Een bekende uitspraak van Jezus is dat de wetteloosheid zal toenemen, waardoor de liefde verkoelt (Mattheüs 24:12,13). Volgens voormalig directeur van Opwekking Kees Goedhart gaat deze tekst ook de kerk niet voorbij. Echter geldt die daar vaak andersom. “In de kerk zie je meestal dat de wetteloosheid toeneemt, omdat de liefde is verkoeld. Mensen verliezen hun eerste liefde, met als gevolg dat ze achteloos omgaan met de geboden van God.”
In dit artikel vertelt Goedhart over het belang van het behoud van de eerste liefde én aanscherpende prediking.
Hij vertelt: “We leven midden in de tijd waarover Mattheüs 24 zegt dat de wetteloosheid toeneemt en de liefde bekoelt. Het is belangrijk om dit gedeelte te lezen. Er staat namelijk ook geschreven dat zij ‘die tot het einde standhouden, gered zullen worden.’ Dat is een aanscherpend woord. Bij veel mensen zie je dat ze in vuur en vlam staan na hun bekering, maar dat het vlammetje steeds meer dooft. Dan zeggen ze na een tijdje: ‘Ik geloof nog wel, maar niet zoals vroeger.’”
Woorden van Jezus
“Als je goed luistert naar de woorden van Jezus, dan zie je dat zowel de kerk als de wereld achteruitgaan. De liefde bekoelt, dat is een dramatisch gegeven. Onze welvaartseconomie is ook de kerk binnengekomen. We hebben het lijden afgeschaft, denken dat we God kunnen aanklagen als we niet welvarend en gezond zijn, én we breken het liefst met alle wetjes en regeltjes. Vaak leidt dit breken met ‘wetjes en regels’ tot bandeloosheid.
Vaak leidt dit breken met ‘wetjes en regels’ tot bandeloosheid.”
Wat is de wet en wetteloosheid in deze context? Wetteloosheid staat niet gelijk aan het loslaten van de tien woorden in Exodus, maar eerder aan Mattheüs 22:1-6, waar het gaat over de koning die zijn dienaren uitnodigt voor de grote bruiloft. Maar zijn bruiloftsgasten wilden niet komen – zij werden in deze context neergezet als de wettelozen. De een had geen zin, de ander was druk met z’n akker of z’n handeltje.
In deze tijd zouden we zeggen: ‘Het is toch fijn dat we mensen hebben die zich met hun eigen zaken bemoeien?’ Maar het probleem echter is dat je dan niet meer God liefhebt boven alles en je naasten als jezelf. Hoe zit dat in onze generatie, vol met mensen die zich alleen met hun eigen zaken bemoeien om narigheid te voorkomen?”
Glijdende schaal
Goedhart illustreert aan de hand van dit verhaal hoe deze ‘desinteresse’ uiteindelijk een glijdende schaal wordt. “Mensen redeneren dan in de trant van: ‘Ik hoef toch niet naar die bruiloft, ik kan toch ook naar een ander feestje? Er zijn ook hele aardige heidenen.’ En vervolgens raken ze los van de dingen van God en volgt wetteloosheid.”
Mattheüs 22 laat ook een nog heftigere vervolgstap zien. Want, zo zegt Goedhart, je kunt niet neutraal blijven onder wetteloosheid. “In het gedeelte staat dat ze de overige dienaren gevangen namen en hen mishandelden en doodden. De mensen wilden de boodschap niet meer horen. Dat is ook actueel. Je ziet dat mensen die het evangelie eerst vriendelijk weigerden, steeds vijandiger worden naarmate ze het vaak te horen krijgen.
‘Wie vuil is wordt steeds vuiler’, staat in Openbaring 22:11 NBG. Wat begint met onverschilligheid, eindigt met vijandigheid. Als je het afwijst blijf je vaak niet neutraal. Het is knielen of vloeken.”
Confronteren
Toch is het volgens Kees Goedhart wel belangrijk dat de kerk niet terugdeinst voor vijandigheid. Het is juist belangrijk om te confronteren. “Een prediking die mensen niet boos maakt, zal niet veel bekering voortbrengen. We gaan als kerk steeds meer mee met de wereld en prikkelen niet meer. We doen wat de wereld leuk vindt. Daar zijn meerdere voorbeelden van te noemen. Terwijl als je zegt wat het woord zegt, je mensen prikkelt en vaak boos maakt.
De profeten in het Oude Testament maakten óf bekeerlingen, óf vijanden. Dit is de tijd dat evangeliseren gevaarlijker wordt. Als je de waarheid spreekt zoals het woord dat zegt, dan krijg je reacties. De wereld wil namelijk dat we denken zoals zij.
Gelukkig zijn er nog steeds mensen die willen binnengaan door de enge poort en willen wandelen op de smalle weg.”
Natuurlijk zeg ik niet dat we mensen moeten shockeren als doel op zich, maar als we het woord niet meer brengen, dan kan het niet doen waartoe God het zendt.
In Jesaja 55:11 lezen we:. “Alzo zal mijn woord, dat uit mijn mond uitgaat, ook zijn; het zal niet ledig tot Mij wederkeren, maar het zal doen wat Mij behaagt en dat volbrengen, waartoe Ik het zend”.
Chaos
Goedhart: “De chaos in deze tijd is zo groot, dat hedendaagse volwassenheid is dat we ons verzoenen met machteloosheid. Medelijden dreigt om te slaan in staat in onverschilligheid. We kunnen het niet meer opbrengen om er voor mensen te zijn. De liefde is bekoeld.
Gelukkig zijn er nog steeds mensen die willen binnengaan door de enge poort en willen wandelen op de smalle weg. Jezus nodigt ons uit om die weg te bewandelen, want de smalle weg is eigenlijk ook de Heilige weg (Jesaja 35). Dat is de weg waar wonderen en tekenen ons volgen en waar we volharden in de liefde. Op die weg blijf je wel in staat om liefde uit te delen. Het is de plek waar de liefde brandt. Daarom komen er in Nederland nog altijd mensen tot geloof!”