Leven en bewaken
We kennen allemaal dat moment wel. Iemand begint te vertellen over hoe iets moet, te beleren over de juiste keuzes maken, of uit te leggen wat een goede beslissing zou zijn. In principe is het natuurlijk fijn wanneer we zo’n persoon om ons heen hebben. Maar, ik denk dat iedereen zich vooral zo’n moment herinnert dat je beseft; je praatjes zijn mooi, maar je doet het zelf helemaal niet…
Tekst: Jeroen Dorstijn
Als gemeenteleider heb ik vaak de ‘schone’ taak om te doorgronden of wat er wordt uitgedragen ook is wat er wordt voorgeleefd. Want wat je niet leeft, kan je anderen niet leren. En wat je niet leeft kan je ook niet bewaken.
Waar hadden we het over? – Ontzag
Tof dat je dit laatste deel van de drieluik over ontzag voor God leest. Omdat het een mini-serie is, kijken we kort even terug naar waar we gebleven zijn. Ontzag bestaat namelijk uit drie essentiële onderdelen, die we bespreken in deze artikelen.
Het bewaken van Gods inzettingen
Zonder een uitleg van wat ontzag precies betekent, is het zinloos ernaar te streven. Ik ging studeren in de Bijbel en kwam op Deuteronomium 10:12-13. In de Naardense Bijbel legt God uit wat ontzag betekent.
Welnu, Israël, wat heeft de Ene, je God, anders van je gevraagd dan te vrezen de Ene, je God,
Door te wandelen in al zijn wegen en Hem lief te hebben, Door de Ene, je God, te dienen met heel je hart en met heel je ziel; Door te waken over de geboden van de Ene en zijn inzettingen die ik je heden gebied,- Jou ten goede. – Deuteronomium 10:12-13
Wat een prachtig inzicht in wat ontzag is. God vraagt ons niets anders dan ontzag te hebben voor Hem (te vrezen de Ene). Hoe tonen we ontzag voor God?
- Door te wandelen in AL Zijn wegen en Hem lief te hebben.
- Door Hem te dienen met heel je hart en heel je ziel.
- Door te waken over de geboden en inzettingen.
Dit keer richten we ons op het ‘waken over de geboden en inzettingen’. Omdat we vaak zo’n moeite hebben met Gods ‘regels’ en zo lekker gaan op de ‘vrijheid’ is het belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Want als je de geboden en inzettingen niet bewaakt is het dus onmogelijk dat je diep ontzag voor God hebt.
1 Bron!
Laten we beginnen met een belangrijke waarheid: vrijheid en geboden komen uit één Bron. Genade en rechtvaardigheid zijn afkomstig vanuit één Bron. De geboden en inzettingen van God komen uit hetzelfde hart dat Jezus uit liefde voor de wereld naar de aarde stuurde.
Wat ik vaak signaleer is dat we God ‘in stukjes knippen’. We zijn niet in staat om de volledige volheid van wie God is te zien, doordat we facetten van God omarmen terwijl we andere facetten afstoten. Hoe kunnen we in ontzag zijn voor God als we zelf bepalen welke gedeeltes we omarmen? Echt ontzag zal kijken naar de Bron, niet naar welke uitwerkingen ons aanstaan.
Gods geboden en inzettingen zijn niet los te zien van het Kruis en Zijn liefde.
We zijn toch niet meer onder de wet?
Dat is vaak de eerste vraag die er in christenen opkomt als we het gaan hebben over Zijn geboden en inzettingen. Ik ga eerlijk met je zijn: die vraag komt alleen op als je het hart van God nog niet diep genoeg kent.
Waarom ik dat zo resoluut zeg? Omdat wanneer je het hart van God kent, je ten eerste geen beperking ziet in zijn inzettingen en geboden maar je ziet veiligheid en vrijheid. Ten tweede hecht je nog steeds meer aan je eigen ‘vrijheid’ dan aan gehoorzaamheid aan de God die Zijn Zoon stuurde voor jou. Wat je denkt dat vrijheid is, is nog steeds belangrijker dan je leven toevertrouwen aan de Zoon die Zijn leven voor jou gaf. En ten derde zie ik steeds weer dat mensen roepen ‘de wet is het Oude Testament, daar vallen we niet meer onder’. Maar wat ze eigenlijk bedoelen; We zijn niet bang om onder de wet te komen, dat is wat we roepen.
We zijn bang om een stukje “vrijheid” kwijt te raken, die we zelf graag vasthouden.
Vrijheid die ons nog steeds gevangen houdt van echt vrij leven!
We zijn niet meer onder de wet van het Oude Testament. De Bijbel leert ons dat Jezus de wet vervulde. Hij heeft de prijs betaald die niemand van ons kon betalen. Toch is er een nieuwe wet gekomen; de wet van Christus. De wet van de liefde. Jezus vat de hele wet en profeten samen in de drievoudige liefde: God, je naaste en jezelf. Door elkaars lasten te dragen vervullen we de wet van Christus (Galaten 6:2).
Jezus was radicaler dan de wet van het Oude Testament. In de Bergrede zien we dat Hij verdiept wat er al aan inzettingen waren gegeven.
Leven en bewaken
Wat je niet leeft kan je niet bewaken… En tegelijkertijd bewaak je niet wat je niet belangrijk genoeg vindt. Wat echte waarde heeft wordt beter bewaakt. Een diamant ligt niet voor het oprapen. Een erfstuk met emotionele waarde wordt weggezet bij kleine kinderen.
Wat waarde heeft, bewaak je met je leven. Je bewaakt de principes, instellingen en geboden van God door ze te leven. Thema’s als seksualiteit, huwelijk, financiën, liefhebben, eerst het Koninkrijk zoeken, letten op onze woorden, bekering en laten dopen… Worden Gods inzettingen bewaakt en geleefd of laten we de tijd waarin we leven bepalen wat we serieus nemen?
Ontzag kiest niet uit wat haar zelf aanstaat, maar onderwerpt zich aan degene waar het ontzag voor is: God! Ontzag stelt geen vragen maar gehoorzaamt. Ontzag voor God maakt dat je elke ik-gerichtheid loslaat, waardoor je Jezus-gericht gaat leven. Zijn inzettingen hetzelfde ontvangend als Zijn liefde. Zijn principes net zo omarmend als Zijn genade.
Ontzag… ontzag bekijkt niet vanuit eigen perspectief, maar richt zich op Gods perspectief.
Ik moedig je aan om in ontzag voor God te leven!
Jeroen Dorstijn is pastor van GODcentre Gouda.