In Duitsland is een debat losgebarsten of er wel of niet met Bijbelteksten reclame mag worden gemaakt, zo meldt het Nederlands Dagblad. Al decennialang wordt advertentieruimte gevuld met mooie boodschappen over Jezus. Daar is nu discussie over gekomen.
De fractie van de Links/Piraten in het regionale parlement van Stuttgart luidde dit debat in. De linkse politici van deze partij stellen dat het afbreuk doet aan het ‘welkomstgevoel’ van de regio.
Kracht en hoop
Sinds de jaren zeventig koopt de Zuid-Duitse Poster Missie advertentieruimte op openbare plaatsen. Met Bijbelcitaten die worden weergegeven op posters en stickers evangeliseert de organisatie. De regionale Evangelische Kirche, goed voor een bijdrage van ruim twaalfduizend euro aan deze campagne, stelt dat de Bijbelteksten veel reizigers kracht en hoop geven. Zij geven aan dat er niemand wordt buitengesloten met het plakken van kleine stickers op de ramen van treinen en metro’s.
Naast deze argumenten wijst de Protestantse Werkkring, onderdeel van het CDU, op de vrijheid van godsdienst en meningsuiting. Bijbelverzen in publieke ruimtes gaan terug op een lange traditie in het land, zeggen ze. Er staan in steden nog veel kerkgebouwen en op veel gevels van oude huizen staan Bijbelteksten geschreven.
Weerstand
De politici van de Links/Piraten zien de Bijbelteksten liever verdwijnen uit de openbare ruimtes. De partij vindt dat er alleen plaats zou moeten zijn voor ‘neutralere wereldbeschouwingen’. Wat dat precies zijn is nog onduidelijk.