Marijke Lamers volgt als directeur van Charis Bible College in Nederland zelf ook regelmatig nieuwe modules uit het Charis onderwijs. In deze blog schrijft Marijke over gebed. Want de autoriteit die je als christen hebt, heeft invloed op jouw manier van bidden:
“Ik ben momenteel een nieuw – in het Nederlands – vertaalde Charis-module aan het beluisteren over gebed. Leraar is Daniel Bennett, de zoon van de ons welbekende Barry Bennett, die al jaren docent is bij Charis Colorado. De titel: Gebed onder het Nieuwe Verbond.
Daniel verraste mij zozeer met zijn onderwijs over gebed, mede door de transparante manier waarop hij deelt dat hij lange tijd geworsteld heeft met bidden.
Want, wat moet je bidden…
- …als je weet dat je voor bepaalde dingen zelf in autoriteit moet spreken, en het niet aan God moet vragen;
- …als je weet dat je God niet hoeft te vragen naar dingen die Hij je al heeft beloofd in Zijn Woord;
- …als je weet dat je God niet hoeft te vragen naar dingen die je in Christus al hebt ontvangen;
- …als je weet dat je God niet 2x hoeft te vragen om iets
Want volgens Jacobus 1:6+7 wijst dat juist op ongeloof!
Zou gebed dan alleen danken, lofprijs en aanbidding moeten zijn?
Daniel vertelt heel open dat hij gebed steeds meer liet zitten…. En, laten we eerlijk zijn, herkennen we dat niet allemaal?
De oorzaak zou kunnen zitten in het feit dat we ‘bidden’ in wezen verkeerd interpreteren. We weten dat bidden betekent ‘ín gesprek zijn met God’. Maar ons bidden bestaat veelal uit ‘praten tégen God’; dus eenrichtingsverkeer van ons uit. We bidden onze ‘gebedslijst’ met verzoeken en wensen door…. We vertellen onze zorgen, onze problemen, de dingen waar we tegenaan lopen. En daar is niets mis mee (Matth. 11:28), maar laten we God ook wel aan het Woord? Als we in gesprek zijn met een vriend, laten we de ander toch ook vertellen…. We luisteren wat diegenen te zeggen heeft, we spreken ‘met’ elkaar.
In Johannes 10:27 zegt Jezus: ‘Mijn schapen horen mijn stem’. Er staat niet…’zouden mijn stem moeten kunnen horen’… of zoiets. Nee, wij hóren Gods stem!
Romeinen 10:17 zegt: ‘Geloof komt door het horen, en het horen door het Woord van God’. Een belangrijk element van gebed is, zoals hierboven beschreven, ‘horen wat God zegt’. Daarbij komt, volgens deze tekst, ‘geloof’ door het horen wat God zegt.
Ter illustratie:
Als je de vuilniswagen aan hoort komen in je straat, maar ‘m nog niet kan zien, dan hebben je natuurlijke ogen geen enkel bewijs dat de wagen er aan komt. Toch weet je zeker dat hij er aan komt, want je gehoor vertelt je dat. Je gehoor dwingt de wagen niet om te komen; je gehoor zet het niet in werking dat de wagen komt; je gehoor laat de wagen niet verschijnen; je gehoor veroorzaakt niet dat de vrachtwagen komt.
Je gehoor laat jou zeker weten dat hij er aan komt; ongeloof en twijfel hebben geen kans, want je hebt een bewijs en dat bewijs zit in ‘het horen’. En daarop reageer je als dat nodig is (bijv. door het vuilnis nog snel even aan de straat te zetten….).
Als je dit voorbeeld vergelijkt met bidden, dan zit het bewijs in ‘geloof’. Hebreeën 11 vers 1 vertelt ons dat geloof het bewijs is van de dingen die we niet zien. We gebruiken ons geloof niet om iets te laten gebeuren (wat overigens wel veel mensen proberen), in werking te laten treden, laten verschijnen, of iets te claimen. Nee, ik zie/hoor iets in de geest, en het is voor mij een zekerheid (Hebr. 11)…. Ongeloof en twijfel hebben geen kans, want mijn geloof laat mij dat zeker weten! En dáárop reageer ik, ook al ervaren mijn natuurlijke zintuigen het nog niet. Ik zie/hoor het in de geest en nu heb ik bewijs.
Bidden vanuit zekerheid
Je woorden in gebed zouden een reactie moeten zijn op dit bewijs, een reactie dus op geloof. En dat ontbreekt vaak. Neem het korte gebed ‘Heer, Help!’ Als we om hulp bidden uit angst, bezorgdheid, of iets van dien aard, dan is het woord ‘help’ eigenlijk gevuld met onzekerheid… en dat is – volgens Hebr.11 – dus het tegenovergestelde van geloof. Onzekerheid roept ongeloof en twijfel op. Je vraagt je af of het wel goed gaat komen, of er niet iets vreselijks van komt…. en je roept tot God: ‘Help me hieruit!’
Je kunt ook om hulp bidden vanuit de zekerheid – vanuit geloof dus volgens Hebr. 11 – dat God je niet verlaat, voor je zorgt, je beschermt, je niet aan het lot overlaat…. Etc., etc. In een goede ouder-kind relatie, zal het kind dat om hulp vraagt de zekerheidhebben – geloof dus – dat zijn ouders hem/haar zullen helpen.
Kortom. Je woorden in gebed bevatten geen ‘inspanning’ om het bij God voor elkaar te krijgen, maar je woorden zijn een ‘reactie’ op wat je gelooft, waar je zekerheid over hebt. Woorden zijn als containers met inhoud. Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat hetzelfde uitgesproken woord (‘help’) een verschillende ‘inhoud’ kan bevatten.
Dat kan bijvoorbeeld ook zijn bij het woorden ‘Dank U, Heer’…. We weten dat we niet dát moeten vragen wat ons in Christus al is geschonken; we danken daarvoor… toch? Ook al is het nog niet zichtbaar in het natuurlijke. Maar wat doen we nu nogal eens…. we zoeken een zijweggetje in het dankwoord aan God om Hem er toch maar op attent te maken dat we dit of dat graag in het natuurlijke zouden willen zien gebeuren. In wezen vragen we erom, maar het klinkt niet als vragen. Je zegt ‘Dank U, Heer, voor dit of dat’…. maar eigenlijk zit er een verzoek in verborgen, wat je de Heer toch even onder de aandacht wil brengen.
Herkenbaar?
Kunnen we dan helemaal niets meer vragen aan de Heer? Natuurlijk wel! Je kunt met de Heer in gesprek over dingen die je niet duidelijk zijn, en er naar vragen. Je twijfelt niet aan de WAARHEID dat je in Christus alles al hebt, maar misschien begrijpt daar bepaalde zaken niet van… vraag er naar!
Ter illustratie. Stel voor dat je mij thuis komt, en ik zeg tegen je: ‘Hier is de vriezer, en die ligt vol met ijs, pak wat je wil en hoeveel je wil; het staat tot jouw beschikking.’ Dan hoef je mij niet te vragen: ‘Mag ik een ijsje? Please?’ Of: ‘Mag ik nóg een ijsje, alsjeblieft?’ Want dan twijfel je aan de waarheid dat ik het jou ter beschikking heb gesteld….Maar, je zou wel kunnen vragen: ‘Hoe gaat die vriezer open?’ Of: ‘Welke smaak zijn die roze ijsjes? Aardbei of kersen?’
Je twijfelt dus niet aan de WAARHEID, maar je zou Hem wel kunnen vragen: ‘Hoe pas ik dit toe in mijn leven?’ ‘Laat me zien, Heer, hoe ik deze waarheid fysiek ontvang in mijn leven? Zijn er zaken die ik nog niet goed begrijp, zijn er zaken die ik niet goed zie? Help me om hier goed zicht op te krijgen. Help me om door dit proces heen te gaan.’ Enz. enz.
Daniel Bennett heeft in zijn lessen nog véél en véél meer te zeggen over ‘gebed onder het Nieuwe Testament’. Geweldig verrijkende lessen, zoals heel veel lessen uit het Charis Curriculum. Nieuwsgierig? Ga de uitdaging aan en schrijf je vandaag nog in voor Charis Online Thuisstudie. Kijk voor meer informatie hierover op onze website. En … als je vóór september 2022 de helft van het Online curriculum hebt afgerond, kun je in september 2022 instromen in het Deeltijd of Hybride Deeltijd programma.
Van harte aanbevolen!”
Klik hier om de thuisstudie te bekijken.