Hoewel veel mensen denken dat volle stadions alleen nog iets is voor ‘seculiere artiesten’, heeft Events for Christ dit jaar een aantal Nederlandse stadions gevuld zien worden. Waaronder afgelopen vrijdag, toen Rotterday Ahoy vol zat met zo’n 11.000 mensen bij het concert van Kirk Franklin en Maverick City. Dat is bijzonder, zegt Jacco Verburg van Events for Christ: “Zelfs in Duitsland komen zulke grote aantallen niet makkelijk bij elkaar, in Nederland is er best een enthousiast publiek.” Wat heeft God deze avond gedaan, wat verklaart het succes, en hoe kijken ze tegen het commentaar aan dat Kirk Franklin en Maverick City een beetje ‘werelds’ zouden zijn? We spreken erover met Jacco Verburg en artiest Filemon Peroti.
Jacco is nog helemaal lyrisch over afgelopen vrijdag. De samenwerking met Maverick City in Ahoy was voor hem geweldig. “Het is een super team om mee te werken. Ze zijn ook zo geinteresseerd in wat er in Nederland gebeurt en hoe wij dingen doen. Bij het voorprogramma van Safe Haven Church en Dwight Dissels, stonden ze op het veld om mee te doen. Heel geïnteresseerd!”
Volgens Jacco is het ‘fenomenaal’ dat Maverick City black gospel en worship samen heeft gebracht. Met name de samenwerking van Maverick met Elevation Worship, heeft veel veranderd. Daardoor werden ook veel ‘typen publiek’ en culturen samengebracht. Dat zag je vrijdag ook weer, zegt hij.
Filemon Peroti, artiest van Adem Project, herkent dat. “Het was heel multicultureel, maar het viel me vooral op dat er zó veel jongeren waren. De nieuwe generatie was er. Ik vond het bijzonder dat ze God zo puur aan het aanbidden waren.
De aanbidding was sowieso heel puur, authentiek en indrukwekkend. De artiesten, die stuk voor stuk bekende namen zijn, maakten veel ruimte voor elkaar. Als Chandler Moore bijvoorbeeld naar voren stapte, ging Kirk Franklin naar achteren, en vice versa.” Jacco voegt eraan toe dat veel bezoekers niet gelovig zijn, maar zijn meegenomen door christenen. Het is een laagdrempelige manier om mensen te introduceren aan het christelijk geloof.
Rest on us
Het lied ‘Rest On Us’, waarbij de mensen in het stadion de Heilige Geest uitnodigden om op hen ‘te komen rusten’, maakte veel los, vertelt Filemon. Het kwam volgens hem enorm binnen bij mensen, en hij werd zelf ook geraakt door de vrije aanbidding rondom dat lied.
Peroti: “Het lied More Than Able raakte mij zelf ook, omdat het gaat over de dromen van God in onze levens, die eigenlijk grenzeloos zijn. Ik geloof dat op deze avond veel dromen tot leven gekomen zijn en veel levens ook veranderd zijn. Het was leuk dat als een artiest een akkoord speelde, dat het hele stadion al wist welk liedje er zou komen.”
Kritiek
Peroti geeft aan dat hij wel regelmatig kritiek hoort op deze artiesten. Jacco Verburg merkt dat ook. Bijvoorbeeld op het feit dat ze van ‘diepe aanbidders’ in intieme settings, naar een band gegaan zijn die zich in veel wereldse kringen bevindt, ook op plekken waar veel gedronken wordt, bijvoorbeeld.
“Ik snap die kritiek, maar het opent ook deuren voor deze bands.”
Jacco: “Ik snap die kritiek, maar het opent ook deuren voor deze bands. Ze komen op plekken waar andere worship groepen nooit mogen komen.” Filemon: “Kijk, aanbidding is een levensstijl. Het is niet bedoeld voor alleen kerkelijke settings. Kirk Franklin heeft sterk de houding van: ‘Ik ga met je wandelen en kijken of er ruimte is voor Jezus.’ Deze man ontmoet veel mensen die het evangelie nodig hebben. Laten we juist bidden voor deze artiesten, in plaats van kritiek te uiten.”
Ziet Jacco toekomst voor zulke grote events? “Absoluut. Ik kan het succes niet altijd verklaren. Natuurlijk speelt het mee dat we een grote database hebben van mensen die we kunnen mailen en bereiken voor de events.
Daarnaast zijn we altijd voorzichtig. We kiezen liever een kleinere zaal die je vervolgens moet opschalen, dan een zaal die halfleeg staat. Je moet daar natuurlijk wel goede afspraken over maken met de locaties.”