De 29-jarige evangelist Max van den Berg is woensdag opgepakt nadat hij met een brandende fakkel voor de deur stond bij D’66er Sigrid Kaag en leuzen riep richting haar huis. Van den Berg verzet zich al zeker een jaar fanatiek tegen het coronabeleid en deinst er niet voor terug om daarbij politici persoonlijk te benaderen. Van den Berg is ook verbonden met de politieke partij Jezus Leeft. Lijsttrekker Florens van der Spek reageert.
Max is opgegroeid in een niet-christelijk gezin in Amsterdam. Hij kwam in een baptistengemeente terecht en ging met veel bevlogenheid evangeliseren. Onder andere op het Centraal Station in Amsterdam was Max zeer regelmatig te vinden. Hij wees mensen erop dat ze Jezus nodig hadden.
Max leest enkel uit de Statenvertaling en kent veel teksten uit zijn hoofd. “Hij kent de bijbel goed, het is een hele lieve, oprechte jongen. Eigenlijk is hij vredelievend”, zegt Florens van der Spek, lijsttrekker van Jezus Leeft.
“Regelmatig sloot hij zich aan onze bij evangelisatie-acties, ook in Amsterdam was hij actief met evangeliseren. Hij had ook het plan om namens Jezus Leeft in Amsterdam op de lijst te komen. Max was altijd actief met posters plakken en flyeren.”
Sinds de uitbraak van de coronacrisis hield Max zich steeds meer bezig met corona-activisme. Hij ging naar demonstraties en zocht politici zeer persoonlijk op. Hij vertelde dan dat hij achter Rutte aanliep en zei dat Rutte de Bijbel moest lezen. ‘Ik lees uit de Bijbel, hoor’, zei Rutte eens terug. Die gesprekken zijn in de loop der tijd grimmiger geworden. Max werd steeds vaker opgepakt.
Hoe heb je dit nieuws gevolgd?
Florens: “Nou ja, Max maakt zich oprecht zorgen om de maatregelen en bij elke demonstratie is hij aanwezig. Hij heeft een drive om te laten zien dat de koers waar Nederland naartoe vaart, niet zijn koers is.”
“Hij is nu volop in het nieuws en veel politici zijn er verbolgen over. Maar het ligt in mijn ogen iets genuanceerder. Max was woensdagavond onderdeel van een fakkeloptocht tegen de coronamaatregelen. Toen is hij, met de fakkel nog in zijn hand, een ommetje gaan maken en is naar het huis van Sigrid Kaag gegaan. Mijn vraag is: zou dat echt niet mogen? Ook al begrijp ik dat mensen zeggen: ‘Kon hij dit niet beter in Den Haag doen?'”
“Tegelijkertijd kan ik de frustratie van zo’n persoon begrijpen. Politici luisteren niet en elke demonstratie wordt neergezet als een plek van ongeregeldheden met wappies die daar rondlopen. Dat frustreert hen.”
Max ging met zijn fakkel naar Kaags huis waar ook haar kinderen wonen, waar ze duidelijk van schrokken, dat gaat toch vrij ver?
“Natuurlijk was dit niet ons idee. Wij kiezen een andere weg. Persoonlijk zie ik het als tijdverspilling om langs iedereen te gaan die fout bezig is. Daar zou ik een fulltime job aan hebben. Wij willen het evangelie liever uitleven, door je handel en je wandel, door te evangeliseren en ook door zelf de politiek in te gaan. Op die manier laten wij ook heel duidelijk weten dat we het niet met het coronabeleid eens zijn.
De wereld verandert pas echt als je een voor een mensen tot Jezus leidt. De grote oorzaak van alle problemen is namelijk dat we God niet meer zoeken als land. Dat is de kern en daar moeten we altijd op gericht blijven.”
Waar ligt voor jou de scheidslijn tussen op Bijbelse wijze protesteren tegen maatregelen en radicalisering?
“Ik denk dat er mensen zijn die vroeger veel evangeliseerden, maar nu afgeleid zijn en alleen nog maar met corona bezig zijn. Die afleiding geldt overigens voor meer dingen. Je kunt ook afgeleid worden door carrière of kerk-activiteiten.
Maar de kern moet in mijn ogen zijn dat je je laat leiden door het Woord, en niet primair door het nieuws. Wees bezig met de grote opdracht. Ik zie ook dat mensen zich verliezen in activisme. Terwijl de Bijbel al zegt dat het hier op aarde niet beter zal worden. Maar het mooie is: er komt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.”