Voor ik er erg in had gebeurde het me weer. Als vanzelf stemde ik bijna in met de uitspraak van een klant nadat hij zei: ‘Tja, zo’n succes kun je maar één keer hebben. En daar moet ik dan maar de rest van mijn leven op teren toch??’
Door Jaap Boersema
Eenmalig succes
Deze overtuiging kom ik meer dan af en toe tegen bij ondernemers die met hun bedrijf iets hebben bereikt waarmee ze zichzelf hebben overtroffen. En terwijl ze terugkijken op het bedrijf wat ze hebben gebouwd en het succes dat ze hebben geoogst, hebben ze op de een of andere manier het idee dat dit iets eenmaligs is.
Ik kon mijn ‘inderdaad’ nog net inslikken en vrij snel switchen naar een andere reactie. Want uiteindelijk geloof ik dat helemaal niet. Wat ik wel zie is dat zo’n eerste succes vaak voortkomt vanuit heel hard werken, veel doorzettingsvermogen en de overtuiging dat ze met hun product of dienst iets bijzonders kunnen realiseren. Bij veel ondernemers brengt dat het beste in je naar boven waardoor je met het beste wat je in huis hebt aan de slag gaat. Bijna niets geeft méér voldoening dan wanneer je van die inzet ook de resultaten kunt oogsten.
Ondanks dat je daarmee vervolgens een prachtig bedrijf hebt kunnen bouwen, flinke omzet hebt gemaakt, medewerkers hebt aangetrokken en zo doorgegroeid bent, kun je ineens wakker worden met het benauwde gevoel dat je levenslang hebt gekregen en de rest van je leven niet verder zal komen dan die gouden kooi van je eerste succes.
Creativiteit verliezen door doe-modus
Het was precies dit gevoel wat afgelopen week in een gesprek met een nieuwe klant ter sprake kwam. Hij kwam er maar niet uit en liep erin vast, waardoor al het plezier en voldoening in zijn werk de laatste maanden behoorlijk was afgenomen. Op dat soort momenten kan het heel handig zijn om even vanuit een ander perspectief mee te kijken. Juist omdat je als ondernemer doorgaans gewend bent de dingen in je eentje te doen, ben je vaak niet geneigd om iemand anders te vragen mee te denken.
Deze man van halverwege de dertig was zijn bedrijf destijds op een studentenkamer gestart met een idee dat al snel een populair product bleek te zijn onder jongeren. Fanatiek en gedreven, opgeslokt door de snelheid waarmee het was gegaan, had zijn creatieve geest al snel plaatsgemaakt verantwoordelijkheid dragen en een doe-modus van hard werken.
Al pratend hierover kwam naar voren dat naast de voldoening over het succes, de start van zijn bedrijf ook een boost had gegeven aan zijn zelfvertrouwen, waarmee hij gevoelens van angst, onzekerheid en minderwaardigheid aardig had kunnen compenseren. De erkenning die dit had opgeleverd had wat dat betreft wel wat rechtgetrokken. Maar met de onrust over zijn toekomstmogelijkheden en de vraag of een volgende stap ook weer succes zou kunnen opleveren, gingen ineens ook allerlei oranje en rode lampjes aan. Terwijl deze man al jaren als een zelfverzekerd en onafhankelijk persoon een bedrijf had geleid, leek er maar weinig van over te blijven toen hij over andere scenario’s na ging denken.
Kansen benutten
Of je nu niet weet wat je als een volgende stap zou kunnen doen of dat je doodsbang bent voor de oncomfortabele gevoelens waarmee je wordt geconfronteerd, beide zorgen er bij veel ondernemers voor dat ze daarom maar blijven doen waarmee ze hun succes hebben behaald. Ondanks dat ik dit heel begrijpelijk vind, is het ook echt zonde. Want hoeveel kansen laat je dan niet liggen?
Groeien betekent risico’s nemen om buiten je comfortzone te treden. Of je nu ondernemer bent of niet, zodra je stopt met het aangaan van kansen en het nemen van risico’s, stop je in feite dat talent dat je hebt gekregen in de grond zoals die man uit de gelijkenis van de talenten. Hierover zei Jezus: ‘wel jij goede en getrouwe knecht, over weinig ben je getrouw geweest, over veel zal ik je zetten; ga in in de vreugde van je Heer.’
Als het hier al over ‘weinig’ gaat, hoe moet het dan wel zijn als jij bereid bent om je succes nog eens te gaan verdubbelen?
En ja, dat kan echt even spannend zijn. Dat kan schuren en je flink wat zweetoksels bezorgen. Ik vind het dan ook oprecht heel moedig wanneer je dit onder ogen wil zien. Moed, die ik ook terugzag bij deze man die ik afgelopen week ontmoette, toen hij deelde vast te zitten in zijn eigen succes.
Hij vertelde er niet meer om heen te willen zin en in alle eerlijkheid zijn gevoelens onder ogen te willen komen en de onmacht te ervaren.
Succes verdubbelen via De andere Weg
Misschien klinkt het gek, maar ik vind het fascinerend om te merken dat dit een weg is waarlangs God ons vaak laat gaan als we verlangen naar meer. Wanneer je komt op het punt dat je er niet meer zelf uit kunt komen, of doordat duidelijk wordt dat je het plafond van je eigen mogelijkheden hebt bereikt, bied je hem de mogelijkheid om iets in jou te doen wat Hij maar al te graag voor je doet. Datgene geven wat Hij voor jou heeft bedacht en weggelegd en in volledige samenwerking en afstemming met en door jou heen wil doen.
Ik kan er enorm van genieten als bij zo’n persoon dan ineens ook scherper zijn onderscheidende waarde en drijfveren zichtbaar worden.
Ontkiemen
Zodra jij je durft te openen voor het verlangen diep in je, de onvrede of frustraties serieus neemt en gaat uitzoeken wat er leeft gebeurt er iets. Op het moment dat je besluit niet meer te geloven in dat stemmetje die zegt dat je de rest van je leven moet teren op dat ene succes, gaat het binnen in je weer stromen. En wanneer je God daarin toelaat, kun je verwachten dat er iets nieuws in je ontkiemt!
Ben jij er ook klaar voor om uit de gouden kooi van je succes te breken maar moet je nog wel even over wat hobbels heen stappen?
Ik help je graag op weg. Tot eind januari geef ik nog enkele online sessies weg zodat je vanuit focus het nieuwe jaar in kunt gaan met jouw plan voor 2022.
Je bent van harte welkom!
Ben jij ondernemer, ondernemende leider of CEO en lijkt dit je wat?
Plan dan direct een sessie in via deze link
Jaap Boersema is eigenaar van YouRoute en begeleidt ondernemers om optimaal te koersen op Gods navigatie.
www.youroute.nl