De Onderwijsraad wil het lerarentekort aanpakken door minder lesuren voor leerlingen. De raad verwacht dat het lerarentekort de komende jaren alleen maar toe zal nemen. Gerdien Lassche van de Reformatorische Oudervereniging (ROV) reageert op deze plannen in een uitzending van Uitgelicht!
“Toen ik het rapport van de Onderwijsraad las, dacht ik: dat kan toch helemaal niet, minder lesuren voor de kinderen. We hebben in de coronaperiode juist gezien hoe belangrijk het is dat kinderen en jongeren naar school toe kunnen. Lesgeven gebeurt eigenlijk ook vooral tussen fysieke interactie tussen een leerkracht en een leerling.
Er ligt echt een enorm probleem, want de oplossing die de Onderwijsraad aandraagt, zijn oplossingen die niemand wil, ook de Onderwijsraad zelf niet. Ze noemen hun rapport ook ‘Schaarste schuurt’. Je ziet dat er allerlei mogelijke oplossingen worden gezocht vanuit het Ministerie en de Onderwijsraad tot aan ouders en leerlingen toe.
Wanneer deze oplossing echt doorgevoerd zou worden, betekent dat nogal wat voor de sector zelf in het aanpassen van het hele systeem. Wanneer het doorgaat, betekent het ook dat leerlingen minder tijd op school zullen doorbrengen. Dat betekent weer heel veel voor ouders en hun werkgevers en de kinderopvang en dergelijke.”
Positief punt
“Een ander punt dat de Onderwijsraad ook aansnijdt, en dat is waar we wel positief over zijn, is dat je kijkt naar welke vakken worden er gegeven. Wat zijn de belangrijkste kerndoelen? Dat vinden wij wel een goed plan, want zorg dat die basisvaardigheden, waar ook de laatste jaren al veel over te doen is, dat die juist veel en extra aandacht krijgen. Dan kun je kijken binnen je school hoe die andere uren op een andere manier ingevuld kunnen worden; of met onderwijsassistenten, of met vakspecialisten.”
Oproep
“Je ziet door het stuk meer uitstroom dan instroom dat het lerarentekort nog wel een groot probleem zal blijven, maar wij doen vanuit de ROV een oproep naar iedereen: werken in het onderwijs is zoiets moois, iets kunnen overdragen aan leerlingen, jongeren en zeker ook in het christelijk onderwijs.
Dat je als leerkracht een wegwijzer kunt zijn voor leerlingen op weg naar de eeuwigheid, dat geeft zoveel voldoening. Zijn er mensen, zij-instromers bijvoorbeeld, die het zien zitten in het onderwijs te gaan, dan zou dat al heel erg mooi zijn. Je ziet ook dat er bij de opleiding al hele mooie leertrajecten voor zij-instromers aanwezig zijn.”
Bekijk het nieuwsfragment van Uitgelicht! hieronder: