Je kent die gezegden wel, ‘bij de loodgieter lekt het altijd’ en ‘de accountant heeft het altijd druk’. Heel herkenbaar, het is zo gemakkelijk om iedereen te ondersteunen in je persoonlijk leiderschap en/of ondernemerschap, terwijl ik zelf nog van alles heb dat blijft liggen. Dat is één van de redenen dat ik wekelijks een online sessie heb met mijn buddy, zodat we elkaar scherp en accountable kunnen houden. Zo zijn we afgelopen week maar eens aan de slag gegaan om onze bedrijfsvoering eens kritisch onder de loep te nemen.
Beginnen bij het begin
Terwijl we ons afvroegen waar we dan zouden moeten starten kwamen we tot de conclusie om maar bij het begin te beginnen. Uiteindelijk doen we dat ook bij onze klanten. En dus gingen we bezig met de vraag: ‘wat is onze Business Identity’?Terwijl dit een vraag is waar ik dagelijks met klanten over spreek realiseerde ik mij hoe groot deze vraag eigenlijk is. Geen wonder dat je het dan al heel snel gaat hebben over hoe dat er concreet uit ziet in gedrag, rollen, diensten, oplossingen of resultaten. Voor je het weet ga je aan de slag met de How enWhat, en sla je de Whyover.
Een valkuil die ik heel veel tegenkom. Want nadenken over je Why vraagt van je dat je de identiteit van je bedrijf eerst eens kritisch onder ogen wil komen. Zodra je dat doet ontkom je er niet aan om ook kritisch te kijken naar je eigen identiteit. Wie ben jij als ondernemer of professional? Wie ben jij in de kern? En hoe verhoudt dat zich tot je bedrijf? Uiteindelijk is een organisatie ook maar een verzameling van mensen, soms door generaties heen. Want identiteit gaat over mensen en de vraag is hoe en op welke fundament jij of anderen het bedrijf hebben gebouwd.
Ik ga er in dit artikel voor het gemak even vanuit dat jij de eigenaar en starter bent van je bedrijf, maar als je het over hebt genomen of je bent werknemer is de vraag niet minder relevant. Uiteindelijk zul je je af moeten vragen in hoeverre jouw identiteit in lijn is met het bedrijf waar jij voor werkt.
Persoonlijk leiderschap
In onze snel veranderende samenleving komt er gigantisch veel op ons af. De concurrentie is groot en doorgaans vraagt het veel schakelwerk en snelheid om dit bij te houden. En laat een beetje ondernemer daar nou net heel goed in zijn. Wat ik alleen wel veel tegenkom is dat voor je het weet je heel druk bent met zaken die niet persé bedoeld zijn voor jou of je bedrijf. Wanneer je onvoldoende duidelijkheid hebt over de identiteit van jou en je bedrijf stap je voor je het weet in de valkuil om weg te drijven bij de unieke en onderscheidende waarde die jij hebt.
In de afgelopen jaren begeleid ik veel DGA’s en CEO’s om hun visie en strategie te concreet te vertalen in hun bedrijf. Eerlijk gezegd dacht ik dat ik daarmee mijn focus te verleggen van coaching op persoonlijk leiderschap naar ondernemers/businesscoaching. Inmiddels is het voor mij wel duidelijk dat dit niet zo werkt, want uiteindelijk staat of valt alles hiermee.Uiteindelijk zijn hetde wortels die aan alles ten grondslag liggen.
Eikel of appelpit
Toen ik wat tijd over had aan het begin van de Coronatijd heb ik het proces van persoonlijk leiderschap uitgewerkt. Op basis van opgedane inzichten en ervaringen sinds mijn start in 2008 ontdekte ik 7 essentiële groeifactoren die ten grondslag liggen voor authentieke zelfsturing, de term die ik zelf hanteer voor persoonlijk leiderschap. De eerste groeifactoris weten wie je ten diepste bent. Zoals een eik, een appelboom of beukenboom te herleiden is tot de eikel, de appelpit of het beukennootje waar de kern van het DNA zit, zo heb jij als mens ook je unieke vingerafdruk. Daar mag jij het mee doen! Ook al ben je misschien niet blij met álle eigenschappen, het helpt je in je leven enorm te aanvaarden en te waarderen wie je bent en wie je niet bent, zodat jij met datgene wat God aan jou heeft toevertrouwd iets unieks in de wereld kunt brengen wat alleen jij kunt.
De jij die je denkt te moeten zijn
Je zult niet de eerste zijn die zich probeert aan te passen aan zijn omgeving. Ook al is het voor de één makkelijker om dat te doen dan voor de ander: vroeg of laat kom je jezelf tegen. Veel van ons gaan in de loop van het leven handelen op basis van wat de omgeving van ons vraagt. Misschien herken je het dat je bezig bent met de verwachtingen van anderen. Waar het vroeger ging om je ouders die iets van je verwachtten, werden het gaandeweg misschien je vrienden en later misschien vooral je partner, werkgever of klant(en).
Daarnaast hebben we vaak de neiging om ons te vergelijken en meten met anderen. Zo ben je misschien wel een karikatuur geworden van de ‘jij die jij denkt te moeten zijn’. Als jij je leven lang probeert om die persoon te zijn, zul je nooit vrij zijn.
De jij die tot leven mag komen
Het kan helpen om voor jezelf ‘jouw boom’ te ontleden. Zoals je op de tekening ziet, staan de wortels voor je basis, de kern van wie je bent. Alles wat er bij je geboorte al in zat, sterker nog, alles wat God voor je geboorte al had bedacht. Bij een flinke boom zijn de wortels minstens zo diep als dat de boom hoog is. Zo stevig dat hij bij een flinke storm blijft staan of dat je er met je volle gewicht tegen aan kunt leunen.
De stam staat voor jouw DNA, jouw persoonlijke eigenschappen. De takken staan voor jouw overtuigingen. In de loop van de tijd komen er meer takken aan. Maar niet alle takken zijn zinvol. Sommige takken dragen niet bij aan jouw groei. Die moet je snoeien. Want als je snoeit, kunnen de levenssappen stromen naar die takken die wel bloei en vrucht geven. Niet-helpende overtuigingen kunnen bijvoorbeeld zijn: ‘ik ben niet goed genoeg’, ‘ik voldoe niet’, ‘het gaat mij niet lukken’, of vul het zelf maar in. Jij hebt vast zo je eigen niet-helpende overtuigingen die je in de weg zitten om echt volledig tot bloei te komen.
De bladeren, bloesem en/of vrucht staan voor jouw gedrag. Dit is het meest zichtbaar voor je omgeving. Daarnaast staan de wortels voor jouw behoeften, drijfveren en kernwaarden. Doordat de boom aan het water staat, worden de wortels direct gevoed door deze waterbron. En zo heb jij ook deBron waaruit je put en die je leven geeft in overvloed.
Psalm 1 is voor mij daarin echt een inspiratiebron. En als je dan de oude NBG-vertaling erbij pakt is het een echte ondernemerspsalm. In vers 3 staat daar:
“Want hij is als een boom,
geplant aan waterstromen,
die zijn vrucht geeft op zijn tijd,
welks loof niet verwelkt;
al wat hij onderneemt, gelukt.”
Leidinggeven aan de échte jij
Met weten wie je bent, zet je een basis neer om leiding te geven aan jezelf. Van hieruit kun je verder groeien tot de persoon zoals je bedoeld bent. Zodat jij in alle vrijheid jezelf kunt zijn. Het helpt je om persoonlijke eigenschappen, kwaliteiten en talenten die je van nature in huis hebt concreet vorm te geven. Zowel vanuit je rol als ondernemer, leidinggevende of medewerker als in de rol van partner, ouder of vriend. Het geeft je richting in het ontdekken van je roeping en het leven in je bestemming, zowel voor jou persoonlijk leven als dat van je bedrijf.
De hemelse potentie voor je identiteit
Toen ik 17 jaar geleden door een burn-out ging werd ik geconfronteerd met het feit dat ik mijn identiteit vooral ontleende aan wat ik deed. Blijkbaar had ik dit zodanig nodig dat het mij zelfs heeft afgebrand. In die periode ontdekte ik wat het betekende om mijn identiteit in Christus te vinden, wat mij enorm veel ontspanning heeft gebracht. Daarnaast hielp het mij om mij bezig te houden met wat Hij aan talenten en mogelijkheden in mij had gelegd waardoor ik beter in staat was om de juiste prioriteiten te stellen en focus aan leerde brengen in mijn tijd en activiteiten. Het was heerlijk om te merken welke potentie er daardoor vrijkwam, waarvan ik niet eens wist dat het erin zat. Gaandeweg leerde ik de ‘mij die tot leven mocht komen’ kennen en tot leven te wekken. En ik heb genoten van veel bloesem en heerlijke vrucht.
Toch heeft het gegeven dat ik ‘in Christus ben’ de afgelopen jaren voor mij steeds meer betekenis gekregen. Doordat ik opnieuw gesnoeid werd ik weer met mijn neus op de wortels gedrukt waarbij bleek dat ze dieper de grond in moesten en moest leren om mij weer opnieuw te herbronnen. Wat ik zag was dat God nog zoveel meer wilde laten zien dan dat ik met mijn natuurlijke ogen kon waarnemen. Dit bracht mij nieuwe inzichten en ervaringen over het verschil tussen groeien vanuit mijn ziel en groeien vanuit mijn geest.
Wanneer ik door de ogen van mijn ziel naar mijzelf kijk, naar mijn levensloop, mijn kwetsuren, zwakke kanten etc, en ik trek vervolgens de conclusie dat dit mijn identiteit is, kijk ik in een wazige spiegel en heb ik het plafond van mijn mogelijkheden al snel bereikt. Het is een wereld van verschil om naar mijzelf en mijn situatie te kijken door de ogen van mijn geest of door de ogen van mijn ziel.
Design Check
Dat is de reden waarom ik een Design Check heb ontwikkeld. Hiermee help ik klanten om eerst hun vertrekpunt helder te krijgen en te weten hoe ze naar zichzelf en de situatie kijken. Pas wanneer je eigen identiteit op de juiste waarde kunt schatten heeft het zin om aan de slag te gaan met je visie en missie. En zo niet dan kom je dat vroeg of laat wel tegen.
Een aantal checkvragen helpt je om je jezelf en jouw situatie te beoordelen, waarbij je gebruik kunt maken van feitelijke informatie, je eigen ervaringen en Bijbelse waarheden. Daarnaast is het de uitdaging om te ontdekken wat God over jou, je situatie en/of je bedrijf te zeggen heeft. Daarvoor is meer nodig dan voelen en denken wat we kunnen vanuit onze ziel. Hier komt de menselijke geest bij kijken. Als het gaat om het onderdeel identiteit, visie en strategie is de genadegave profetie bij uitstek een gave om hier meer zicht op te krijgen.
Business Identity
Des temeer jij je ware identiteit goed kent, hoe beter je zicht kunt krijgen op de identiteit van je bedrijf. Door je vertrekpunt heel helder te hebben kun je je visie, missie en strategie daarop aan laten sluiten. In feite kun je ook voor je bedrijf de boom uittekenen, waarbij je wellicht gebruik maakt van een aantal andere termen. Maar in de kern sluit het op elkaar aan, omdat het uit ‘hetzelfde hout gesneden’ is.
Inmiddels heb ik de 7 groeifactoren ondergebracht onder 7 andere factoren, de zogenaamde navigatiepunten van de DestinyRoadmap. Bij het begeleiden van ondernemende personen in hun zoektocht naar Gods bestemming voor hun leven en bedrijf, maak ik gebruik van 7 navigatiepunten waarbij we aandacht hebben voor zowel zijzelf als persoon, hun bedrijf als hun relatie met God.
Het eerste navigatiepunt gaat dan ook over identiteit en bevat de onderstaande kenmerken:
- Principe:ontdek jouw unieke ontwerp
- Vaardigheid: Onderscheidingsvermogen en de kern van de kern kunnen bepalen
- Persoonlijke leiderschap: weten wie je bent
- Ondernemerschap:het originele (hemelse) design van jou en je bedrijf als vertrekpunt
- Visie en strategie voor je bedrijf formuleren
- Beoogd(e) resulta(a)t(en) beschrijven
- DNA/Cultuur
- Beleid maken op strategische tactische en operationele bedrijfsvoering
- Kernwaarde: gerechtigheid
- Genadegave: profetie
- Essentie: orde aanbrengen in de chaos
- Scheppingsdag: scheiding tussen licht en duister
- Zeven Geesten: De Geest van de Heer brengt naar voren met welk mandaat wij zijn voorbestemd
- Berg van invloed: media
Zicht op jouw ‘boom’
Vraag jij je af hoe jouw ‘boom’ eruitziet en of jouw (bedrijfs-)activiteiten daarbij aansluiten?
Dan zou je het plaatje van de boom er eens bij kunnen pakken en de verschillende onderdelen ervan eerst over jezelf te beschrijven en dit vervolgens te vertalen naar de situatie van je bedrijf.
Daarnaast ben je van harte welkom voor het doen van een gratis online Design Check. Dit kun je doen door een mail te sturen naar info@youroute.nl
Dit artikel is geschreven door Jaap Boersema van YouRoute.
Klik hier voor meer informatie over zijn dienstverlening.