Privé-onderwijs en homeschooling is in Nederland niet de standaard. Ruim 98 procent van de kinderen in Nederland maakt deel uit van het ‘reguliere onderwijs’. Dat wil zeggen dat zij naar een normale, eventueel christelijke, basis- en middelbare school gaan die deel uitmaakt van het reguliere onderwijssysteem en curriculum. Maar steeds meer mensen in Nederland kiezen voor een particuliere school of vragen vrijstelling van de leerplicht aan om thuisonderwijs te geven.
Een van de redenen waardoor alternatieve onderwijsvormen zijn gestegen in populariteit is het coronavirus. Door de coronamaatregelen waren scholen voor periodes gesloten. Hierdoor kregen ouders een inkijkje in de wereld van thuisonderwijs. Daarnaast begonnen anderen het voordeel in te zien van kleinere klassen en vrijere onderwijsvormen. Volgens het AD ‘schieten particuliere scholen nu op als paddenstoelen.’ Het is echter moeilijk om de situatie financieel te ondersteunen en houdbaar te maken. Een groot deel van de initiatiefnemers van kleinere particuliere scholen streven volgens de inspectie naar onderwijs waarbij sprake is van leren vanuit hun eigen motivatie.
Christelijk particulier onderwijs
Is een particuliere school ook een optie voor christenen? In principe kan ‘iedereen’ in Nederland een school starten, mits je de middelen, kennis, financiën, kinderen en steun hiervoor hebt. Uiteraard zijn hier verschillende regels en wetten voor in verband met de bescherming van kinderen en de bewaking van de kwaliteit van het onderwijs. AD stelt dat en groot deel van de initiatiefnemers van kleinere particuliere scholen streven volgens de inspectie naar onderwijs waarbij sprake is van leren vanuit hun eigen motivatie.
Er bestaat een aantal christelijke particuliere scholen verspreid over Nederland. Denk bijvoorbeeld aan de Ceder in Boskoop, The Foundation in Hardinxveld-Giessendam en Bethábara International School in Veenendaal. De drie scholen maken gebruik van het internationale ACE curriculum en geven dus tweetalig onderwijs. De missie van de scholen? “Het vormen van kinderen tot zelfbewuste en dienstbare mensen, wiens leven – met hoofd, hart en handen – wordt bepaald door het Woord van God”, meldt de website van Bethábara onder andere.
Gevaren in regulier onderwijs?
Een van de redenen waardoor sommige ouders kiezen voor andere vormen van onderwijs, is door ze te ontrekken aan de trend in het reguliere onderwijs zoals de week van de Lentekriebels. “De ‘woke’ agenda is een satanische agenda zoals zo veel agenda’s die in deze tijd uitgerold worden. Ik zie donkere wolken samenpakken boven Nederland en onze maatschappij een speeltuin worden voor satan”, schreef bezorgde moeder Myrjam de Jonge naar aanleiding van de week met seksuele voorlichting op de basisscholen. “Hoewel het voelt als vechten tegen de bierkaai kan ik niet niets doen. Het belangrijkste wat ik doe is en blijft gebed: “Hoe lang nog Heer?”; ik kan ook kleine dingen doen, zoals het schrijven van dit artikel. Het opvoeden en onderwijzen van onze kinderen (en soms zelfs thuishouden van school).”
Ook christelijke kindercoach Lotte Bloem ziet gevaar in deze ontwikkelingen. “Ik vind het belachelijk wat ze allemaal behandelen. Het is gewoon echt op een duivelse manier: ‘als je het zelf maar fijn vindt’ en nu al aanmoedigen om aan zelfbevrediging te doen. Op die manier moedigen ze aan om maar de leegte op te vullen en maar deuren open te zetten, ook voor een mogelijke verslaving”, aldus Bloem over Lentekriebels.
De familie Selma koos in 2006, ver voor de coronacrisis en huidige ontwikkelingen al voor thuisonderwijs. Zij waren de trend voor. “We ontdekten dat thuisonderwijs niet slechts een onderwijsvorm is … Het is een middel om andere doelen te bereiken: Bijbelkennis en vreze des Heren, God liefhebben en de naaste, levenswijsheid, mensenkennis en vaardigheden die noodzakelijk zijn om als volwassene verantwoordelijkheid te nemen in gezin, kerk en maatschappij”, getuigen zij op de website Bijbel & Onderwijs.