Als het woord eindtijd genoemd wordt, denken mensen vaak vooral aan zich achter elkaar opvolgende dramatische gebeurtenissen. Maar in feite maakt de eindtijd deel uit van het veel grotere verhaal van Gods verlossingsplan. Joel Richardson, een van de sprekers bij de Maranatha End Times Summit in Huizen in november, vertelt hoe deze conferentie van Frontier Alliance International (FAI) in die context zal plaatsvinden. “Wat wij doen, is eigenlijk simpelweg het evangelie brengen”, zegt hij. “Het evangelie is goed nieuws, maar het maakt deel uit van een groter verlossingsverhaal. Het overkoepelende verhaal van verlossing kun je van Genesis tot Openbaring door de hele Bijbel heen lezen. Je kunt dat verhaal echter niet goed vertellen als je geen goed Bijbels begrip hebt van de eindtijd en de wederkomst van Jezus.”
(*Dit interview werd enkele dagen voordat de oorlog op 7 oktober in Israël uitbrak, gehouden.)
Richardson deelt dat de uitdaging is dat grote delen van de kerk vandaag de dag helaas niet dit juiste Bijbelse begrip hebben. “En dus is hun begrip van het zich ontvouwende verhaal van Gods verlossingsplan, scheefgegroeid, het klopt niet”, zegt hij. “Een hoog percentage van de kerk wordt tot op zekere hoogte beïnvloed door de Griekse platonische filosofie, wat als resultaat heeft dat er meer vanuit een koninkrijk-nu-perspectief gedacht wordt. Dus de nadruk – of het nu gaat om onderwijs, evangelisatie, zending of andere zaken – ligt heel erg op het hier en nu.
De vrucht die dit vaak voortbrengt, is dat enorm veel energie en gebeden gericht zijn op dingen als verkiezingen en politiek. Natuurlijk zijn dit relevante zaken, maar vaak zijn ze centraal geworden, waardoor de focus op wat nog moet komen, onze toekomstige hoop, grotendeels wegvalt. De Bijbel benadrukt echter op overweldigende wijze de hoop die voor ons ligt. De Bijbel negeert het hier en nu niet, maar legt duidelijk de nadruk op wat nog moet komen, wat het toppunt bereikt bij de terugkeer van Jezus, de vestiging van Zijn koninkrijk op aarde en het herstel van alle dingen.
Wat we feitelijk dan ook doen, is dat we proberen de prioriteit en de focus van de kerk weer terug te brengen bij datgene waar de Bijbel prioriteit aan geeft, namelijk de terugkeer van Jezus. Daarbij komen de gebeurtenissen die rond Zijn terugkeer plaatsvinden, ook aan de orde. Dat is wat we over het algemeen de eindtijd noemen. Tijdens de conferentie zullen we het dus vooral hebben over wat gaat komen, hoe we moeten leven en waar we ons op moeten richten in het hier en nu, terwijl we de spoedige wederkomst van Jezus verwachten.”
De rol van Israël en afrekenen met de vervangingsleer
Een ander cruciaal onderdeel van Gods verlossingsplan dat tijdens de conferentie zal worden besproken, is “de vrij gecompliceerde rol van Israël”, zegt Richardson. “Er zijn verschillende manieren waarop de kerk Israël verkeerd begrijpt, maar de belangrijkste is het supersessionisme (vervangingsleer).
De vervangingsleer is waarschijnlijk al sinds de 4e eeuw na Augustinus dominant aanwezig in de kerk. De leer werd verankerd en werd de dominante houding van de kerk ten opzichte van Israël; het idee dat wij als kerk het nieuwe en ware Israël zijn. We willen het tijdens de conferentie hebben over waarom deze leer niet klopt en ook over hoe we Israël op de juiste manier kunnen zien.”
Hoe moeten wij als christenen omgaan met Israël en het Joodse volk? Dat is wat ik graag wil bespreken, omdat ik dat de laatste tijd heel sterk op mijn hart heb.”
Maar het gaat er niet alleen om dat we een juist beeld van Israël hebben, vervolgt hij. “Het gaat er ook om dat we begrijpen wat de implicaties daarvan zijn. Hoe moeten wij als christenen omgaan met Israël en het Joodse volk? Dat is wat ik graag wil bespreken, omdat ik dat de laatste tijd heel sterk op mijn hart heb.”
Profetisch relevant
Tijdens een Maranatha End Times Summit in Dallas (VS) eerder dit jaar vertelde oprichter van FAI Dalton Thomas, die de afgelopen jaren op verschillende plaaten in het Midden-Oosten heeft gewoond, dat zijn moslimburen het nooit een probleem vonden dat hij christen is. Richardson: “Dalton zei: ‘Hetgeen waardoor ik in de problemen zou komen, is als ze erachter zouden komen dat ik van Israël houd’. Interessant genoeg is dat meestal het punt dat tot vervolging of afwijzing leidt.
Dus tegen onze broeders en zusters die geloven dat God klaar is met Israël, zeg ik altijd: ‘Als dat het geval zou zijn, dan heeft Satan daar blijkbaar niets van begrepen’. Als je vandaag de dag eenvoudigweg kijkt naar wat het epicentrum van de controverse op aarde is, dan is dat Israël. Christenen moeten zich dus afvragen: waarom is dat? Als de staat Israël net als ieder ander land ter wereld is en geen enkele profetische relevantie heeft, waarom is er dan zoveel demonische controverse rond dit land?
Logischerwijs kom je uit op twee keuzes. Ten eerste kun je concluderen: omdat Satan hen haat, of ten tweede, kun je zeggen: de Joden zijn een bijzonder problematisch ras – wat natuurlijk racisme in zijn ergste vorm is. Het antisemitisme neemt wereldwijd gigantisch toe en helaas behoren velen die zichzelf christenen noemen, feitelijk tot de ergste verspreiders van deze opkomende haat tegen het Joodse volk. Dit is dus absoluut een probleem dat we willen aanpakken. Het lichaam van Christus heeft duidelijkheid nodig over deze kwesties.”
Geworteld in het Woord van God
Richardson benadrukt hoe belangrijk het is voor elke gelovige om geworteld te zijn in het Woord van God met betrekking tot de eindtijd. “Met de stroom aan informatie die we nu via internet hebben, hebben we absoluut geen tekort aan informatie, maar de waarheid onderscheiden is nu moeilijker dan ooit”, zegt hij.
“Het is ironisch op een bepaalde manier: hoe meer informatie we hebben, hoe moeilijker het is om te weten wat de waarheid is. Covid is een mooi voorbeeld. Mensen sturen een link van een artikel door en anderen kijken ernaar en zeggen: ‘Oh, dit ziet er officieel uit’, en geloven het dan zomaar.
Omdat we, in de tijd waarin we leven, met allerlei verschillende meningen worden overladen, is het zo essentieel dat we geworteld zijn in het Woord van God. En we moeten niet alleen geworteld zijn in wat de Bijbel zegt dat de waarheid is en wat er gaat gebeuren, het is ook belangrijk om in de juiste geest met veel van deze informatie om te gaan.
Ons anker, ons fundament moet in het Woord van God liggen. Anders zijn we vatbaar voor elke wind, elk nieuw idee en alles wat de de atmosfeer binnenkomt. We zullen dan iemand iets horen zeggen en denken: nou, dat is een goeie gast, en ik vertrouw hem – en dingen op basis daarvan aannemen.
Maar we moeten mensen zijn die het Woord van God bestuderen en naar de Heilige Geest luisteren. De laatste dagen zullen vol zijn van chaos, verwarring en misleiding. Het is een uitdaging om duidelijkheid te krijgen te midden van een storm, maar we hopen dat we tijdens de conferentie meer duidelijkheid kunnen creëren over verschillende zaken.”
Samenkomen als broers en zussen
De conferentie zal niet alleen een tijd zijn waar sprekers een boodschap zullen delen, zegt Richardson. “Er zit een relationele kant aan. Het wordt een bijeenkomst van broers en zussen om samen te komen en van hart tot hart te praten. We hopen dat er veel goede connecties zullen ontstaan.
Het is geweldig om anderen te ontmoeten tot wie de Heer over dezelfde dingen heeft gesproken of die door dezelfde zaken worden geraakt, en dan een netwerk op te bouwen. Er zullen veel mensen komen die vrienden zijn van FAI of op wie FAI een impact heeft gehad. Ik denk dat we een geweldige tijd gaan hebben en hopelijk zullen er ook bezoekers uit meerdere landen komen.”
Voor Richardson wordt het zijn eerste bezoek aan Nederland. “Jarenlang had ik het gevoel dat ik mijn focus uitsluitend op het Midden-Oosten moest hebben, maar ongeveer anderhalf jaar geleden had ik het gevoel dat God mij aanspoorde om meer nadruk op Europa te gaan leggen. Dus ik denk dat het van God is dat we deze conferentie nu in Nederland houden en ik probeer daarin de Heilige Geest te volgen”, zegt hij.
Het eerste wat in hem opkomt als hij aan Nederland denkt, is de familie Ten Boom die tijdens de Tweede Wereldoorlog veel Joodse mensen redde. “Een groot deel van de internationale kerk denkt, als ze aan Nederland denken, als eerste aan de familie Ten Boom. We zien hen als een geweldig, lichtend voorbeeld tijdens de Tweede Wereldoorlog. In veel opzichten zijn ze een profetisch prototype. Ik geloof dat zij een van de zeldzame schitterende voorbeelden zijn waar de kerk naar moet kijken als voorbeeld. Het is dus een eer voor ons om in het land van de familie Ten Boom te zijn om veel van deze zaken te bespreken.”
De Maranatha Summit Europe wordt van 3-5 november gehouden in Huizen. Er zal gesproken worden over de eindtijd en er zal gekeken worden naar wat dit voor ons persoonlijk leven betekent, zowel nu als in de tijd die komen gaat.
Wil je meer informatie over de conferentie of wil je je opgeven, kijk dan op: https://www.maranathasummit.com/.
Lees hier een eerder artikel op Revive met praktische info over de conferentie.