Pieter Schipper uit Oud-Beijerland groeide op in een reformatorisch gezin waar sterk geworsteld werd met het thema ‘geloofszekerheid’. Op latere leeftijd maakte hij zelf een radicale bekering mee en kreeg hij een brandend hart voor de vele gelovigen in Nederland die niet weten of ze wel gered zijn. Hij richtte stichting ‘Terug naar de Bijbel’ op. “Een Bijbelgetrouwe gemeente hoort vol te zitten met kinderen van God (heiligen) en niet met allemaal zondaars die onzeker zijn over hun redding.” In dit artikel gaat het over onzekerheid, de kinderdoop, het voorlezen van de wet, en ook de sterke kanten van de reformatorische kerk.
Wat doet stichting terug naar de Bijbel?
“Als stichting helpen we gelovigen die worstelen met geloofszekerheid. Er zijn in Nederland zo’n kwart miljoen gelovigen die zelfs na jarenlange trouwe kerkgang geloven dat ze wanneer ze sterven voor eeuwig verloren gaan.”
Wat denk jij wat de oorzaak zou kunnen zijn van die onzekerheid?
“Na jaren kerkgeschiedenis en traditie zijn er allerlei leerstellingen ontstaan. Deze leerstellingen hebben er helaas voor gezorgd dat het evangelie, de blijde boodschap redding, dusdanig is aangepast dat er van redding soms weinig sprake meer is.”
Wat zou je daar dan aan kunnen doen?
“Stichting terug naar de Bijbel helpt gelovigen prioriteren en de Bijbel weer te plaatsen boven leerstellingen en traditie. Als gelovigen dat oprecht biddend doen, zal de traditieblokkade die is ontstaan tussen de gelovige en Christus, worden weggenomen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is best ingewikkeld om leerstellingen even los te laten als je altijd geleerd hebt vanuit die leerstellingen de Bijbel te benaderen. Het is dus voor veel mensen een hele moeilijke stap om even los van traditie en leerstellingen de Bijbel zo objectief mogelijk te lezen. Er speelt ook vaak angst. Allereerst angst om misschien iets te doen wat God niet wil, omdat vaak is geleerd dat de leerstellingen van hun kerkgenootschap, de beste Bijbelse interpretatie is en 100% juist is. Ook is er angst voor reacties uit de sociale kring waarin ze zich bevinden. Wat zou die of die ervan vinden als ik anders zou gaat denken over een bepaald onderwerp. Ook wordt er bijvoorbeeld aan de 3 Formulieren van Enigheid dezelfde betrouwbaarheid en gezag gegeven als de Bijbel, ook al wordt dat niet met die woorden gezegd. Vaak wordt ervan uitgegaan dat alles wat in de formulieren staat 100% Bijbels is en dat vanuit die blik de Bijbel moet worden gelezen.”
Dat klinkt best ingewikkeld, hoe doen jullie dat dan?
“We delen gratis boeken en brochures uit die mensen helpen even los te komen van traditie en stimuleren om zelf de knelpunten die er zijn te onderzoeken met de Bijbel alleen als onderbouwing. Hierdoor wordt gebouwd aan hun persoonlijk geloof en zullen ze stabieler worden en niet alleen maar klakkeloos aannemen wat wordt gezegd.
Ook hebben we een YouTube kanaal en website met onderwijsvideo’s voor de generaties die liever op die manier onderwijs tot zich nemen. Daarnaast staan we op christelijke beurzen en gaan in gesprek met mensen.”
Zijn jullie momenteel nog met nieuwe dingen bezig?
“Momenteel zijn we aan het kijken of we een tweede druk kunnen uitgeven van het boek: ‘Traditie in het Licht’. Een prachtig middel om mensen te helpen even los van traditie terug naar de Bijbel te gaan. We zijn nog opzoek naar mensen die dit financieel willen ondersteunen om dit mogelijk te maken. Dus eenieder die evangelisatie onder christenen een warm hart toedraagt: Je hulp is van harte welkom! https://www.terugnaardebijbel.nl/nieuws/.”
Ons bereiken ook veel verhalen van reformatorische mensen die zich laten dopen, wat zie jij daarvan?
“Als iemand zich laat onderdompelen (doop, Baptizoo) omdat hij overtuigd is dat de Heere Jezus voor zijn zonden is gestorven en gehoorzaam wil zijn aan de opdracht die de Heere Jezus zelf gegeven heeft, dan is dat natuurlijk iets om enorm dankbaar voor te zijn. Ik zie alleen dat dit in reformatorische kringen vaak als schokkend wordt ervaren omdat er over dit onderwerp veel verwarring is. Deze verwarring komt door een aantal dingen. Allereerst door de term: ‘overdoop’. Deze door de kerk verzonnen term wordt gebruikt wanneer gelovigen zich op basis van hun geloof laten onderdompelen, terwijl ze als baby besprenkeld zijn op basis van het geloof van hun ouders. De term ‘overdoop’ suggereert dat mensen iets gaan doen wat ze al eerder hebben gedaan. Dit is een groot misverstand omdat het om andere handeling gaat, op basis van een andere voorwaarde en ook nog eens verschilt in betekenis. Bij besprenkeling wordt aangegeven dat een kindje wordt opgenomen in het verbond met Abraham, als vervolg op de besnijdenis. Het kind is daarmee overigens nog niet gered, maar heeft een teken en zegel ontvangen zoals dat wordt genoemd. De onderdompeling daarentegen volgt pas wanneer iemand op grond van zijn geloof (bekering, wedergeboorte, afwassing van zonden door het bloed van de Heere Jezus) een kind van God is geworden. De tweede oorzaak van de verwarring ligt in het feit dat aan formulieren dezelfde waarde wordt toegekend als aan de Bijbel. Hierdoor zijn gelovigen vaak niet meer kritisch en toetsen ze niet meer wat er staat. Als je niet meer toets aan de Bijbel zelf en het geschrift klakkeloos aanneemt, stel je in principe het geschift qua gezag boven de Bijbel, wat zeer gevaarlijk is. De derde reden van de verwarring is angst. Allereerst de angst om iets te doen wat God heel erg vindt (dat wordt zo verkondigd), dat wil je natuurlijk niet. Ook de angst van afwijzing door je sociale netwerk, familie, ouders, gemeenteleden speelt mee. Jezus zegt: ‘Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waard’ (Mat. 10:37), dat is best radicaal. Als jij je wilt laten onderdompelen, dan is dit de voorwaarde: ‘Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd’ (Han. 8:37).”
In hoeverre geloof jij dat de doop een struikelblok is?
“Ik probeer zelf de term kinderdoop niet te gebruiken, omdat die ook niet in de Bijbel wordt genoemd. Mijn persoonlijke visie op de doop doet er in die zin ook niet zo heel veel toe. Het is belangrijk dat gelovigen, weer teruggaan naar de Bijbel alléén, dat is Gods Woord. God werkt vaak met zijn Heilige Geest door Zijn Woord. En als je biddend de Bijbel ingaat, dan zal Hij de antwoorden geven. Een struikelblok kan zijn dat gelovigen die besprenkeld zijn vanuit angst zich niet laten onderdompelen. Of dat ze vanuit eigen overtuiging vinden dat belijdenis doen ook wel een prima vervanging is. Hoewel belijdenis prachtig is, vervangt dit niet je onderdompeling. Ook hiervoor geldt weer: Wat zegt de Bijbel? Daarnaast zie je in de praktijk dat onderdompeling heel krachtig kan zijn in de onzichtbare geestelijke realiteit. Mijns inziens is het veel krachtiger dan alleen een symbolische handeling. Dat loop je dus mis wanneer je ervoor kiest om niet te gehoorzamen. Wat voor mij schokkend was om te ontdekken, is hoe overduidelijk de Bijbel is over het onderwerp doop. Ik verwachte eigenlijk dat beide visies wel goed te onderbouwen zouden zijn, maar het tegendeel bleek waar. Ook hierin kun je zien dat het om een geestelijke strijd gaat. Een strijd die verdeeldheid in stand houdt. Ik zie hoe ontzettend moeilijk gelovigen het vinden om een paar avondjes vrij te plannen om dit onderwerp met de Bijbel alleen zo objectief mogelijk te onderzoeken. Dat is voor mij een overduidelijk teken dat een geestelijke macht ze ervan weerhoudt om Gods wil te ontdekken voor hun leven. Meer weten over de doop, luister dan deze podcast: https://open.spotify.com/episode/7IP5hu0zkiGN2cYQRtYMJ1 “
In de meeste kerken wordt elke week de wet voorgelezen, hoe kijken jullie daar als stichting naar?
“De wet is ooit door God gegeven en is dus goed. ‘De wet doet zonde kennen’ heb je misschien wel eens horen zeggen. Dat is goed, want dan kom je tot de ontdekking dat je een Redder nodig hebt. Alleen bleek niemand de wet te kunnen houden (m.u.v. de Heere Jezus). Daarom heeft God zelf in plaats van het oude verbond een nieuw verbond ingesteld (in Zijn bloed, Luk 22.). Vrij van de wet. Juist wanneer we leren leven uit genade, zullen we steeds meer wandelen volgens Gods normen en waarden. Galaten 5:18 zegt: ‘Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet’. Het gevaar van elke week de wet voorlezen, wordt duidelijk in 2 Korinthe: ‘Tot op de dag van vandaag ligt er een sluier over hun hart, telkens als de wet van Mozes wordt voorgelezen’ (2 Kor. 3:15 NBV). Deze sluier zie ik terug in sommige gemeenten. De wet is goed om een zondaar tot bekering te brengen, maar als deze heilige (bekeerde zondaar) daarna wekelijks wordt geconfronteerd met de wet die hem veroordeelde, is het voor diegene lastig om vanuit genade te leven. Dan is het lastig om zijn nieuwe identiteit eigen te maken door de vernieuwing van denken. Dit omdat diegene steeds wordt herinnerd aan zijn eigen tekortkomingen en (onbedoeld) wordt gestimuleerd de wet uit eigen kracht te houden. Het repeterend voorlezen van de wet kan ervoor zorgen dat er een sluier over de toehoorders komt te liggen, waardoor ze de genade niet kunnen en durven ontvangen. Met als resultaat: geloofsonzekerheid. Een Bijbelgetrouwe gemeente hoort vol te zitten met kinderen van God (heiligen) en niet met allemaal zondaars die onzeker zijn over hun redding (Rom. 5:8). Als dat wel zo is, is er iets mis met de prediking.”
Jij bent zelf ook reformatorisch opgegroeid, wat is een mooie herinnering die je hebt aan deze kerk?
“Ik moet vooral denken aan de mooie mensen die ik daar ontmoet heb. Gelovigen die zeer gedisciplineerd waren in het bezoeken van de samenkomsten, zondagschool, catechisatie etc. Trouwe toewijding om een voorbeeld aan te nemen. Ook vandaag de dag heb ik goed contact met broeders en zusters uit reformatorische kerken, die God oprecht dienen. Dat maakt het soms wel wat ingewikkelder om mezelf uit te spreken over bepaalde onderwerpen. Wel heb ik gemerkt dat, wanneer de relatie goed is, er meer ruimte is om gevoelige onderwerpen te bespreken. Dat is belangrijk om elkaar scherp te houden. Voor mezelf is het ook waardevol dat er broeders en zusters zijn die me durven aan te spreken als ik ergens theologisch bij moet sturen. We hebben allemaal onze blinde vlekken, maar door te blijven praten met anderen, verklein je die vlekken.”
Neem eens een kijkje op www.terugnaardebijbel.nl.