Conflicten binnen de gemeente: het gebeurt helaas veel (teveel) in ons land. Het gevolg is niet zelden dat hele kerken erdoor geïnfecteerd worden, mensen van hun geloof vallen en leiders blijven rondlopen met wrok en onvergevingsgezindheid. Een van de effectiefste wapens van de vijand op Gods werk tot in de kern te vernietigen. Ook tast het de puurheid en de reinheid van de gemeente aan. Wil jij een einde maken aan de conflicten binnen de gemeente – om niet zelf een oorzaak te worden van immense schade aan het koninkrijk van God? We delen drie sleutels, aan de hand van een blog van ‘Van der Bloemen‘, hoe je zo snel mogelijk een einde maakt aan kerkconflicten.
De auteur benadrukt dat je voorbereid moet zijn op conflicten, en ‘wees niet verrast of boos als het onder jouw leiding gebeurt.’
“Herken de ware bron van het conflict. Bijna alle conflicten komen voort uit één bron: trots. Als we onze zin niet krijgen of onze gevoelens gekwetst worden, hebben we de neiging om onze hakken in het zand te zetten. Het is nuttig om te erkennen dat conflicten in veel verschillende vormen kunnen voorkomen, maar de ware bron zal waarschijnlijk zijn dat iemands trots wordt gekwetst.
Onthoud dat het doel is om de relatie te herstellen en het conflict op te lossen. Er is een geweldig citaat toegeschreven aan de Perzische dichter Rumi: “Out beyond right and wrong, there is a field. I will meet you there.” Onthoud dat het doel niet is om vast te stellen wie gelijk had en wie ongelijk had. Het doel is het herstel van de relatie.
Realiseer je dat je het conflict niet kunt negeren. Negeer conflicten niet zomaar; je moet het aanpakken! Vermijd ze niet en denk niet dat ze gewoon zullen verdwijnen. Geloof me, dat gebeurt niet! Dus, hoe los je het conflict op?
In Mattheüs 18 spreekt Jezus over het omgaan met conflicten en de juiste stappen die genomen moeten worden. Hier zijn 3 van die stappen.
- Ga privé naar de persoon en spreek een-op-een.
Het is belangrijk dat je binnen jouw kerk gezonde en open communicatie hebt, ook bij het personeel. Als de emoties wat zijn bekoeld, plan dan tijd in om met de betreffende persoon te gaan zitten om het conflict te bespreken. Tijdens dit eerste gesprek wil je het volgende bereiken:
-Verduidelijk de relatie. Laat hen weten dat ongeacht wat het conflict is, je de persoon en de relatie waardeert.
– Identificeer het probleem. Wees specifiek en laat hen weten dat “dit” (wat het conflict ook veroorzaakte) het probleem is en houd het zo. Gebruik uitspraken als “toen dit gebeurde” in plaats van “wanneer je dit deed…” Probeer “jij”-uitspraken te vermijden, maar gebruik in plaats daarvan “ik”-uitspraken. Meestal verwarren mensen het probleem met de relatie. Daarom is het belangrijk om uw relatie te blijven verduidelijken en het probleem te identificeren.
– Luister goed. Luister aandachtig naar wat er wordt gezegd en onderbreek mensen niet terwijl ze aan het praten zijn. Zodra ze klaar zijn met spreken, herhaal je wat er is gezegd, zodat je zeker weet dat je begrijpt wat ze zeggen en dat ze zich gehoord voelen.
– Bespreek mogelijke oplossingen. Schrijf samen elke oplossing op die je kunt bedenken, zelfs de dwaze. – – – Maak samen een lijst van manieren om het conflict op te lossen. Dit bevordert en opent gezonde communicatielijnen op de werkplek.
– Weeg elke oplossing. “Wat zou er gebeuren als we dit zouden doen? Zou dit het probleem oplossen? Waar zou dit nog meer invloed op hebben?”
– Kies één oplossing. Maak een plan en begin met het oplossen van het conflict. Als de ene oplossing niet werkt, probeer dan een andere. Zet u in om het conflict op te lossen en indien nodig de relatie te herstellen. Zorg voor een positieve houding en een gezamenlijke “laten we het oplossen”-benadering.
- Lukt het u niet om het conflict één op één op te lossen, zoek dan een mediator.
Een bemiddelaar is een objectieve derde persoon die de twee partijen kan helpen vreedzaam te communiceren, zich aan het onderwerp van gesprek te houden, het probleem op te lossen en een plan voor oplossing uit te werken. Een goede bemiddelaar zal de mensen die bij het conflict betrokken zijn nooit afzonderlijk ontmoeten. Dit is nuttig, omdat je anders het risico loopt hun standpunten te polariseren en de betrokken personen te dwingen hun zaak naar voren te brengen en deze te ‘winnen’.
Een goede bemiddelaar zal geen partij kiezen, roddelen over de kwestie of de schuld bij een van beide personen leggen. De rol van de bemiddelaar is om goede vragen te stellen, aandachtig naar beide partijen te luisteren, elke persoon te helpen de beste oplossing te vinden en hen te helpen zich te blijven inzetten voor een oplossing. Bemiddelaars kunnen niet rechtstreeks betrokken zijn bij het conflict, maar moeten neutraal blijven.
- Als het conflict nog steeds niet is opgelost, los het dan zelf op.
Check je eigen motieven om te checken of je zelf een barrière bent voor het oplossen van het conflict. Vraag jezelf:
Ben ik echt op zoek naar een oplossing voor conflicten binnen de gemeente?
Houd ik me aan de Gulden Regel? Doe anderen aan wat je wilt dat ze jou aandoen (Matteüs 7:12).
Verleen ik genade aan iedereen? Geef anderen het voordeel van de twijfel. Houd rekening met elkaars fouten en vergeef iedereen die u beledigt (Kolossenzen 3:13).
Als het antwoord op deze vragen “ja” is en het conflict met de andere partij nog steeds niet is opgelost, dan kun je hem alleen maar vergeven en verder gaan, voortdurend voor hem bidden en de relatie herstellen.
Tot slot geeft de auteur van ‘Van der Bloemen’ nog enkele gedachten mee aan kerkleiders over conflicten, die helpen het in het juiste perspectief te zetten:
-Conflicten binnen de gemeente zijn geen teken van slechte leiderschapskwaliteiten. Mijn ouders waren geweldige ouders!
– Zelfs de beste teams zullen conflicten ervaren. Het is natuurlijk en verwacht.
– Er zijn grote voordelen en kansen voor groei en verbetering wanneer conflicten op de juiste manier worden afgehandeld.
– Een sterke toewijding aan het creëren van een cultuur van conflictoplossing is de sleutel om conflictoplossing te laten werken!