“Bedrijven zijn niet slechts een melkkoe voor de kerk om zoveel mogelijk geld te verdienen, maar ze zijn een ultiem middel om Gods koninkrijk mee te bouwen”, zeggen ondernemers David Rakers (SYNTYCHE/De Cybershop) en Klaas-Jan Boer (Cornerstone), die samen met Dick Westerhof (By Design) en Sander Vos (Valenta) ‘Royal Business Community’ (RBC) hebben opgezet. Ze verlangen hiermee naar een apostolisch en profetisch geluid in de zakenwereld.
Komende vrijdag en zaterdag organiseert RBC het event ‘Mission Purpose’ om ondernemers hierin bij te staan.
Klaas-Jan Boer (Cornerstone) vertelt. “Bedrijven kunnen gebruikt worden als een krachtig instrument om Gods koninkrijk mee te bouwen in de zakenwereld. Er zit daadkracht in ondernemingen, dus daar kun je makkelijk mee bouwen en veel mensen mee bereiken. Er zijn veel profetieën in de laatste tijd geweest over dat Gods koninkrijk zal doorbreken in de zakenwereld.”
Volgens Klaas-Jan zijn er drie manieren om als bedrijf impact te hebben op Gods koninkrijk:
- Door inkomsten te genereren die je kunt investeren in Gods koninkrijk
- Door de grote invloed die je bedrijf kan hebben op politici, of andere grote bedrijven. Of wanneer je als adviseur werkt en Gods koninkrijksprincipes kunt doorgeven. Daarnaast heb je een evangeliserende rol.
- De impact van een bedrijf op de wereld om je heen.
Hij benadrukt dat het idee van ‘wederkerigheid’ een Bijbels model is, waarmee je als bedrijf veel invloed hebt op de wereld. “Dat zeggen we bij RBC ook, je gaat anders naar financiën kijken. Als je gefocust bent om ‘de laagste prijs’ te pakken, gaat dat vaak ten koste van mensen. Het is een armoedemodel waarbij ook de werknemers van dat bedrijf er de dupe van zijn.
Geven en gunnen
Het is veel meer volgens Gods principes om te kijken naar ‘geven en gunnen’, in plaats van ‘geven en nemen.’ Dat is een hele andere manier van bedrijfsvoering. Daarmee kleed je niemand uit. In de Bijbel kregen leiders ook de opdracht om bij de oogst stukken land over te laten, om dat te geven aan de arme mensen. Dat is het principe van gunnen. Zo krijg je een positieve vibe met elkaar.”
David Rakers (SYNTYCHE/De Cybershop) vertelt hoe je als ondernemer kunt ontdekken wat Gods bestemming is voor je bedrijf. “Wat ik belangrijk vind, is dat je Gods plan, de boekrol, voor jouw bedrijf vindt. Als je dat goed kunt uitvoeren, dan helpt het om voorspoedig te zijn. God heeft een geweldig plan voor je bedrijf, ten dienste van Zijn koninkrijk. Dat vindt z’n gestalte als je als ondernemer je invloed pakt op jouw omgeving.”
Afstemmen
“Soms is het nauw afstemmen met God, met ook lessen die je leert. Soms ga ik ook weleens te snel voor de muziek uit. Dan fluit God me weer terug.”
“Het belangrijkste voor mij is natuurlijk dat je als eerst ervaring opdoet in het ondernemen met God. Maar ten tweede leer je om profetie hierbij te betrekken, die vaak door anderen zijn uitgesproken. Tot slot, dat is voor mij de belangrijkste, is je relatie met God essentieel. Het zitten bij God, het luisteren, wijsheid vragen, je bekeren, bidden en vasten. Dat heeft mij geholpen om mijn bestemming te vinden.”
Profetie
Klaas-Jan Boer: “Je bestemming is natuurlijk niet in beton gegoten, je wandelt erin en dat is heel dynamisch. Daarom is het inderdaad cruciaal om met God te wandelen en waar nodig ook bij te sturen. Soms moet je herbouwen, of omswitchen. Profetie en gebed helpen hier sterk bij.”
Hij noemt een voorbeeld. “Ik spendeerde vorige week tijd met God en toen kreeg ik het woord ‘kerkgebouw herontwikkelen’ en ik kreeg daar ook een speciale plaats bij. Toen ben ik gaan googlen en ik zag ‘toevallig’ dat het te koop stond. We zijn er nu druk mee bezig en God doet iets heel moois. Maar zonder intimiteit was dit nooit gebeurd. Daarom besteden we hier heel veel tijd aan bij de Royal Business Community. We mogen samenwerken met God, dan komen er de mooiste dingen uit voort.
Tijdens Mission Purpose event gaan we ondernemers hier ook bij helpen, zodat ze verder toegerust worden in het ondernemen. Daarbij krijgt elke ondernemer een profetisch woord om verder scherp te krijgen wat er in de boekrol voor hun onderneming geschreven staat en hoe ze dat moeten uitlopen.”
Wederkerigheid is ook een belangrijk thema binnen RBC. Klaas-Jan benadrukt dat het idee van ‘wederkerigheid’ een Bijbels economisch model is, waarmee je als bedrijf veel invloed hebt op de wereld. “Dat zeggen we bij RBC ook, je gaat anders naar financiën kijken. Als je gefocust bent om ‘de laagste prijs’ te pakken, gaat dat vaak ten koste van mensen. Het is een armoedemodel waarbij ook de werknemers van dat bedrijf er de dupe van zijn.
Het is veel meer volgens Gods principes om te kijken naar ‘geven en gunnen’, in plaats van ‘geven en nemen.’ Dat is een hele andere manier van bedrijfsvoering. Daarmee kleed je niemand uit, maar gun je elkaar juist mooie kleren. In de Bijbel kregen leiders ook de opdracht om bij de oogst stukken land over te laten, om dat te geven aan de arme mensen. Dat is het principe van gunnen. Zo krijg je een positieve vibe met elkaar.”
Community
David Rakers: “RBC geen netwerk, maar een community. Bij een netwerk kijk je naar wat je voor elkaar kunt betekenen, bij een community heb je een collectief doel waar je samen de schouders onder zet. Je bent dus meer gericht op het grotere geheel dan enkel ‘jouw onderneming.’”
“Ons verlangen is dat er een beweging van God komt in de zakenwereld, zoals Dave Hodgson (Kingdom Investors) zegt. We geloven dat bedrijven de cultuur van landen gaan veranderen en gaan inspireren. Juist door op een koninkrijks-manier te ondernemen.”
Meer informatie en tickets voor het Mission Purpose event via www.royalbusiness.community