Joshua was radicaal moslim tot het moment waarop God hem de waarheid liet zien. “Ik bad vijf keer per dag in de moskee, maar de geestelijke aanvallen waar ik al langere tijd last van had hielden nooit op.” Na zelf de overgang van de islam naar het christendom te hebben meegemaakt, vertelt hij nu aan andere moslims wie Jezus is.
Een ontmoeting met Jezus
De overstap van Allah naar Jezus was voor Joshua erg abrupt. “Ik had last van geestelijke aanvallen en ik kwam er niet vanaf, ook al bleef ik vijf keer per dag bidden.” Op een gegeven moment hoorde hij zichzelf de naam van Jezus aanroepen. “Ik wist helemaal niks van de Bijbel, en ik had ook geen idee waarom ik Hem riep, maar ik deed het op een gegeven moment wel.” Dat is wanneer hij een visioen ontving en bevrijd werd. “Die bevrijding kwam in één keer en toen ben ik geleidelijk de waarheid gaan zien.” Joshua begreep het nog niet, maar besloot het wel te onderzoeken. “Ik moest uitvinden hoe ik dichter bij God moest komen, en toen ontdekte ik dat ik me moest bekeren en laten dopen. Daar zat best wel wat tijd in, maar als je echt op zoek gaat naar God, dan ga je Hem ook vinden.”
Ik wist helemaal niks van de Bijbel, en ik had ook geen idee waarom ik Hem riep, maar ik deed het op een gegeven moment wel.
Kennismaking met De Heilige Geest
De overtuiging van het visioen is wat hem en zijn geloof op de been hield. “Het was best lastig. Moslims geloven niet dat God een zoon heeft, en met die mindset had ik ook altijd geleefd. Het kostte moeite om dat te accepteren, maar ik besefte ook dat ik sommige dingen gewoon een kans moest geven.” Deze mindset hielp Joshua om zich open te blijven stellen voor de waarheid. “Het grootste verschil tussen christenen en moslims is dat christenen de Heilige Geest kunnen ontvangen. De Bijbel geeft duidelijk aan dat de Heilige Geest in iedereen kan wonen. Toen ik zelf tot bekering kwam en gedoopt werd, kwam ik dat ook te weten via een visioen.” Dat was gelijk het moment waarop de Heilige Geest ook in Joshua kwam wonen. “Mensen die van jongs af aan een bepaalde cultuur en religie meekrijgen, ontwikkelen een identiteit in de gemeenschap waar ze opgroeien. Om daarvan af te stappen moeten ze hun familie en vrienden verloochenen. Dat is een groot offer, maar het is het waard.”
Uitleggen aan andere moslims
Na zijn doop in de Geest werd Joshua aangespoord om de straat op te gaan en voor mensen te bidden. “Daar kwamen veel moslims op me af met kwaaltjes en pijn. Daar mocht ik dan voor bidden en dan werden ze genezen.” Met dit als aanleiding vertelde hij door over de Heilige Geest die ook in hen zou kunnen wonen. “Dan worden ze vaak nieuwsgierig, en willen ze vaak ook een Bijbel om meer te leren over wie Jezus dan écht is. Ze laten zich vaak tegenhouden door onbegrip. Het idee dat God een mens kan worden en een Zoon kan hebben is moeilijk te bevatten.” Door het zelf te ervaren ligt de drempel minder hoog. “Als je de drie-eenheid uitlegt, interpreteren ze dat eerst vaak als het idee dat we in meerdere goden geloven. Ik leg het dan zo uit: we hebben één zon, maar die geeft meer zonnestralen. God is de zon, Jezus is de zonnestraal en de warmte is de Heilige Geest.”
Twee verschillende Gabriëls
Met een referentie naar Lucas 1 vers 35 legt Joshua uit wat Gabriël aan Maria vertelde. “Ze kreeg te horen dat ze in verwachting zou raken van een heilig Kind dat de Zoon van God zou worden genoemd.” In de Koran staat een openbaring van Gabriël aan Mohammed, die 600 jaar later zou hebben plaatsgevonden. “Daar zegt hij: ‘Zeg niet dat God een zoon heeft.’ In de Koran staat dan ook dat Gabriël de Heilige Geest is en dat hij Jezus heeft geschapen op commando van Allah.” Het punt dat Joshua hier aanhaalt, is dat God niet tegen Maria kan zeggen dat ze een Zoon baart, om later te zeggen dat God geen Zoon heeft. “Dan verwijs ik verder naar Galaten één vers acht, waar staat dat eenieder die een evangelie verkondigt dat afwijkt van het origineel, vervloekt zal zijn. Zo kan ik mensen laten zien dat het niet dezelfde boodschap is, en dat die engel niet dezelfde kan zijn.”
Als wedergeboren christen kun je met de Vader spreken over wat je dwarszit en waar je dankbaar voor bent
Verwarring doorbreken
Ook als mensen op straat door blijven vragen, legt Joshua wel eens de drie-eenheid uit. “Dan vertel ik wat Jezus ook zegt: dat je met Hem verbonden moet zijn om met de Vader verbonden te zijn.” Om de verwarring te doorbreken die uit de verschillende visies kan ontstaan, schetst hij een gelijkenis. “Thuis doe je voor stroom de stekker in het stopcontact, maar je bent allemaal verbonden met hetzelfde stroomnetwerk. Met God als elektriciteitsnetwerk, Jezus als stopcontact en de Heilige Geest als stroom kunnen we onszelf vullen met Zijn aanwezigheid.” Desondanks kost het accepteren vaak tijd, en er vinden ook regelmatig afwijzingen plaats. “Ik heb ook mensen gezien die het evangelie afwezen en er een paar jaar later wel voor openstonden. Soms moet God eerst de muren in hun denken laten instorten. Bij mij heeft het accepteren ook een paar jaar geduurd. De Bijbel zegt ook dat je gesluierd bent in je denken zolang je niet in Christus bent, en dat is letterlijk hoe het zit.”
Gebed met kracht
Eenmaal gevuld met de Heilige Geest ontdekte Joshua ook verschil in het bidden. “Binnen de islam is het alleen voor jezelf en in structuren. Ze bidden een soort Arabische versie van het Onze Vader en daarna lezen ze in hun gedachte een klein tekstgedeelte van de Koran met staan, buigen en knielen.” Als christen ga je echt praten met God en vertellen wat je dwarszit; ook gericht voor bepaalde situaties in je leven. “Daardoor zie je vaak gebedsverhoring, en bij de Islam gebeurt dat niet. Als wedergeboren christen kun je met de Vader spreken over wat je dwarszit en waar je dankbaar voor bent. Waar je voor bidt is wat je ontvangt en daaraan zie je dat er kracht in zit.” Deze ervaring heeft Joshua alleen maar sterker overtuigd. “Het is de Geest van God die leven geeft. Het is als Gods wifi die in je lichaam komt waarmee je kunt communiceren. Als je dat niet hebt kun je God nooit leren kennen, maar anders kan Hij kan tot je spreken ga je wonderen en tekenen zien. Dat heb ik als ex-moslim ervaren.”