Het kabinet heeft scherpe kritiek geuit op een antisemitische videoclip die eerder dit jaar werd vertoond op een videoscherm van Huisartsenpost Zuidplein in Rotterdam. Minister Sophie Hermans noemt de vertoning “volkomen onacceptabel” en benadrukt dat haatdragende boodschappen geen plaats hebben binnen de zorg.
De ophef ontstond nadat op een groot scherm bij de huisartsenpost een videoclip werd afgespeeld waarin bombardementen op Israëlische burgers werden verheerlijkt. In de video, met het nummer Boem boem Tel Aviv, zijn vrouwen in nikab te zien. De beelden leidden tot grote verontwaardiging vanuit politiek en samenleving.
Volgens het kabinet staat dergelijke inhoud haaks op de kernwaarden van de gezondheidszorg. Hermans verwijst daarbij naar de gedragscode van artsenorganisatie KNMG, waarin staat dat patiënten zich veilig en welkom moeten voelen ongeacht afkomst, religie of overtuiging.
Het Openbaar Ministerie is inmiddels een strafrechtelijk onderzoek gestart. Ook de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugdonderzoekt de kwestie en kijkt of er gevolgen zijn voor het toezicht op de zorginstelling. Daarnaast onderzoekt de gemeente Rotterdam of het videoscherm zonder de vereiste vergunning is geplaatst.
Naast het OM heeft ook de gemeente Rotterdam maatregelen genomen. Burgemeester Carola Schouten noemde de ’afschuwelijke’ beelden eerder al ’volkomen onacceptabel’. De kwestie voedt opnieuw de maatschappelijke discussie over antisemitisme in Nederland en de verantwoordelijkheid van publieke instellingen om Jodenhaat actief tegen te gaan.

