In de prachtig geïllustreerde glossy ‘Passie’ vertellen zeven personen uit de Bijbel over Jezus sterven en opstanding. Alinda Bol, werkzaam in cadeauwinkel ‘LUV’ is enthousiast over de wijze waarop dit gebeurt in de uitgave van uitgeverij Scholten. “Het verhaal rond lijden en opstanding komt tot leven!”
Eigen perspectieven
Alinda vertelt waarom ze zo enthousiast is om de glossy in haar winkel te leggen. “’Passie’ legt mooi uit wat Pasen is. Het blad verwoordt het treffend aan het eind: ‘Door Zijn liefde mogen wij leven en door Zijn sterven zijn we vrijgezet. Door Zijn opstanding heeft de duisternis geen macht over ons. Hij overwon alles. Jezus leeft, Halleluja!’”
“De glossy leest zo gemakkelijk, net als een roman. En de prachtige foto’s versterken zo mooi de boodschap. Het unieke van dit mooie blad is dat alle verhalen worden verteld door de ogen van verschillende personen die met Jezus lijden, sterven en opstanding te maken hebben. Ze hebben allemaal hun eigen perspectief. Net als bij de Passion. Zo komen onder anderen Judas, Pilatus, Petrus, Maria en Jezus Zelf aan het woord.”
Beeldend beschreven
Ook de andere personen worden goed belicht. “Het verhaal van Maria, de moeder van Jezus, raakte me zo. Misschien wel omdat ik zelf ook moeder ben. Het zal je maar gebeuren dat je altijd had gedacht dat je Kind Koning zou worden. Petrus wordt zo beeldend beschreven, vol vuur voor zijn Meester. En dat hij zich later schaamt. Het is zeer menselijk. In het verhaal dat Jezus Zelf doet, komt zo naar voren dat Hij menselijk bang is en aan Zijn Vader vraagt: ‘Vader, mag deze drinkbeker aan Mij voorbijgaan?”
“Iedereen kan zich wel in een personage vinden. De glossy is als een Bijbelse roman geschreven en daardoor heel toegankelijk voor mensen.”
“Iedereen kan zich wel in een personage vinden. De glossy is als een Bijbelse roman geschreven en daardoor heel toegankelijk voor mensen. Je denkt wellicht bij Judas: ‘Hoe heeft hij dat kunnen doen?’ We staan met ons oordeel klaar, maar je hebt zelf die situatie niet meegemaakt. Maar toch kan er ook herkenning zijn. Geld kan met mensen rare dingen doen.”
Vrouwen krijgen een mooie plaats
Alinda werd ook bemoedigd door het verhaal van Maria Magdalena. “Ze ziet Jezus als eerste in de tuin. Dan spreekt Hij Maria aan. Ze krijgt de opdracht om het goede nieuws aan de discipelen te verkondigen. Je ziet dan dat die discipelen helemaal verbouwereerd zijn. Niemand geloofde het. Maar de vrouwen hebben een prachtige plaats in het Paasevangelie. Dat wordt vaak onderbelicht. Het nieuwe leven is begonnen. Jezus stelt de vrouwen niet achter, dat zie je hier.”
Met Kerst 2020 had uitgeverij Cees Scholten ook eenzelfde soort glossy uitgebracht, ‘Noël’. Met een prachtige cover. “Er stonden zoveel schitterende foto’s in die tot de verbeelding spraken. Er zat zoveel gevoel en expressie in die gezichten. En de verhalen waren zo prachtig aansprekend. Ze werden allemaal verteld door de ogen van verschillende personen die met Jezus’ geboorte te maken. We hebben er heel veel van gekocht. Een vrouwenvereniging kocht er twintig tegelijk. Veel van die glossy’s werden bijvoorbeeld in een kerstpakket gestopt. Het blad was en is geweldig aantrekkelijk om weg te geven. We kregen zulke mooie reacties in de winkel!”
Evangelisatie
De glossy rond Passie en Pasen heeft tachtig pagina’s en is rijk geïllustreerd. “‘Passie’ ligt bij onze winkel ‘LUV’ in Spakenburg op het hoekje van de toonbank, zodat hij goed opvalt. Je ogen worden er naartoe getrokken. Mensen bladeren hem even door. Ik gebruik hem in de veertigdagentijd om elke keer een stukje te lezen. Er staan verwijzingen naar de Bijbel in zodat je het op kunt zoeken. Ook als evangelisatieblad is deze glossy uitermate geschikt en om cadeau te doen ter kennismaking met het geloof.”
‘Passie’ kost €7,95 en is ook online te bestellen.