Op basisscholen door heel Nederland is het deze week de Week van de Lentekriebels, waarbij kinderen nogal heftige seksuele voorlichting (kunnen) krijgen. Behalve het feit dat er deze week wordt gesproken over het loslaten van ‘de heteroseksuele norm’, worden kinderen gestimuleerd om aan zichzelf te zitten. Myrjam de Jonge-Tan vertelt wat ze allemaal tegenkomt.
Voor Myrjam gaat dit alle perken te buiten. Ze vertelt. “We zijn enorm geschrokken over wat er afkomt op jonge kinderen. Kinderen leren om een condoom om te doen en ze leren dat het voor meisjes heel normaal is om verliefd te worden op meisjes of dat seks ook voor kinderen is.”
Genderdiversiteit
Het thema voor deze week is ‘seksuele- en genderdiversiteit’. “Het hangt natuurlijk wel af van de juf of meester in hoeverre dit gepromoot wordt, maar het lespakket is heel expliciet. Het zegt ernaar te streven om de heteroseksuele norm los te laten en genderdiversiteit te promoten. Je leert dat je een piemel kunt hebben, maar toch een meisje kunt zijn.”
“Daarnaast wordt er voor kinderen in groep zes een boek aan geboden, met de titel ‘Ben Jij Ook Op Mij’, waarin staat dat seks niet alleen voor volwassenen is, maar ook voor kinderen. Er staat ‘dat het heel fijn kan zijn als iemand je op je rug wrijft, of als je jezelf aanraakt tussen de benen’. Dat soort lesmateriaal ontluikt seksuele gevoelens bij kinderen, die dan gaan experimenteren. Dat is echt niet oké.”
“Onze oudste is zeventien en tien jaar geleden speelde dit nog helemaal niet op onze school, anders hadden we hem er echt niet naartoe gestuurd. Het is zo aan het vervagen. Ik zeg wel eens: ‘Ik ben blij dat we geen kleuters meer hebben, in deze tijd.’”
Dringend gesprek
Myrjam houdt naar kinderen deze week uit voorzorg thuis en heeft inmiddels een dringend gesprek gehad met de directeur van de katholieke bassischool waar de kinderen heen gaan. “Met dat gesprek bereikte ze wel dat de school het wat oppervlakkiger gaat benaderen, maar alsnog kunnen ze het lespakket van Rutgers gewoon gebruiken. Dat kan ertoe leiden dat gevoelens veel te vroeg los worden gemaakt.”
“Terwijl er in Hooglied drie keer staat om ‘de liefde niet op te wekken vóór het haar behaagt.’”
“Terwijl er in Hooglied drie keer staat om ‘de liefde niet op te wekken vóór het haar behaagt’. Het is belangrijk om over het lijf te praten, maar kinderen worden nu op bizarre wijze ‘seksueel wakker’ gemaakt. In onze tijd vonden jongens en meisjes elkaar op die leeftijd nog ‘ieuw!’.”
Alert
Myrjam vertelt dat er twee typen lespakketten worden aangeboden: ‘Lentekriebels’ waar het materiaal van de Rutgersstichting aan ten grondslag ligt, maar ook ‘Wonderlijk gemaakt’, oorspronkelijk van de reformatorische school Driestar in Gouda (inmiddels landelijk beschikbaar). ‘Wonderlijk gemaakt’ is gebaseerd op de Bijbel en promoot geen niet-Bijbelse dingen. “Ik heb onze directeur laten weten dat ze ook voor ‘Wonderlijk gemaakt’ hadden kunnen kiezen.”
“Desondanks reageerde de directeur in eerste instantie niet zo prettig. Hij vindt dat we niet het recht hebben, om onze kinderen thuis te houden en dat het aan de school is om zich aan de richtlijnen van het basisonderwijs te houden. Hij vroeg ons om hun aanpak te vertrouwen, maar dat is voor ons vrij lastig.” Inmiddels heeft Myrjam contact gehad met de leerkrachten en is het vertrouwen voorlopig hersteld.
“We bevinden ons OP VEEL FRONTEN echt op een glijdende schaal, we maken ons wat dat betreft grote zorgen om onze Maatschappij.”
“Maar het is vrij vermoeiend dat we als ouders zo alert moeten zijn. Op de school wordt ook Halloween gevierd en we staan hier als ouders best wel alleen in dat we hier bezwaar tegen hebben. We bevinden ons op veel fronten echt op een glijdende schaal, we maken ons wat dat betreft grote zorgen om onze maatschappij.”