SIRE (Stichting Ideële Reclame) startte deze maand een campagne om mensen aan te moedigen om lichtpuntjes te zoeken en zo weer hoopvoller te worden. Dat is nodig, want uit onderzoek van de organisatie bleek dat 62 procent van de bevolking in de afgelopen vijf jaar minder hoopvol is geworden. Maar liefst 41 procent is helemaal niet hoopvol gestemd. Toch ziet theoloog Jan Martijn Abrahamse ook hier een lichtpuntje in. “Ik denk dat als je als christen zoiets hoort, je er alleen maar blij van wordt.”
Abrahamse doelt hier op de zoektocht naar lichtpuntjes die SIRE in gang hoopt de zetten bij Nederlanders. “Die lichtpuntjes,” zegt hij, “dat is natuurlijk allemaal heel klein geformuleerd, maar lichtpuntjes zijn een begin van iets groters. Ik denk dus dat hoop per definitie iets is wat niet zozeer gaat over jezelf. Maar dat hoop juist het besef is dat je een bepaalde mate afhankelijk bent van goede machten die buiten jezelf staan. Hoop is houvast zonder dat je controle hebt.” De goede machten waar Abrahamse over spreekt zijn voor hem God en het geloof. En daarom kan hij over de campagne zeggen: “Ik denk dat als je als christen zoiets hoort, je er alleen maar blij van wordt.”
De zoektocht naar hoop is niet alleen een positieve ontwikkeling, het is ook een belangrijke oproep voor christenen in Nederland. Een oproep die ook weerklinkt in het reclamespotje van SIRE. “Als de wereld duister voelt, en alles lijkt uit evenwicht… Weet dan dat juist in donkere tijden er kleine puntjes zijn van licht. Soms zijn ze groot, nog vaker klein. Je kunt ze zoeken, maar je kan er ook één zijn“, zo klinkt het in een van de video’s. Je kunt ook een lichtpuntje zijn! Een klein lichtpuntje als begin van iets groters…
Bekijk het de SIRE-reclame hier:
Meer weten? https://dit.eo.nl/artikel/lichtpuntjes-hoop-sire-campagne-somber-geluk-nederland