John Wesley is een theoloog die veel invloed heeft gehad op de evangelische kerken die we nu kennen. Hij stierf met de woorden op zijn lippen: ‘Het beste van alles is: God met ons’. Die woorden klinken misschien vaag, of heel abstract. Misschien helpt het onderstaande je begrijpen wat de komst van ‘Immanuël’ (= God met ons) in de context van het joodse volk van die tijd betekende.
God tegen ons
Jesaja is de eerste die schrijft over de komst van Immanuël. Hij is een joodse man die leeft in het tweestammenrijk. Hij is aangesteld om het volk terug te brengen naar Gods hart en hen op te roepen om zich weer aan de wet te houden. Want het volk dwaalt steeds verder af.
God was aanwezig in de tempel: Hij was onder het volk – maar voor de gewone man voelde het alsof God ver bij hen vandaan was. Zonden stonden tussen God en mens in, iedereen moest zich aan zoveel geboden en verboden houden… weinigen deden dat. Daarom voelde het alsof God ver boven ons stond en alsof Hij tegen ons was.
Zelfs de koning luisterde niet naar de richtlijnen die God had gegeven. Hij was vooral eigenwijs en hij regeerde naar zijn eigen goeddunken. En tekenen van God wilde hij al helemaal niet ontvangen. Daarom gaf God zelf een teken aan het volk: “Zie, de maagd zal zwanger worden. Zij zal een Zoon baren en Hem de naam Immanuël geven.” (Jes. 7:14)
God onder ons
Immanuël betekent ‘God met ons’. God zou niet meer boven ons zijn en niet meer tegen ons. Maar onder ons. Zoals ons. Met ons.
In de tijd dat Maria leefde is Gods aanwezigheid al een paar honderd jaar niet meer ervaren onder het joodse volk. Gods glorie had de eerste tempel van Salomo verlaten, Israël en Juda waren in ballingschap gevoerd. De tempel werd vernietigd. Ja, er was een nieuwe tempel gebouwd, maar God’s glorie had deze tweede tempel nooit bekleed. God voelde opnieuw ver van het volk, zou Hij nog terugkomen?
Mattheüs vertelt over de geboorte van Jezus: “Dit alles is geschied opdat vervuld werd wat door de Heere gesproken is door de profeet, toen hij zei: Zie, de maagd zal zwanger worden en een Zoon baren, en u zult Hem de Naam Immanuël geven; vertaald betekent dat: God met ons.” (Matt. 1:22-23)
Jezus bracht Gods glorie opnieuw op aarde. Jezus belichaamde God onder ons. Jezus droeg dezelfde menselijke natuur als wij. Hij geeft ons de kans om opnieuw in gemeenschap te leven met God.
Immanuël in het hier en nu
1. GOD KENT ONS. Nooit zul je in een situatie komen die zo diep, donker en pijnlijk voelt, of Jezus is daar ook geweest. Als jij knielt en Hem zoekt, zul je Zijn voetstappen vinden. Er zal altijd iemand zijn die jou begrijpt en die in jouw moeite mee wil dragen.
2. GOD GEEFT ONS. Jezus’ geboorte, leven, kruisdood en opstanding geeft ons verzoening van schuld. Er staat niets meer tussen ons en de Vader in, hoe bijzonder is dat!
3. GOD LEEFT IN ONS! Jezus bereidde de weg voor Zijn Geest die in ons woont, ons waarschuwt, troost en leidt. Gods glorie woont in ons, hoe bijzonder is dat!
Immanüel, God met ons. God kent ons. God geeft ons. God leeft in ons!
‘Het beste van alles is: God met ons’.