Toen schrijfster Gertruud Bakker op zoek ging naar een agenda waarbij de joodse feestdagen op de dag zelf worden weergegeven, kon ze die nergens vinden. Dat werd voor haar reden om vorig jaar zelf zo’n agenda uit te geven in samenwerking met uitgeverij Scholten. Dit jaar doet ze dat voor de tweede keer; een agenda voor 2022. Gertruud viert zelf alle joodse feestdagen met familie en vrienden. Maar waarom is het zo’n verrijking de joodse of Bijbelse feesten te kennen en te vieren?
Vaak is er een spanningsveld rond het vieren van Bijbelse feesten. Mensen hebben weleens de neiging zich meer te richten op rituelen dan op waar het echt om gaat. Gertruud: “Dat vind ik jammer. Eigenlijk is het heel eenvoudig. Alle feesten zijn in principe om Jezus te vieren. Hij staat in het centrum van elk feest; Hij is de vervulling ervan.”
Bruiloft
“Niet alleen draaien alle feesten om Jezus, alle feesten zijn uiteindelijk ook nog eens gericht op Zijn bruiloft die komt. Bij het vieren van elk feest, kijk je eigenlijk uit naar Zijn terugkomst”, zegt Gertruud.
Als je het op die manier bekijkt, is het toch wel een heel bijzondere uitnodiging van God dat we Zijn feesten mogen vieren. We mogen dat heel persoonlijk met Hem samen doen en onze weg daarin met Hem ontdekken. “Er is veel ruimte en vrijheid wat betreft de invulling van de feesten. Je kunt er je eigen weg in vinden. Het gaat erom dat Jezus in het middelpunt staat”, aldus Gertruud.
Hart van liefde en zachtheid
“God heeft de feesten niet voor niets gegeven. Ze trekken ons dieper in relatie met de eeuwige Vader. De Vader nodigt je uit om ze te vieren, denk er eens over na wat het voor je zou kunnen betekenen.
Je moet niet in het wettische duiken, dat is niet het hart van God. Zijn hart is een hart van liefde en zachtheid. Dat is het belangrijkst bij elk feest. De feesten vertellen iets over hoe God is en hoe Hij voor ons zorgt.” Zelf ziet ze het vieren van de feesten als een verrijking van haar leven en nodigt ze vaak familie en vrienden uit om samen te komen.
Schuilplaats
“We hebben thuis een verkleedkist. De kleinkinderen mogen zich bij de feesten altijd verkleden. Met Soekot bijvoorbeeld, trekt mijn kleindochter een bruidsjurk aan. Dan ga ik samen met haar in de hut in de tuin zitten als het mooi weer is.
Ik vertel haar dan dat Jezus onze hut, onze schuilplaats is. Zoals we in die hut zitten, zo beschut mogen we bij Jezus zijn. Om het gezellig te maken, eten we dan iets lekkers. Zo praten we erover en vieren we Jezus.”
Chanoeka
Deze week is het Chanoeka. Ook dan maakt Gertruud er een feest van met de kleinkinderen. “Omdat het ongeveer tegelijk met Sinterklaas valt, vieren we die twee samen. Als de kleinkinderen komen, steken we kaarsjes aan en geven we elkaar kadootjes.
Bij elk kaarsje dat we aansteken, noemen we een eigenschap van Jezus. Daarna geef ik de kleinkinderen een opdracht. Bij het eerste kaarsje zeg ik bijvoorbeeld: ‘Jezus is liefde’. Dan moeten ze als opdracht iets leuks tegen elkaar zeggen.”
Ook viert Gertruud met haar familie elke zaterdag de sabbat. “We breken het brood samen met vrienden en eten gezellig met elkaar. We doen geen strakke rituelen, het is heel ontspannen.”
Najaarsfeesten
Dat mensen soms niet weten hoe ze met de Bijbelse feesten om moeten gaan, heeft er misschien wel mee te maken dat er vaak een soort wettische invulling aan wordt gegeven. Gertruud vertelt dat bijvoorbeeld de najaarsfeesten nagenoeg door de kerk zijn geschrapt.
Een van die feesten is Jom Kipoer, oftwel: Grote Verzoendag. In het Jodendom wordt er dan de hele dag gevast en vraagt men vergeving voor misstappen van het afgelopen jaar. Voor de kerk kan het apart aanvoelen. Mensen vragen zich af: Jezus heeft toch onze zonden vergeven, dus wij hoeven dan toch niet aan Jom Kipoer te doen?
“als jezus in elk feest het centrum is, kun je de feesten eigenlijk alleen maar omarmen.”
Opnieuw opgericht
Gertruud legt uit dat Jezus de vervulling van elk feest is, maar dat vervulling niet betekent dat iets is afgelopen. “Het betekent dat iets opnieuw opgericht wordt. Wij mogen dus ook met Jom Kipoer Jezus in het middelpunt zetten en vieren dat Hij al onze zonden vergeven heeft.”
Niet alleen heeft Hij onze zonden vergeven, ook heeft Hij ons door Zijn offer bevrijding en genezing gebracht. Gertruud geeft een tip voor hoe we deze dingen centraal kunnen stellen bij het vieren van een feest als Jom Kipoer.
“Je zou bijvoorbeeld de nadruk erop kunnen leggen dat Jezus aan het kruis genezing heeft bewerkstelligd voor onze gebroken harten (Psalm 147:3). Dan zou je een maaltijd kunnen organiseren voor een vrouw die beschadigd is.
Vervolgens zou je met haar kunnen bidden. Je kunt haar vertellen dat Jezus haar kent en van haar houdt, en met haar kunnen bidden voor innerlijke genezing. (In haar boek Dochters van Eva gaat Gertruud hier uitvoerig op in.) Zo krijgt het feest een hele mooie invulling met Jezus als middelpunt.”
Feesten omarmen
“Als Jezus in elk feest het centrum is, kun je de feesten eigenlijk alleen maar omarmen”, besluit ze. “In de Bijbel zegt Jezus dat Zijn juk zacht is en Zijn last licht. De feesten zijn nooit bedoeld om iets zwaars te zijn. Het vieren ervan is licht, het voegt iets toe aan je geloofsleven. Het zal je enorm verrijken en je dieper in relatie met de Vader brengen.”
Misschien heb je het verlangen om je door God de Vader mee te laten nemen op een reis naar Zijn hart om je bewuster te worden van Zijn feesten. Misschien zou je ze willen vieren. Of misschien ben je eenvoudigweg op zoek naar een mooie agenda voor komend jaar. Klik hier voor meer info of om de agenda te kunnen bestellen.
Dat Gertrud,
Ik deel je enthousiasme voor het volgen van Yeshua , ook in het vieren van de Torafeesten, wij doen het al jaren in onze tora-yeshua gemeente.
De agenda was altijd bij het NIK verkrijgbaar, zie https://www.nik.nl/2013/09/koop-nu-de-loeach-de-echte-joodse-agenda/ en dat is nog steeds zo, die heet dan de Loeach, voor nog geen tientje.
Zie verder onze site, over de Torapraktijk bijv. https://tora-yeshua.nl/2018/08/waarom-moet-elk-mens-tora-volgen/
Overigens is Chanoeka geen in de Tora geboden feest, het is een herdenken van een bevrijdingsactie van de Makkabeeën rond 200 voor Chr., met een in de Talmoed beschreven en verondersteld wonder van een hoeveelheid olie voor 1 dag, die voor 8 dagen voldoende bleek.
We vieren de Torageboden, geen joodse cultuur historische gebeurtenissen, hoe goed bedoeld dan verder ook en Yeshua geeft een prima alternatief in Joh. 8:12, door impliciet te stellen dat het niet om het Chanoeka-licht gaat maar om Hem als zijnde het Licht der wereld.
In Joh. 10:22 staat dat Yeshua tijdens Chanoeka in de tempel wandelde, wat dus niets zegt over het feit, of Hij dat feest ook meevierde, laat staan het tot Tora gebod verheft.
Hij gebruikt dat moment om de Joden uit te leggen dat Hij de Mashiach is en vervolgens wil men Hem doden.
In Matth. 5:17 e.v. maakt Hij wel heel duidelijk, dat de Torageboden gehouden moeten worden en dat is een heel zegenrijke ontdekking om te gaan navolgen.
Shalom
Ben kok (joods-chr. pastor)