Ruben Flach sprak zondag op Opwekking over opwekking. “God zoekt mensen die zeggen: Heer, wilt U het opnieuw doen en wilt U het door mij doen? Als wij verlangen naar opwekking, wat zou er gebeuren als wij zouden opstaan en zeggen: Wij kiezen voor eenheid en hiervoor een jaar lang bidden. Laat de vraag tot je doordringen: Dit is wat ik voor jou heb gedaan. Wat doe jij voor mij? Ben je bereid te vragen: Heer, wilt U het opnieuw doen en wilt U het doen door mij?”
Graaf Nicolas von Zinzendorf wandelde zo’n driehonderd jaar geleden door een museum en bekeek schilderijen. Hij werd bijzonder geraakt door een schilderij van de gekruisigde Jezus. Eronder hing een tekst: “Ik heb dit voor jou gedaan. Wat heb jij voor mij gedaan?” Die ontmoeting met Jezus veranderde zijn leven. Huilend besloot hij dat hij alles wat hij had, zou gebruiken om Gods Koninkrijk zichtbaar te maken. Op zijn landgoed in het Duitse plaatsje Berthelsdorf vonden vervolgde christenen een veilige plek, de Hernhut, ‘onder de hoede van de Heer’.
Omdat er zoveel verschillende mensen op een plek gingen wonen, ontstonden er discussies. Over de theologie, over hoe dingen werden gedaan. Er ontstond polarisatie, echt een woord van deze tijd. Het ging zelfs zover dat graaf Von Zinzendorf ervan beschuldigd werd de antichrist te zijn. Op dat moment had de droom kunnen sterven, het verhaal kunnen stoppen. Dan hadden we het driehonderd jaar later niet over Von Zinzendorf gehad. Maar hij verhuisde met zijn gezin naar het landgoed en vertelde daar over de Heilige Geest en over de kracht van eenheid.
Machtige werking
De leiders begonnen te bidden. Ze kregen zo’n sterk besef van Gods aanwezigheid dat ze op hun knieën vielen. Ze besloten ook samen avondmaal te vieren. Terwijl ze dit in eenheid vierden, viel de Heilige Geest over de gemeenschap. De kracht van God werd zichtbaar. Mensen werden aangeraakt, er was een machtige werking van de Heilige Geest. Die begon onder de kinderen. Zij waren het die zeiden: “We willen meer!” Zelfs op de velden vielen kinderen op hun knieën om God te aanbidden. Als de Geest gaat werken, begint er opwekking. Er kwam besef van zonden. Er kwam heiliging en een verlangen om heilig voor God te leven.
Door hun gebed en getuigenis ontstond er een opwekking. De honger naar het Woord groeide. Omdat een persoon besloot te gehoorzamen aan wat God op zijn hart had gelegd, ontstond opwekking. We leven in een tijd van polarisatie en ik eloof met heel zijn hart dat ons land, onze wereld een opwekking nodig heeft.
Hersteld leven
Opwekking in de Bijbel heeft de betekenis van ‘leven, herleven, leven hersteld krijgen’. Daar komt de Engelse term ‘revival dichtbij. Het is Gods bedoeling dat het leven opnieuw groeit in ons. Opwekking is de intensivering van het gewone werk van de Heilige Geest. Waarom is dit zo belangrijk? De Heilige Geest doet altijd in ons Zijn werk. Hij gaat niet weg. Maar soms dooft het vuurtje of er gebeuren dingen waardoor het vuurtje verdwijnt.
Verder raakt opwekking niet alleen gelovigen maar ook mensen buiten de kerk. Het lied ‘Kent gij die naam nog niet?’ bevat een prachtige vraag. Er zijn zoeel mensen om ons heen die die Naam niet kennen. Wij hebben de prachtige opdracht gekregen om Jezus te laten zien. We mogen dichterbij God leven en vandaar uit God laten zien aan mensen.
Prachtig feest
We kennen allemaal de grote opwekking in Handelingen 2, tijdens de uitstorting van de Heilige Geest. Drieduizend mensen kwamen tot bekering, een prachtig feest. Maar daarnaast gaat het leven ‘gewoon’ door. Mensen trokken vanuit Jeruzalem om het goede nieuws bekend te maken. Opwekking begint in het hart van mensen die vervuld met de Heilige Geest de wereld intrekken en daar het werk van God zichtbaar maken. Handeling 19 maakt duidelijk dat de opwekking twee jaar lang doorging. Paulus predikte in Efeze aan Joden en Grieken en God deed buitengewone dingen. Mensen genazen zelfs doordat ze zweetdoeken van Paulus op zich gelegd kregen. Twee jaar lang was er een geweldige opwekking in Efeze. Maar in de brieven aan de Efeziërs tien jaar later moet Paulus zeggen: Daarom zegt Hij: Ontwaak, u die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten (Efeze 5:14). Twee jaar lang was er opwekking, maar tien jaar later zegt Paulus: Jullie zijn zo dood als het maar kan, het is tijd om vervuld te raken met de Heilige Geest.
Het is tijd voor de kerk in Nederland om opnieuw op te staan. Om Jezus te laten zien door de kracht van de Heilige Geest. Als dat niet gebeurt, zegt Jezus tegen de kerk: “Maar Ik heb tegen u dat u uw eerste liefde hebt verlaten”, (Openbaring 2:4).
Eb en vloed
Als je een opwekking mee hebt gemaakt, dan zegt dat niets over nu. Hoe is het met mijn eerste liefde? Is er nog vuur in mijn hart? Door de eeuwen heen zien we eb- en vloedbeweging van opwekking. Waarom dooft opwekking uit? Dat heeft in de eerste plaats te maken met onze zondigheid. Adam en Christus in ons strijden met elkaar. De Heilige Geest en ons ego kunnen niet dichtbij elkaar komen.
In de tweede plaats teleurstellingen en verdriet. In Handelingen 12 zien we dat Jakobus is gedood en Petrus gevangen is genomen. De gemeente doet wat het altijd doet: bidden om bevrijding. Maar door teleurstelling is er ongeloof gekomen. Petrus komt vrij, klopt aan deur maar de gemeente gelooft het niet. Waarom zijn ze dan de hele nacht aan het bidden om een wonder? Hoe is het met ons hart? Zijn we verwachtingsvol dat de Heilige Geest krachtig werkt?
Hartsverlangen
We vieren straks avondmaal. En wie weet ontstaat daar opwekking in Nederland. Dat is het verlangen van mijn hart. Dat Gods Geest gaat bewegen in ons hart, in ons leven. Misschien hier in Biddinghuizen, misschien op een andere plek. Dat is aan God, maar ik wil me ernaar uitstrekken.
Het volk Israël liep vaak weg bij de Heer. Dan stuurt God een profeet met een boodschap. Als het volk luistert en terugkeert, dan gaf God weer genade. Het ligt niet aan God, maar aan on lieve mensen. Als echt gebed stopt, het zoeken naar waarheid minder sterk wordt, als vrijzinnigheid de norm wordt en entertainment belangrijker dan Gods Woord, als we geen verdriet hebben omdat geestelijke kracht ontbreekt of mensen verloren gaan. God wil ons hart raken met wat Zijn hart raakt, dan missen we de boot.
Gebedsbeweging
In Hernhut ontstond niet alleen besef van zonden. Er was een herleving van het geloof, een zoeken in gebed. God herstelde de gebedsbeweging. Vierentwintig mannen en vierentwintig vrouwen baden vierentwintig uur per dag, net zoals de vlam in de tabernakel niet uit mocht doven. Dit duurde maar liefst honderd jaar. Ik geloof dat als de kerk van Jezus opnieuw gaat bidden en vraagt om een opwekking, dat de uitwerking niet te missen is. Als we opwekking beginnen, dan moet dat beginnen in ons eigen hart. En wanneer dan mijn volk, het volk dat Mij toebehoort, het hoofd buigt, al biddend mijn aanwezigheid zoekt en breekt met zijn kwalijke praktijken, dan zal Ik luisteren vanuit de hemel, zijn zonden vergeven en het land genezen (2 Kronieken 7:14). Jakobus 4:10 zegt: Verneder u voor de Heere, en Hij zal u verhogen.
We eindigen met nog een verhaal. De bekende theoloog John Wesley kwam tijdens een bootreis in aanraking met mensen van de Hernhut. Ze vielen hem op omdat zij als enigen niet bang waren in de storm. Hij werd door hen aangestoken en stond aan de basis van nieuwe opwekking.
In 1940 leidde professor J. Edwin Orr van Wheaton University een groep theologiestudenten naar Engeland langs plaatsen van grote opwekkingen. Een van hun stops was de pastorie van Epworth, het vroegere het huis van John Wesley. Wesley was een man van gebed en stond aan de basis van een opwekking in Engeland die zich naar Amerika verspreidde. Dr. Orr wees op twee versleten plekken op het tapijt naast Wesley’s bed, waar de man elke dag urenlang in gebed knielde, roepend om opwekking. En, zoals de geschiedenis ons vertelt, is dat precies wat er gebeurde. De hemel brak open en er brak opwekking uit.
Doe het opnieuw, Heer
Toen de rondleiding eindigde, gingen de studenten de bus in. Nadat hij ze geteld had, merkte Orr dat er één ontbrak. Hij keerde terug naar het huis en vond de verloren student uiteindelijk in de slaapkamer van John Wesley – geknield op de versleten indrukken waar Wesley vurig had gebeden voor opwekking. De student smeekte herhaaldelijk: “Doe het opnieuw, Heer! Doe het nog eens… En wilt U het nog eens door mij doen.”
Terwijl hij zijn hand op de schouder van de jongeman legde, zei Orr: “Zoon, het is tijd om te vertrekken. Iedereen zit in de bus.” De student stond langzaam op. Toen voegde die jongeman… Billy Graham… zich bij de rest van zijn klas en door hem deed God het opnieuw!
We kunnen niet anders concluderen dat God tegemoet komt aan gewone mensen die bereid zijn op hun knieën te gaan. God zoekt mensen die zeggen: Heer, wilt U het opnieuw doen en wilt U het door mij doen? Als wij verlangen naar opwekking, wat zou er gebeuren als wij zouden opstaan en zeggen: Wij kiezen voor eenheid en hiervoor een jaar lang bidden. Laat de vraag tot je doordringen: Dit is wat ik voor jou heb gedaan. Wat doe jij voor mij? Ben je bereid te vragen: Heer, wilt U het opnieuw doen en wilt U het doen door mij?”