Als je niets hebt, maar je hebt wel de liefde, wat betekent dat dan voor jou? Met die vraag werden de deelnemers gisteren tot nadenken geprikkeld, terwijl ze een plekje zochten in de prachtige en nieuwgebouwde Experience Room van stichting Compassion.
Tekst: Jaap Boersema
Ondernemers met compassie
Afgelopen week hield Compassion Nederland een Driedaagse Conferentie voor trouwe betrokkenen en sponsors uit het land. Normaal gesproken organiseert Compassion regelmatig reizen voor o.a. ondernemers om hen op een hele directe manier kennis te laten maken met de lokale projecten waarbij ze betrokken zijn.
Ik trof een groep ondernemers aan die al jaren betrokken zijn bij het werk van Compassion omdat ze een hart hebben voor de allerarmsten en vanuit compassie willen bijdragen aan de missie om iets te betekenen in de strijd tegen de ongelijkheid tussen rijkdom en armoede. In mijn netwerk ken ik veel ondernemers die op die manier met hun bedrijf betrokken zijn bij dit soort organisaties met een ideële missie. Of het nu gaat om Compassion, Tearfund, IJM, World Vision, Woord en Daad of een organisatie met een vergelijkbare missie, het biedt de, doorgaans praktisch ingestelde ondernemer, de ideale mogelijkheid om handen en voeten te geven aan iets wat hen raakt in hun hart.
Zo sprak ik vorige week nog een ondernemer die zodra hij hierover praat tranen al in zijn ogen krijgt. Net als veel anderen is aanpakken en de handen uit de mouwen steken dan de manier om uiting te geven aan dit gevoel. En wanneer je tijdens een reis om projecten te bezoeken in Afrika vervolgens ook met eigen ogen kunt zien wat het effect is van jouw bijdrage, levert dat aan alle kanten doorgaans veel voldoening op.
Zonder de liefde heb je NIETS
Toen we aan de start met elkaar wat rondliepen in Experience Room en wat ervaringen hoorde van deelnemers, ervoer ik de bewogenheid bij het werk van deze organisatie.
Het was dan ook best wel wat oncomfortabel en confronterend om deze groep van ondernemers stil te zetten bij de woorden uit 1 Korintiërs 13 “Al zou ik al mijn bezittingen uitdelen tot levensonderhoud van de armen, en al zou ik mijn lichaam overgeven om verbrand te worden, maar ik had de liefde niet, het baatte mij niets”.
Toch was het deze tekst die tijdens de voorbereiding steeds terugkwam in mijn gedachten, waardoor ik wist dat ik die moest delen.
Want hoe mooi en onbaatzuchtig het ook is, wat nou als je ondernemer heel succesvol bent met je bedrijf, maar dat de liefde in je ondernemen en binnen je bedrijf (deels) ontbreekt? Ook al ben je met bedrijf al jaren meer dan gemiddeld betrokken bij projecten, ook al geef je meer dan een tiende, misschien zelfs de helft van je omzet weg. Misschien dat je zelfs wel een aantal weken van je tijd geeft om aanwezig te zijn op de lokale projecten, maar terug op jouw eigen plek, in je eigen bedrijf, met je eigen mensen voel je dat je de liefde achter hebt gelaten in het continent ver van huis.
Op z’n minst heb je dan wel ervaren wat liefde is.
Misschien herken jij je wel meer in die persoon die geeft omdat het erbij hoort, vanuit norm- of plichtsbesef. Is het niet meer dan een administratieve handeling. Ik weet uit ervaring wat voor schuldgevoel je kunt hebben op het moment dat je weer een brief krijgt van één van je sponsorkinderen omdat er alweer een jaar overheen is gegaan zonder dat je hebt geschreven…
Misschien lijkt het heel wat, maar als de liefde ontbreekt op de plek waar je de meest tijd doorbrengt, is het uiteindelijk niets…
Het kloppend hart van je bedrijf
Liefde is meer dan een zoetsappig of romantisch begrip.
Ik geloof dat wanneer je LIEFDEVOL ONDERNEEMT je gedreven wordt door compassie voor de mensen (zowel binnen als buiten je bedrijf) waar je mee werkt, jezelf.
Wanneer er sprake is van liefde in het contact maken je hersenen de stof oxytocine aan wat invloed heeft op je gevoel van welbevinden, je gezondheid en vitaliteit. In een omgeving waar liefde is werken mensen met plezier, ben je aantrekkelijk voor klanten en lopen je (verkoop) contacten heel natuurlijk. Omdat je oog hebt voor die ander zoek je samen naar wat passend is, ook als dat kan betekenen dat ze geen klant bij je worden. Wanneer je vanuit liefde kijkt naar je medewerkers zoek je samen naar de rol en omstandigheden die hem of haar passen als een jas. Ook als dat betekent dat je een medewerker moet laten gaan omdat dit binnen jouw bedrijf niet is te realiseren.
Liefdevol ondernemen vraagt van je dat je bereid bent om je te onthechten van het resultaat, zonder de focus op je doelstellingen te verliezen. Bij liefdevol ondernemen gaan je zakelijke en menselijke kant hand in hand, zodat je uit alles het beste kunt halen.
Een utopie denk je? Of vraag jij je af van welke planeet ik kom?
Ik geloof dat wanneer ‘planeet hemel’ en ‘planeet aarde’ elkaar raken in het hart van jou als ondernemer, dit het kloppend hart zal zijn van jouw bedrijf.
Echte liefde komt vanuit de hemel en wil z’n weg vinden door jou en je bedrijf heen, zodat daarmee een stukje hemel op aarde verschijnt in jouw leven, in jouw ondernemerschap en in jouw bedrijf!
Dat je vervolgens ook om je heen kijkt en het verlangen voelt om ook een bijdrage te hebben verder van huis, is daarvan eigenlijk een natuurlijk gevolg. Dan kom je als vanzelf bij een organisatie als bijvoorbeeld Compassion terecht. Omdat de liefde die binnen in jou is ontstaan, groeit en z’n weg vindt waarmee jij impact kunt maken.
Waardering als uitingsvorm van liefde in je bedrijf
Om te voorkomen dat je als ondernemer niet echt uit de voeten kunt om het begrip liefde praktisch te vertalen in je bedrijf, kan het helpen om te denken vanuit het begrip waardering. Paul Donders heeft daar een mooi boekje over geschreven, waarbij hij de vijf talen van de liefde ombuigt naar de 5 talen van waardering. Ieder mens heeft zo zijn of haar eigen voorkeurstalen. En omdat we geneigd zijn om de ander te benaderen vanuit je eigen taal is het zinvol om eens uit te zoeken wat de taal van die ander is.
De 5 talen van waardering die genoemd worden zijn:
1. Ongestoorde tijd geven
2. Complimenten en positieve feedback geven
3. De ander helpen
4. Fysiek contact, affect of non-verbale expressie
5. Cadeau’s geven
Voordat je gaat experimenteren kan het helpen om jezelf af te vragen welke voorkeurstaal jijzelf hebt, je eventuele compagnon en één van je medewerkers. Zodra je hebt ervaren wat het effect is van je benadering kun je dit ook gaan toepassen bij de andere medewerkers en klanten.
Zien en gezien worden
Uiteindelijk heeft ieder mens het nodig om echt gezien te worden in wie je bent en wat je aan potentieel in huis hebt. Zodra je waardering uit, bevestig je de ander in zijn of haar waarde wat een positief effect heeft op de eigenwaarde van die persoon. Zodra iemand eigenwaarde groeit ontstaat er op een hele natuurlijke manier ruimte om je eigen uniciteit te ontdekken en vanuit groeiend zelfvertrouwen de durf om de eigen talenten te ontwikkelen.
Van jou als ondernemer vraagt dit een bewuste keuze om tijd aan aandacht te besteden aan je mensen. Heel concreet kun je dit doen door bijvoorbeeld:
– bewust te luisteren
– je hulp aanbieden
– zinvolle informatie delen waardoor je medewerker ervaart belangrijk te zijn
– regelmatige evaluatiegesprekken
– spontaan tijd geven
– tijd nemen om successen te vieren
Als je als ondernemer ervoor kiest om heel bewust vanuit liefde te gaan ondernemen, ontkom je er niet aan dat je wel even moet schakelen naar een ander soort actiemodus.
Maar zodra je daar je eigen weg in hebt gevonden ben ik ervan overtuigd dat je niet anders meer wil omdat datgene wat je zal oogsten zo de moeite waard is van het zaaien!
Dit artikel is geschreven door Jaap Boersema van YouRoute. Klik hier als jij richting nodig hebt voor je bedrijf en gebruik wil maken van Jaap zijn diensten.