Jesse le Comte en Turpijn Bron hebben een grote passie om hun geloof te delen, en daarnaast zien ze ook het belang van mooie, stijlvolle kleding. Ze besloten dit te combineren. “Je kunt als christen een shirt van Burger King dragen met ‘Jesus is King’, maar we willen graag een stijlvolle variant aandragen. Mooie kleding, waarop het geloof naar voren komt.” Ze besloten in mei 2020 het bedrijf ‘Reliance Wear’ op te richten, waarmee ze kleding verkopen met hippe stijl en christelijke boodschappen.
“Het is mooi om als christenen de boodschap van het evangelie op stijlvolle wijze uit te dragen”, zegt Jesse. Turpijn: “Het is leuk om er fatsoenlijk bij te lopen en tegelijkertijd mensen te inspireren met goede christelijke boodschappen. We denken goed na over de inhoud van de boodschappen.”
“Jongeren willen er heel stijlvol bijlopen. Ze hebben liever een duur merkje, zoals Nike, Daily Paper of Tommy Hilfiger dan goedkope spullen. Een goede stijl is belangrijk voor mensen in deze tijd…”
Influencers
Turpijn: “Op social media zie je veel influencers die shirts dragen van honderden euro’s. Dat zorgt ervoor dat mensen het gaan kopiëren. Een vriend van mij kreeg een vaste baan en ging meteen dure onderbroeken van Calvin Klein halen, met dure schoenen en shirts erbij. De reden is dat hij het op YouTube zag en er graag bij wel horen. Natuurlijk is een merk leuk, maar dit gaat wel ver.”
“Voor mij persoonlijk is het belangrijker en mooier om iets te dragen van wat ik geloof, dan een duur merk.”
“Voor mij persoonlijk is het belangrijker en mooier om iets te dragen van wat ik geloof, dan een duur merk.” Ze zien graag hoe mensen in hun omgeving dit ook doen. “Wil je het aantrekkelijk maken voor de jeugd, dan moet het van hoge kwaliteit en goed afgewerkt zijn. Dat slaat wel aan.”
Reliance Wear gaf alleen zwarte en witte kleding uit, maar inmiddels zijn ze volledig overgestapt op zwart. “Dat is de kleur die het meest gedragen wordt en het past overal bij. Het maakt eigenlijk niet uit wat voor broek of schoenen je draagt, het past bij een zwart shirt.” De stijl van de letters variëren, ze hebben niet een vast lettertype.
In grote lijnen komen de teksten rechtstreeks uit de bijbel. “We hebben bijvoorbeeld een tekst met ‘7×70’, wat natuurlijk gaat over Jezus die zei dat we zoveel keer, en nog vaker, moeten vergeven.”
“De missie van ons bedrijf is: ‘Draag je geloof’. Het is belangrijk om zo het geloof uit te dragen, waarna je vanzelf wel vragen krijgt van mensen en over Jezus kunt vertellen.”
Ook zijn er shirts met teksten als ‘forgiven’, wat gaat om het offer van Jezus aan het kruis, of ‘peace’, wat duidt op de vrede van God die we hebben en mogen uitstralen.
Evangelie
Turpijn vertelt hoe hij zelf al merkte hoe zo’n shirt een mooie eyeopener is om het evangelie te delen. “Het helpt je om makkelijker met mensen over het geloof te praten. Ik had bijvoorbeeld het shirt ‘famous enough’ aan – ontworpen door een ander bedrijf -, wat betekent dat wij zelf beroemd genoeg zijn, dus de glorie aan Jezus moeten geven. Daar kreeg ik veel vragen over, waardoor ik kon getuigen over mijn geloof.”
Jesse: “De missie van ons bedrijf is: ‘Draag je geloof’. Het is belangrijk om zo het geloof uit te dragen, waarna je vanzelf wel vragen krijgt van mensen en over Jezus kunt vertellen.”
Lezers van revive.nl krijgen een korting van 15 procent op de kleding van Reliance Wear. Kortingscode: REVIVE15.