Van financiële investeringen tot profetische inzichten, ondernemers werden afgelopen week gezegend op het jaarlijkse BAM (Business as Mission) congres. Organisator Gea Gort getuigt van de mooie dagen die ze hebben gehad op het evenement rond de 4 P’s van BAM: People, Planet, Profit en Pneuma. Ze zag hoe christenen ieder op hun unieke manier zich onderscheiden van de wereldse manier van ondernemen: “Het gaat vooral om wie de eigenaar is van het bedrijf. Dat is uiteindelijk God. Wat verschillende gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering.”
Er waren uiteenlopende gastsprekers aanwezig op het congres voor inspirerende toespraken en workshops. Daarnaast was er veel ruimte voor de deelnemers om te connecten. Dit bracht soms interessante gesprekken op gang. “De achterban is erg divers, niet iedereen is even ‘charismatisch’ – om het zo te stellen. Toch stonden mensen open om adviezen, soms profetisch, te ontvangen”, aldus Gea Gort. Ze noemt een voorbeeld van co-host van de BAM podcast Bill Job. “Hier liep hij tegen een bepaald probleem aan waar hij niet precies wist wat juist was om te doen. Na het gebed was hij erg enthousiast, omdat hij bevestigd werd in een richting die hij al dacht op te moeten, en bevestigd werd door mensen die de situatie helemaal niet kenden. Nu wist hij wat hij moest doen.”
Profetisch ondernemen
Het profetische betrekken in het ondernemen is volgens Gea dus erg waardevol: “Dat zijn inzichten die de Heilige Geest geeft. Als ondernemer is het belangrijk om regelmatig te bidden en God te zoeken. Hij is een andere bron. Hij helpt ons om dingen bewust te maken. Deze week komt er een podcast uit waarin ik in gesprek ga met een neuroloog die onderzoek heeft gedaan naar God betrekken in je leven. Dat brengt in je brein ontspanning: omdat je weet dat het goed zit. Het is Zijn bedrijf, Zijn plan. Dan gebeurt er ook iets neurologisch in je hersenen, waardoor je je vanuit tunnelvisie opent voor meer mogelijkheden.
Toch staan we daar als BAM in het algemeen ook best nuchter in. We raden ondernemers aan niet blind op alleen het advies van profeten te handelen, maar ook na te denken en verstand te gebruiken – wat we van God gekregen hebben. Toch kan zo’n woord ervoor zorgen dat je meer vrijheid voelt om een bepaalde keuze te maken, dat je weet: dit moet ik doen. Bill Job merkte ook meteen dat het weer ging vloeien. Hij vertelde mij ‘Ik heb het in het verleden weleens naast me neergelegd, wat me zakelijk wat gekost heeft toen ik niet luisterde.'”
Winst voor Gods Koninkrijk
Gea ervaart dat de P van Profit soms omstreden kan zijn onder christenen. Onterecht, als je het haar vraagt. “Profit is niet verkeerd of vies, dat kan juist mogelijkheden geven”, aldus Gea. “Maar we moeten ook oppassen dat we als Lichaam van Christus ondernemers niet alleen zien als een middel om stichtingen te financieren. Als BAM willen we ondernemers aanmoedigen, bemoedigen en vrijzetten, om kansen creëren en business in te zetten voor God en de samenleving.”
Een van de manieren is om evangelisatie te betrekken in de bedrijfsvoering op een manier die aansluit bij de business zelf. Een van de aanwezigen was een man met een adviesbureau in Amerika om bedrijven hierbij te helpen. “Ze lichten bedrijven voor over hoe ze evangelisatie op een heel natuurlijke manier in kunnen zetten. Dat kan met leveranciers zijn, klanten of personeel. Hiervoor is de sleutel God openbaring te vragen: Wat wilt U met Uw bedrijf?”
Rol van ondernemers in het Lichaam van Christus
Daarnaast kan business worden ingezet in het Lichaam van Christus door de eigenschappen die God in ondernemers heeft gelegd meer tot hun recht te laten komen. “Je hebt verschillende types ondernemers. Vaak zit hier een stukje apostolische bediening in. Het zijn vaak wegbereiders, die risico’s durven te nemen. Dat kunnen we geloof ik goed gebruiken als Lichaam van Christus, in de kerk, door na te denken over de vraag: Hoe kunnen we in en vanuit de kerk het ondernemerschap meer ruimte geven?”, aldus Gea.
Genoeg vragen, inspiratie en activatie voor ondernemers om dus verder te bouwen aan Gods koninkrijk door hun business. Gea kijkt dankbaar terug op het congres en ziet uit naar wat de connecties zullen brengen voor de toekomst. “Er zijn nog veel kansen voor het Lichaam, de kerk, om hierin te groeien”, aldus de organisator. “Maar als ik terugkijk op het congres ben ik heel blij met de sfeer. Niet alleen de sprekers, thema’s en workshops maken een congres tot een succes, maar het gaat vooral om de pro-actieve houding van mensen die connecten met elkaar.
Je ziet onder mensen die God dienen een andere houding, er is – meestal – minder sprake van een hoog ego-gehalte – zoals je soms kan zien onder ondernemers. Het gaat niet om: ‘I’m the hero’, want God is het die het uiteindelijk doet en Hem komt de eer toe. Dat zorgt ervoor dat mensen echt en kwetsbaar met elkaar kunnen zijn. Je ziet dat mensen oprecht God zoeken met elkaar en dat met elkaar delen, vanuit verschillende kerkelijke denominaties en bedrijven. Ik geloof dat dat onze kracht mag zijn: We doen het met elkaar. Door onze verschillende talenten in te zetten functioneert het lichaam van Christus uiteindelijk het best.
Benieuwd naar de podcast en missie van BAM Nederland? Klik hier!