Wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten (Efeziërs 6:12).
Er zijn vele ‘spirits’ die de kerk willen infiltreren, domineren en polariseren en in dit artikel heb ik er 6 opgeschreven.
Tekst: Alexander Stekelenburg
De eerste is de ‘hyper-grace spirit’. Deze leert dat je je niet langer hoeft te bekeren wanneer je hebt gezondigd want alles is toch al vergeven. Het maakt allemaal niet meer uit wat je doet of hoe je leeft, want je bent toch al rechtvaardig en heilig in God. Hoewel dit waar is, moeten we tegelijkertijd onze heiligheid volmaken en we doen dit in de vreze des Heren (2 Korintiërs. 7:1). De bijbel spreekt over ‘het nieuwe leven’ waarin we moeten gaan wandelen na onze bekering. Dit hoeven we niet te doen uit eigen kracht maar door de kracht van de Heilige Geest. Gods genade is dus geen vrijbrief om te zondigen, maar een bekrachtiging om te overwinnen (Titus 2:11-14). Sommigen gaan zelfs zo ver in de ‘hyper-grace spirit’ dat ze geloven in de alverzoening, wat inhoudt dat alle mensen uiteindelijk zullen worden gered. Hierdoor zijn er ook mensen die geloven dat de hel niet bestaat, althans niet voor mensen.
De tweede is de ‘humanistische woke spirit’. Het plaatst de mens centraal in plaats van God en Zijn Woord. Alles moet altijd goed aanvoelen en sommigen die hiermee besmet zijn geraakt raken ook verstrikt in het ‘pastorale’. Pastorale zorg is belangrijk, maar veel problemen die mensen hebben verdwijnen niet door praten, maar door goed systematisch onderwijs en bevrijding. Immers, het is de waarheid die vrijmaakt en de zalving die jukken verbreekt (Johannes 8:32/Jesaja 10:27).
De vrucht van deze ‘spirit’ zijn ook vaak ‘seeker-friendly messages’ en het nieuwe trendy woord is ‘kwetsbaarheid’. Er is niets mis met transparant zijn (dit is het woord wat ik zou gebruiken) maar sommigen zijn zo kwetsbaar dat het niet meer natuurlijk is en het ook een vorm van religie wordt. Religie neemt altijd aanstoot en verwijt degenen die Gods volk oproepen om het Woord als basis te gebruiken in plaats van gevoelens, als harteloos en gevoelloos.
Er vindt een tweedeling plaats in Nederland tussen ‘linkse en rechtse kerken’ tussen hen die vasthouden aan de boodschap van bekering, heiligheid en de prediking van heel Gods Woord (rechts) en hen waarbij de nadruk ligt op het comfort van het individu en de aanpassing van de boodschap aan menselijke voorkeuren (links).
De derde is wat ik de ‘transgender-spirit’ noem. Het zorgt ervoor dat leiders en bedieningen van identiteit veranderen. Tegenwoordig wil iedereen een apostel zijn. Ik noem het Apostolische Waanzin. Dit gebeurt omdat men geen onderscheid kan maken tussen het apostolische ambt en de apostolische geest of mentaliteit die men ontvangt wanneer men input krijgt van apostelen. Wanneer je van identiteit verandert, breng je jezelf en anderen in verwarring en blokkeer je de bedieningsgunst van God. Ware vervulling wordt niet gevonden in titels, maar in wie je bent in de Heer en door te wandelen in je eigen identiteit. Gunst, vreugde en vruchtbaarheid komen wanneer je nederig bent en wanneer je bent ‘in Line with Gods Design’.
De vierde is een ‘bittere spirit’. Dit zijn degenen die teleurgesteld zijn in de kerk of leiderschap, en omdat ze daaraan blijven vasthouden, bitter zijn geworden. Het resultaat is vaak dat ze het kind met het badwater weggooien en zich verzetten tegen alles wat met autoriteit te maken heeft. Dit zijn de kritische eenlingen die willen dat je gelooft dat alle leiders verkeerde motieven hebben. Sommigen van hen zijn ook bedienaars die wel bedienen maar zelf niet deel zijn van een lokale gemeente of bediening. Dit is een ongezonde situatie want wij hebben allemaal familie, leiderschap en input nodig. Ik zou zelfs oppassen met het uitnodigen van sprekers die niet deel zijn van een geestelijk huis, soms is daar een verkeerde spirit die je niet in je gemeente wilt hebben. Kerken zijn geen speeltuinen maar geestelijke huizen en toerusting centra voor het oprichten van sterke en krachtige mannen en vrouwen van God. Het is een wijngaard waar we geen onkruid moeten toelaten.
De vijfde is de ‘religieuze spirit’. Deze geest wil altijd bij het oude blijven en staat niet open voor het mee bewegen met God en voor de nieuwe dingen van de Heer. Het gelooft niet in de boodschap van leven en overvloed en houdt mensen klein, ziek en arm.
De zesde is wat ik noem een ‘cover up spirit’. We zijn wel degelijk in een tijd dat God zijn kerk aan het schudden is. Als leiders en bedieningen wandelen in zonde en er is geen bekering dan zal God het aan het licht brengen. Wat in de duisternis gebeurt zal van de daken geschreeuwd worden is wat we in de afgelopen maanden ook hebben gezien. Ik heb het nu dus over hoog aangeschreven internationale bedieningen waarvan blijkt dat er toch een aantal dingen goed fout zitten. Toch zijn er mensen die vinden dat daar niet over gesproken mag worden. Het zou zogenaamd de kerk schaden waar ik het dus niet mee eens ben. Praten over mistanden in de kerk is niet roddelen maar evalueren zodat we daarvan kunnen leren. Uiteraard doen we dat zoveel mogelijk binnenshuis en niet buitenshuis.
Ik ben mij ervan bewust dat er vele nuances zijn in datgene wat ik heb opgeschreven maar dat doet er niet aan af dat we in een tijd leven waarin het belangrijk is om onderscheidingsvermogen te hebben zodat we de deur gesloten kunnen houden. Er is slechts 1 ‘geest’ die we in onze kerken willen en dat is de Heilige Geest!
Alex Stekelenburg is de oprichter van Eagles Nest Kerk, School of the Prophets en Leadership Equip Training Scholen. Voor meer info ga naar www.alexanderstekelenburg.com