In het afgelopen jaar ben ik met mijn marketingboodschap wat duidelijker naar buiten toe gaan communiceren waar ik écht voor sta. Jezus centraal zeg maar. Grappig, want als je mij een beetje kent weet je dat leven met God een rode draad is in het grootste deel van mijn leven.
Toch zocht ik dat in eerste instantie vaak in de kerk, christelijke organisaties of zending. Zo liep ik 23 jaar geleden een periode rond in Pakistan om deel te nemen aan een zendingsproject. Een super ervaring die mijn leven enorm heeft verrijkt. Ik kan me nog goed herinneren dat mijn vrouw, waar ik destijds nog maar kort een relatie mee had, zich afvroeg hoe ze mij aan zou treffen toen ik landde op Schiphol. Ergens was ze bang dat ik op sandalen zou verschijnen. Over stereotypen gesproken… Maar zelf had ik die vooroordelen ook.
Personen die mij geïnspireerd hadden in mijn leven waren vooral mensen die niet zoveel gaven om materiële zaken, geld en succes en de meesten leefden van giften. Daar heb ik nog steeds bewondering voor. Ondanks dat ze mij met hun geloof inspireerden, trok mijzelf dát helemaal niet. Blijkbaar is dit een beeld wat ik mij in ieder geval eigen heb gemaakt over Jezus. Een karikatuur die overigens breder gedragen wordt. Mede daardoor was ik er vaak wat minder expliciet over. Ik wil mensen die er anders instaan niet afstoten. Je merkt het wel als je me leert kennen. En dat kan natuurlijk prima zijn. Toch kies ik er nu bewust voor om explicieter te worden. Niet om afstand te creëren. Maar om uit de vaagheid te blijven. Concreter te worden.
Schijnbare tegenstellingen opheffen
Omdat het meer is dan een christelijk sausje. Omdat het voor mij de generator is voor vernieuwing en succes. Als Schepper van mijn DNA heeft Hij iets in mij gelegd, wat ik in mijn leven en dus ook in mijn bedrijf mag realiseren. Ik geloof dat Hij niets liever wil dan dat wij volledig vrucht dragen tot volheid komen.
“Alsof God en zakendoen niet samengaat.”
Met de scheiding van kerk en staat in de 17e eeuw hebben we op veel meer gebieden scheiding aangebracht. Ook als is het idee dat geloven alleen op zondag gebeurt inmiddels al wel achterhaalt, als het gaat om materiële zaken merk ik dat het al snel lastiger wordt. Alsof God en zakendoen niet samengaat. Tegenstellingen die bij veel ondernemers ook zijn binnengeslopen en vat hebben gekregen op hun overtuigingen. Alsof God niet van omzet maken houdt en ons geen succes gunt. Onzin gewoon! En niet alleen dat, maar ook een enorme gemiste kans!
Co-creatie met God als businesspartner
De laatste tijd ervaar ik in toenemende mate hoeveel voldoening, rust en ontspanning het geeft en welke resultaten het oplevert wanneer ik écht samen met God onderneem. Omdat Hij de maker is van mijn ontwerp, weet Hij als geen ander wat nodig is om er alles uit te halen wat er allang in zit. Hij is gewoon de beste businesspartner die je maar kunt bedenken met geweldige ideeën, concepten en hemelse creativiteit om ‘raak mee te kunnen schieten’. En niet alleen om daar zelf een succesvol bedrijf mee te bouwen maar vooral om daarmee God alle ruimte te geven om met Zijn Nieuwe Wereld door te breken.
Hemelse creativiteit in mijn aardse zaken. In kleren die ik mooi vind, op sneakers waarmee ik uitstekend bij een klant kan verschijnen. Met een product of dienst van topkwaliteit!
Jaap Boersema – https://youroute.nl/