Toen ds. Dick Langhenkel in 2008 de replica van de ark bezocht, kreeg hij de gedachte: is dit alleen een cultureel uitje? Of zou dit een vingerwijzing zijn naar dat wij daadwerkelijk in de dagen van Noach zijn beland? Lange tijd deed hij er niets mee, tot het in 2018 zo sterk op hem afkwam, dat hij er een boek over schreef: ‘Leven wij in de dagen van Noach?’ Hierna schreef hij daar een vervolg op: ‘Leven in het licht van de wederkomst’.
In het boek ‘Leven wij in de dagen van Noach?’, legt Langhenkel uit dat de dagen van Noach mogelijk zijn begonnen in 1948 toen de staat Israël weer werd opgericht. “Ark betekent ‘veilige woonplaats’. Je zou kunnen zeggen dat in 1948 de ark (veilige woonplaats) voor het volk Israël is ‘gebouwd’.”
Het boek eindigt met de vraag: indien de dagen van Noach begonnen zijn in 1948, hoe zouden wij als christenen dan moeten leven in deze tijd?
Drie aanwijzingen
“Daar begint eigenlijk mijn nieuwe boek: ‘Leven in het licht van de wederkomst’”, vertelt Langhenkel. “Jezus geeft een schets van de eindtijd in Lukas 17. Daarmee gaat Hij verder in Lukas 21. In vers 25-26 staat dat het zal uitlopen op radeloze angst onder de mensen. Dan geeft Jezus in vers 28 eerst aan hoe wij in die tijd in het leven kunnen staan:
‘Wanneer nu deze dingen beginnen te geschieden, kijk dan omhoog en hef uw hoofd op, omdat uw verlossing nabij is.’
Vervolgens geeft Hij drie aanwijzingen voor de manier waarop we kunnen leven: 1.) ‘Let op de vijgenboom en op al de bomen’ (vs 29), 2.) ‘Zie toe op jezelf’ (vs 34) en 3.) Waakt en bidt’ (vs 36).”
Let op de vijgenboom en op al de bomen
“Als er staat: ‘Let op de vijgenboom’, dan moet er ook een tijd geweest zijn dat we daar niet op (konden) letten. De vijgenboom staat voor Israël. Er zijn 1900 jaar voorbijgegaan dat we niet op Israël hebben gelet of konden letten, omdat de staat toen niet bestond.
In 1948 kwam Israël tot leven en daarmee ook haar vijanden; de andere bomen. Alleen doordat de vervangingsleer zo sterk is, let de kerk over het algemeen niet op die vijgenboom en de andere bomen.
Toch is het belangrijk om op Israël te letten, want op dit moment regeert God de wereld door dat land. Als er in Bijbelse tijden een wereldrijk opkwam, had dat altijd met Israël te maken. Ook als er in onze tijd een wereldrijk opkomt, moeten we kijken naar de relatie met Israël.
Je ziet dat China nu een wereldrijk aan het worden is. Als je daarbij kijkt naar de relatie met Israël, zie je dat Israël zich afgewend heeft van het westen en zich naar het oosten gewend heeft. Israël onderhandelt nu veel minder met het westen en veel meer met landen als India en China.
Parallel daaraan zie je dat Amerika en het westen aan het afbrokkelen zijn, terwijl China steeds meer opkomt. Er is dus duidelijk een verband tussen Israël en het opkomen van China als wereldrijk”, legt Langhenkel uit.
Laatste wereldrijk
Openbaring 13 spreekt van een laatste wereldrijk dat opkomt voor de komst van de Messias. Is dat dan China? “Ik geef geen vaste antwoorden, want ik heb van de Joden geleerd om vragend met dingen om te gaan”, benadrukt Langhenkel. “We weten het niet 100% zeker. Wat je kunt doen, is letten op wat je ziet gebeuren, zodat dingen je niet overweldigen als we daadwerkelijk in die tijd zouden zijn.”
Zie toe op jezelf
“‘Ziet toe op uzelf, dat uw hart nimmer bezwaard worde door roes en dronkenschap en zorgen voor levensonderhoud, en die dag niet plotseling over u kome, als een strik.’
In Amerika en Europa zijn we er niet zo goed in om op onszelf toe te zien. We letten vaak alleen op anderen. Door de pandemie zijn individuen misschien wel uit ‘de roes’ wakker geworden en meer op zichzelf gaan toezien, maar collectief zijn we dat niet gaan doen.
De coronapas is nog maar twee weken ingevoerd, of heel Nederland gaat alweer op in ‘laat ons eten en drinken en vrolijk zijn’. Ik heb weleens gezegd: nergens heeft de duivel zo’n slag geslagen als in West Europa. Kijk maar hoe we vastzitten in de roes en dronkenschap van het dagelijks leven.”
Waak en bid
‘Waak dan te allen tijde en bid dat u waardig geacht zult worden om al die dingen die gebeuren zullen, te ontvluchten, en om te kunnen bestaan voor de Zoon des mensen.’
“In de dagen van Noach zal bidden steeds moeilijker worden”, vervolgt Langhenkel. “De wereld waarin we leven zal steeds onbegrijpelijker worden met alle rampen en dingen die zullen gebeuren. Veel mensen zeggen nu al: ‘Waar is God in alles?’ Dat zal toenemen.
In Lukas 18 lees je ook dat bidden in de eindtijd niet makkelijk is. Lukas 18 hoort eigenlijk nog bij Lukas 17 waar Jezus over de eindtijd spreekt. In Lukas 18 vertelt Hij het verhaal van de weduwe en de onrechtvaardige rechter. De weduwe is een beeld van de gelovige in de eindtijd, die eenzaam en alleen staat.
De onrechtvaardige rechter is een beeld van God in die tijd. Veel mensen zullen Hem als een onrechtvaardige rechter zien. Het zal lijken alsof Hij maar niet in actie komt en maar geen recht doet. Ze zullen zich afvragen: ‘Wat doet God eigenlijk? Spreekt Hij nog?’ Daarom zegt Jezus aan het eind van dat verhaal in Lukas 18 (vers 8): ‘Maar zal de Zoon des mensen, als Hij komt, wel het geloof op de aarde vinden?’ ”
Eindtijdprofetieën
Er zijn mensen die zeggen dat wat in Openbaring staat, al gebeurd is. Langhenkel zegt daarover:
“Het heeft te maken met hoe je profetie leest. Bijbelse profetieën zijn geen toekomstvoorspellingen. ‘Vervulling’ (van profetieën) betekent: gaandeweg steeds voller worden.
Als Jezus zegt: ‘Het zal zijn als in de dagen van Noach’, zegt Hij eigenlijk: ‘Mijn toekomst zal zijn als de herhaling van het verleden’. Maar het is niet alleen een herhaling, het is een verheviging en een uitbreiding.
Daarom vergelijkt Hij de eindtijd ook met een kind dat geboren wordt. De weeën beginnen, herhalen zich en verhevigen, tot de voltooiing plaatsvindt en het kind wordt geboren.
In Mattheüs 24 staat geschreven over oorlogen en geruchten van oorlogen. Er zijn mensen die zeggen: ‘Ja, maar je hoort al jaren over oorlogen’. Dan zeg ik: ‘Maar toen die oorlogen begonnen, waren het oorlogen tussen stadsstaatjes. Daarna werden het oorlogen tussen gebiedsdelen, daarna tussen landen en uiteindelijk hebben we twee wereldoorlogen gehad.
Ook begonnen ze oorlogen bij wijze van spreken met knuppels en nu heb je atoombommen. Opnieuw zie je hetzelfde patroon: herhaling, verheviging en uitbreiding. We moeten hierop letten: hoe dicht zitten we op dit moment bij de voltooiing?”
Let op de tekenen
“Bijbelse profetieën kun je niet in tijd plaatsen. Je kunt niet zeggen: op die en die dag zal het gebeuren. Maar je kunt wel letten op de tekenen en zo voorbereid zijn. Zo werkt het ook met de geboorte van een kind. Je weet nooit precies welk uur het kind geboren zal worden. Maar je kunt wel aan de hand van de tekenen voorbereid zijn op de geboorte.
Bijbelse profetieën zijn dus geen toekomstvoorspellingen in de zin van dat je kunt zeggen wanneer iets exact zal gebeuren. Maar de profetieën zijn ons gegeven, zodat we betrokken kunnen zijn in het proces.”
Klik hier voor meer info of om het boek ‘Leven in het licht van de wederkomst’ te bestellen.