“Overweldigend”, vindt ds. Arenda Haasnoot de reacties op haar open brief naar het moderamen van de synode van de PKN. De brief, ondertekend door ruim zestig predikanten, vindt zoveel weerklank dat nog meer voorgangers hun naam eronder willen hebben. De PKN heeft al een brief teruggestuurd.
“Ik heb heel veel mails gehad met steunbetuigingen. Ook op Facebook en Linkedin komen veel reacties binnen. Minstens vijftien collega-predikanten willen hun naam nog onder de brief laten zetten. Ik ben verbaasd over hoe breed dit leeft, van evangelisch-confessionele voorgangers tot predikanten van de Gereformeerde Bond. Er hebben best wel grote namen gereageerd.”
Ook veel PKN-leden laten van zich horen. “Ik kreeg veel reacties met de vraag of zij ook kunnen tekenen. Die hadden misschien liever een petitie gezien, maar ik heb me gefocust op dominees vanwege het theologisch gedachtegoed waar we ruimte voor vragen.”
Weggezet
Ds. Haasnoot doelt op het standpunt van PKN waarin geen plek meer is voor het geloof dat de beloften aan Abraham zijn vervuld in de terugkeer van het volk Israël naar het beloofde en door hen eeuwenlang bewoonde land. Dit terwijl er volgens de predikant wel ruimte is voor opvattingen van PKN-dominees die geloven dat God niet bestaat of over het gendergedachtegoed.
“Als je gelooft in de diepere laag van Bijbelse beloften aan Abraham, dan voel je je weggezet alsof je dom bent dat je de Bijbel nog gebruikt bij de huidige situatie. Terwijl bij heel veel mensen het gedachtegoed dat God een plan heeft voor Israël heel levend is. Je hoeft niet kritiekloos te kijken naar de situatie maar mag je de Bijbel er nog naast houden? Het voelt alsof dit niet meer mag in de PKN.”
Term
Ook de term ‘christen-zionisten’ die PKN-scriba René de Reuver gebruikt voor de organisatie Christenen voor Israël, roept bij Haasnoot vragen op. “De reactie van Sara van Oordt van Christenen voor Israël op het PKN-standpunt zegt genoeg: ‘Wat Christenen voor Israël doet voor de Palestijnen? Wij geven jaarlijks 85.000 euro aan Palestijnse christenen in armoede. Dat is twee keer zoveel als jullie volledige banksaldo dat al jaren op jullie rekening staat, en waar jullie alleen maar de rente van vangen. Daarnaast geven we zo’n 130.000 euro voor projecten in de Arabisch-Israëlische gemeenschap, en vele honderdduizenden euro’s voor projecten waar zowel Joodse als Palestijnse kinderen worden geholpen. En dat doen we elk jaar opnieuw. Nu al tientallen jaren’. De term christen-zionisten heeft een negatieve klank, in ieder geval in de media. Als je bij wijze van spreken Israël een land gunt, ben je al zionist, terwijl het ook voor zijn bestaan vecht temidden van Iran, Hezbollah, Hamas.”
Het stoort ds. Haasnoot dat PKN met deze terminologie de organisatie “over een kam scheert met organisaties die alleen illegale kolonisten steunen.” Volgens ds. Haasnoot voelt de Joodse gemeenschap zich al een aantal jaren door De Reuver miskend en beschadigd.
De PKN Heeft gereageerd door een kort briefje te sturen naar de schrijvers van de open brief. “Ik had eigenlijk op een gesprek gehoopt, maar die uitnodiging is niet gekomen. En mijn vragen zijn ook niet beantwoord.” Ds. Haasnoot gaat overleggen met de ondertekenaars wat hun reactie zal zijn. “Gezien het aantal ondertekenaars lijkt een gesprek mij wel mogelijk.”
Olijfboom
Haasnoots oproep is om achter het Joodse volk te blijven staan. “Bij alle kritiek die er is, mis ik alle kritiek op de terroristische organisatie Hamas. Natuurlijk raakt het leven van de Palestijnen ons allemaal. Het land was in tact. Twintig jaar later is er armoede, onderdrukking. Er zijn tunnels gebouwd die miljarden hebben gekost, Hamasleiders hebben miljarden op de bank in Qatar. Kerk in Actie van PKN heeft ook geld gegeven, wat is daarmee gebeurd? Kijk niet alleen naar Israël maar ook naar de terroristische leiding van de Palestijnen. Dat mis ik bij PKN en ook breder in Nederland.”
En ook spreekt ds. Haasnoot zich uit tegen de vervangingstheologie van mensen die zeggen ‘Wij zijn nu Israël, het Joodse volk heeft afgedaan’. Met Paulus zeg ik dan: ‘verhef je niet boven de natuurlijke tak. We zijn geënt op de olijfboom, maar niet beter. God heeft een plan voor Israël.”
Beeld: Unsplash