Erwin Heikoop werd begin dit jaar wakker met een gevoel van ontzetting en verbijstering. God gaf hem een droom over de toestand van de kerk door het toedoen van de kerkleiders. In een video vertelt hij wat hij droomde. “God roept de kerk op om zich te onderwerpen aan Zijn wil en Zijn Heilige Geest de ruimte te geven die Hij verdient. Jezus verbindt zich aan kerken en bedieningen die het werk van een evangelist serieus nemen. Het is de hoogste tijd om te stoppen met kerkje spelen.”
“Ik ga eerlijk zijn”, begint Erwin. “Buiten schijnt de zon vrolijk, maar in mijn hart schijnt de zon niet. Dat heeft te maken met een woord van God dat ik heb ontvangen op 18 februari dit jaar in een droom. Daarin zit een heftige boodschap voor de kerk, een heftige waarschuwing voor met name de leiders van de kerk. Ik heb lang geaarzeld om dit op te nemen, ook omdat ik zeker wilde weten wat de betekenis van de droom is. Gaandeweg heeft de Heilige Geest mij duidelijk gemaakt de droom die ik heb opgeschreven, betekent. Toen ik bij een conferentie over evangelisatie was geweest, werd de overtuiging dat ik deze boodschap moet delen, nog sterker in mijn hart.
Op dit moment zit ik dus met een steen in mijn maag, maar ik moet het gewoon doen. Het is geen boodschap voor mij persoonlijk, maar ik meen dat die voor de kerk van Nederland is, met name voor de leiders. Ik neem jullie mee in de betekenis van de droom en ik ga ook Gods Woord erbij pakken, want alles moet natuurlijk ondersteund worden door het Woord van God.
Ouden zullen dromen dromen
Ik ben niet iemand die dit vaker heeft. Voor de duidelijkheid: ik droom gewoon, net als iedereen, maar ik heb daar nooit betekenis aan gehecht. Dat ben ik pas sinds een half jaar gaan doen. In de Bijbel staat dat God op allerlei manieren spreekt en ook door dromen. Ouden zullen dromen dromen, jongelingen zullen gezichten zien. Nou ja, dan weet je ook meteen in welke categorie ik geplaatst word.
Sinds ik dromen serieus ben gaan nemen en mij heb opengesteld voor de Heilige Geest, ben ik steeds meer gaan ontvangen. Dat is aan de ene kant heel gaaf. Het is prachtig om het Woord van God door de Heilige Geest te ontvangen, maar tegelijkertijd merk ik dat het ook best heftig kan zijn als je een boodschap ontvangt die helemaal niet zo prettig is.
Geen enkel spoor
Ik werd tweeëneenhalve maand geleden wakker van deze droom en ik wist op dat moment zeker dat die droom van God is. Ik was in een landschap met een berg en ik zag een vrouw met een slang. De slang was geen bedreiging voor de vrouw, het leek er meer op dat er iets vriendschappelijks tussen die twee was. Dat vond ik heel vreemd. Een slang is normaalgesproken een bedreigend dier, maar dat was hij voor de vrouw niet. Er was een bepaalde band tussen die twee.
Die twee gingen naar een berg waar touwen aan hingen. De vrouw klom via het ene touw naar boven en de slang via het andere touw. Ik ging er achteraan. Ik was de hele droom toeschouwer, ik was er geen onderdeel van. Ik klom ook die berg op en kwam op een soort besneeuwde hoogvlakte. Het was prachtig. Ik houd van de natuur, van bossen en van stilte. Dat was daar allemaal. Ik stond in een soort laan, links en rechts was bos. Het was er helemaal stil en vredig. Ik weet nog dat ik checkte of er voetsporen in de sneeuw waren, maar er was geen enkel spoor te bekennen.
Huppelende marter en wolven
Op dat moment sprak de vrouw tegen mij en ze zei: ‘Hier is zeker vijftig jaar niemand geweest’. Zij bevestigde dus mijn beeld van een eenzame, ontzettend stille en vredige plek. Op een gegeven moment keek ik de laan in en zo’n veertig meter verderop zag ik een diertje, huppelend van de linkerkant van het bos naar de rechter kant. Ik probeerde te zien wat voor diertje het was. Het leek een beetje een marterachtig beestje. Daarna kwamen er twee wolven, huppelend en dartelend. Ze speelden met elkaar en het zag er vredig en vrolijk uit. Aan de ene kant genoot ik ervan, aan de andere kant voelde ik instinctief de dreiging en ik dacht: hoe kan ik hier weg? Want als die wolven op mij af komen, dan willen ze mij verscheuren. Maar de angst ging eigenlijk snel weer weg, want de wolven hadden geen aandacht voor mij.
Terwijl ik zo aan het genieten was van het hele schouwspel, zag ik daar ineens een enorme beer tevoorschijn. Ik denk dat het een grizzlybeer was, enorm groot en sterk en machtig. En die beer ging het gevecht aan met die twee wolven en de wolven vochten terug. Ineens was de vrede verstoord, de stilte was weg, de harmonie was verdwenen, want er vond een gevecht plaats. Die wolven waren geen partij voor de beer. De mannetjeswolf vluchtte als eerste links het bos in, van de beer vandaan. De beer ging achter de mannetjeswolf aan het bos in en daar ging de vrouwtjeswolf vervolgens achteraan. Toen was het weer stil.
De vrouw en de slang gingen erachteraan, dat linker bosgedeelte in en ik ging met ze mee om te kijken wat er gebeurde. We gingen dat bos door en ik merkte dat er een soort onheilspellende stilte heerste. Ik was er niet gerust op.
Mannetjeswolf opengereten
Toen we aan de rand van het bos kwamen, zag ik daar op de grond de mannetjeswolf liggen, helemaal opengereten. Zijn buik lag open en de wolf was helemaal kapot. De beer stond voorovergebogen over die wolf heen. Er kwam een gevoel van verbijstering en ontzetting over mij heen. Het was verschrikkelijk om te zien.
De vrouwtjeswolf viel de beer aan en ik weet nog dat ik dacht: Ga weg, ga weg, je redt dat niet tegen de beer. Maar ze ging niet weg en bleef aanvallen. Op een gegeven moment pakte de beer met een nagel van zijn voorpoot de huid van de wolf en de nagel drong de huid diep binnen. De vrouwtjeswolf kon alleen nog maar op haar rug op de grond liggen. Ze beet nog richting de beer, maar de beer trok de wolf naar zich toe en beet in de achterpoot van de wolf. Ik weet nog dat ik het bot hoorde kraken, die kraakgeluiden in mijn oren waren verschrikkelijk om te horen. De poot van de vrouwtjeswolf werd verbrijzeld en ik dacht: nu is het klaar. De vrouwtjeswolf lag op haar rug, tegenstribbelend tegen de beer en riep toen met luide stem: Hanani, hanani, hanani. Drie keer, zo helder en duidelijk. Toen stopte de droom en werd ik wakker met een gevoel van verbijstering en ontzetting. Het was een heel naar gevoel en een ontzettend heftige droom.
Wees mij genadig
Ik wist: dit is van God, dit is van God. Het was zo duidelijk wat die wolf riep. Het triggerde en ik dacht: wat betekent Hanani toch. Het klonk Hebreeuws maar ik had het woord nog nooit gehoord dus ik zocht en op. Hanani blijkt ‘genadig, genadig’ of ‘wees mij genadig’ te betekenen. Het klopte. De wolf die op haar rug lag en in het Hebreeuws riep: ‘genade, genade’.
Ik ben toen gaan bidden. ‘Heer, U hebt mij die droom gegeven, maar wat betekent die en wat moet ik doen met die droom? Ik ben dankbaar voor wat U zegt.’ Ik vind het heerlijk als God spreekt. Ik dacht wel: God, ik moet wel weten wat het betekent, want anders vallen Uw woorden ter aarde en dan zal het geen vrucht opleveren. Ik ben ervoor gaan bidden en het heeft twee maanden geduurd voordat alle puzzelstukjes van de droom in elkaar pasten.
Vriendschappelijke band
Ik neem jullie mee in de interpretatie. Wie zijn de vrouw en de slang? Die vrouw was voor mij totaal onbekend en bij de slang denk je natuurlijk heel gauw aan de duivel. Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar het was heel vreemd dat er tussen die vrouw en die slang een soort vriendschappelijke band was. Ik dacht: dan kan die vrouw ook slecht zijn, een heks ofzo. Ik ging achter die vrouw en die slang aan de berg op, die vrouw sprak tot mij en er was geen enkele dreiging van de vrouw en de slang. Integendeel, de vrouw was eigenlijk een soort gids voor mij, dus ik begreep het niet.
Het blijkt dat een vrouw in een droom vaak een type is van de Heilige Geest. En de slang heeft niet altijd een negatieve betekenis. De duivel is inderdaad de oude slang, maar misschien herinner je je dat, toen de Israëlieten in de woestijn waren, ze gebeten werden door een slang. God zei toen tegen Mozes: je moet een koperen slang maken en die moet je opheffen en wanneer ze naar die koperen slang kijken, worden ze genezen en worden ze gered.
Beeld van Jezus
Dat is een beeld van Jezus, zo lezen we in het Nieuwe Testament. Jezus is opgeheven aan het kruis tot genezing, bevrijding en verlossing van ieder die in Hem gelooft en naar Hem kijkt. De vrouw is een type van de Heilige Geest en die slang een type van de Here Jezus. Nu snapte ik ook dat die vrouw tegen mij zei dat er zeker vijftig jaar niemand was geweest in dat verlaten landschap.
Ik ben achteraf gaan nadenken hoe het kwam dat landschap zo leeg was en dat ik alleen roofdieren zag. Ik zag een klein roofdiertje en twee wolven aan het dartelen en spelen, maar ik zag geen schapen of andere dieren. Dat was vreemd. Toen ik ging nadenken over wie dan die wolven zijn. In het Oude en Nieuwe Testament lees je dat dat vaak de kerkelijk leiders zijn. Het is vaak een verwijzing naar herders die hun schapen horen te weiden maar dat niet doen of niet goed doen. Dat het een vrouwtjes- en mannetjeswolf waren, dat begrijp ik zelf ook niet zo goed tot op de dag van vandaag. Het leek een samenwerking te zijn waarvan ik niet zo goed weet hoe ik dat moet duiden. In elk geval staan de wolven voor kerkelijk leiders.
De beer is in dromen vaak het type van Gods oordeel. Denk aan Elisa en de tweeënveertig kinderen die hem bespotten. Ze bespotten niet Elisa, maar God. Ineens kwamen er twee beren en die verslonden die kinderen. Dat was een oordeel.
Die beer viel die twee wolven aan, die heerlijk aan het spelen waren. Voor mij betekent dit, en de Heilige Geest heeft dat ook bevestigd, dat de wolven kerkelijk leiders zijn die de kudde van God niet goed weiden. Integendeel, de kudde is nergens te bekennen. Dat was vreemd, het was er zo stil. Het leek allemaal heel vredig, maar er was geen schaap te bekennen. Ik denk dat er vandaag de dag kerkelijk leiders zijn – en dat vind ik een heftige boodschap – predikanten, voorgangers, misschien ook ouderlingen, die zorg behoren te dragen voor de mensen die naar de kerk komen. En die er ook op uit horen te trekken om te evangeliseren, om het Woord van God te verkondigen, om schapen naar binnen te halen. Maar in plaats daarvan zijn ze aan het spelen, aan het kerkje spelen. Ze doen hun ding, volgen de tradities, de fijne regeltjes en ze doen de dingen die ze fijn vinden, die ze leuk vinden, die erbij horen, maar ze doen niet wat God van hen vraagt. En ik denk dat die periode van vijftig jaar zegt dat God dit een hele periode lang heeft toegelaten, maar dat er een moment komt – en dat is de heftige waarschuwing van deze droom – dat God gaat oordelen. God gaat de kerk oordelen op een verschrikkelijke manier, met name de kerkelijk leiders die verantwoordelijk zijn voor de kerk van God, voor het lichaam van Christus.
Hun toko
Kerkelijk leiders die hebben gedaan alsof het hun kerk was, alsof het hun toko was. Ze hebben de dingen gedaan die ze zelf leuk en fijn en prachtig vonden, maar ze hebben zich niet onderworpen aan het Woord van God. Ze hebben niet gedaan wat ze moesten doen, net zoals de farizeeërs in de tijd van Jezus. Zij gingen helemaal op in die regeltjes, maar volgden niet het hart van God. Ze volgden de regeltjes en de dingen die ze zelf prachtig vonden, de dingen die ze konden begrijpen, vooral die ze konden begrijpen, de oude tradities die de voorgaande rabbijnen ook hadden bedacht en vastgelegd en waar iedereen zich aan moest houden.
Jezus keek naar de Farizeeërs en naar het volk dat vermoeid was en Hij moet zijn hoofd geschud hebben en ontzettend verdrietig zijn geweest. Daarom denk ik ook dat Jezus vaak zo scherp was naar de farizeeërs. Zij speelden als het ware kerkje, maar ze zorgden niet goed voor het volk van God. Daarom heeft Jezus zichzelf ook de Goede Herder genoemd. Er zijn meerdere herders, maar Jezus noemde zichzelf de goede herders. Er zijn dus ook niet goede herders en het oordeel voor hen zal verschrikkelijk zijn, want één wolf al opengereten op de grond. Het verschrikkelijke oordeel van God is over die wolf gekomen. De andere wolf stond ook op het punt om opengereten te worden, maar zij riep: Hanani, hanani, genade, genade.
Eigen regels boven het Woord?
Het is heftig om te zien dat die twee wolven het gevecht met de beer aangingen als je beseft dat die wolven staan voor de kerkelijk leiders en dat zij het gevecht aangaan met de beer, met God die met zijn oordeel komt.
Zou het kunnen dat kerkelijk leiders van welke kerk dan ook, tegen God aan het vechten zijn? Zou het kunnen dat er kerken zijn die niet geloven, of maar een beetje geloven in wie de Heilige Geest is en wat Hij gegeven heeft aan Zijn lichaam: de gaven van de Heilige Geest en de kracht om wonderen en tekenen te doen in Jezus’ naam?
Zou het kunnen dat er kerkelijk leiders zijn, die hun eigen gedachten en hun eigen regels boven het Woord van God stellen? Die traditie belangrijker vinden dan het Woord van God? Die zich laten leiden door hun angst, door hun onzekerheid om open te staan voor wat de Heilige Geest in deze wereld aan het doen is, ook door kerken heen?
Zou het kunnen zijn dat er kerkelijk leiders op dit moment tegen God aan het vechten zijn in plaats van dat ze zich onderwerpen aan God en aan Zijn Woord en doen wat Jezus zegt? Dat zij niet alleen horen wat Jezus zegt, maar ook doen wat Hij zegt.
Onderwerping van kerkelijk leiders
Wat we moeten weten vanuit deze droom is: er komt hoe dan ook onderwerping van de kerkelijk leiders, of ze dat nu zelf doen of dat het Gods oordeel is dat hen onderwerpt. Ze zullen zich onderwerpen, ze zullen op hun rug gaan liggen en erkennen dat God God is en dat zij niet langer kerkje moeten spelen en vasthouden aan het oude.
Ik weet niet hoe de droom is afgelopen voor de tweede wolf. Die stopte toen de wolf riep om genade. De wolf was gewond aan de achterpoot. Het bot kraakte op een verschrikkelijke manier, maar ze werd niet verscheurd. Ik denk dat de grote oproep van God door deze droom is dat kerkelijk leiders, en ik denk ook wij als kerk, iedere gelovige, wij moeten ons onderwerpen aan God. Wij moeten ons onderwerpen aan het Woord van God. Wij moeten openstaan voor het werk van de Heilige Geest. De Heilige Geest is niet een extraatje. Het is geen keuzemenu, van: dit vinden we van de Heilige Geest. Dit vinden we wel leuk, maar de andere dingen van de Heilige Geest, laten we die maar over aan de andere kerken. Dat hebben wij niet nodig, hè? Zo kan er worden omgegaan met de gaven van de Heilige Geest.
Het is verschrikkelijk om de gaven van de Heilige Geest, de cadeaus van de Heilige Geest – eigenlijk de strijdwagen – te weren om de zogenaamde orde in de kerk te bewaren. Het is trots, een verschrikkelijke trots en ik zou de kerkelijk leiders, en iedereen inclusief mezelf oproepen om ons te onderwerpen aan wat God zegt en het ook te doen. Geloven is horen wat God zegt en het doen, want dan bouw je je huis op de rots. En als je niet hoort, dan bouw je je huis op het zand.
Samenvatting van de droom:
Een deel van de voorgangers, dominees, pastors, evangelisten en andere kerkleiders zullen hun bediening definitief verliezen. Een ander deel zal hun bediening door berouw en bekering mogen behouden, maar niet zonder schade en schande. God roept de kerk op om zich te onderwerpen aan Zijn wil en Zijn Heilige Geest de ruimte te geven die Hij verdient. Jezus verbindt zich aan kerken en bedieningen die het werk van een evangelist serieus nemen. Het is de hoogste tijd om te stoppen met kerkje spelen!
Dit artikel is een samenvatting van een deel van de video van Erwin Heikoop.