SGP-Kamerlid Roelof Bisschop vindt dat middelbare scholen doorslaan in de manier waarop ze aandacht besteden aan seksuele diversiteit, meldt de SGP op haar website. Bisschop bevestigt hiermee de zorgen van ouders die de SGP benaderd hebben over lesmateriaal voor hun kinderen op middelbare scholen. “Het is de wereld op z’n kop als de indruk wordt gewekt dat heteroseksualiteit een afwijkende keuze is”, zegt Bisschop. “We slaan nu echt door. Daarom is het tijd dat de minister in actie komt.”
Volgens het SGP-Kamerlid wekt de lesmethode de gedachte dat het een afwijkende keuze is om heteroseksueel te zijn. Hij vindt dat absurd. “Als leerlingen dan ook nog eens gevraagd wordt om de antwoorden voor zich te houden, creëert dat geen onderling begrip, maar vervreemding en verwarring”, zegt hij. In het emancipatie-overleg maandag heeft hij dit dan ook ingebracht.
Het verweer dat leerlingen door het lesmateriaal geprikkeld worden om zich in de situatie van minderheden te verplaatsen, vindt Bisschop op zich een goede doelstelling, “maar niet op deze manier”. Hij geeft aan het absurd te vinden als in het lesmateriaal de werkelijkheid zo wordt verwrongen dat er geen recht meer wordt gedaan aan feiten. Hij wijst erop dat leerlingen geen baat hebben bij onderwijs waarin “de wereld op z’n kop wordt gezet”, vooral niet wanneer ze in “een kwetsbare fase” zitten.
Lesmateriaal
Het lesmateriaal dat aanleiding vormde voor de vragen van de SGP komt uit ‘Perspectief’, een lesmethode voor levensbeschouwing voor het voortgezet onderwijs, vwo. Enkele vragen die in het lesmateriaal aan leerlingen gesteld worden, zijn hoe ze denken dat het komt dat ze heteroseksueel zijn, wanneer en hoe ze voor het eerst besloten dat ze heteroseksueel zijn en of het mogelijk is dat heteroseksualiteit een fase is waar ze weer uit zullen groeien. Ook wordt er gevraagd: ‘Zou je willen dat je kinderen heteroseksueel zijn, terwijl je weet dat ze ongetwijfeld geconfronteerd zullen worden met problemen hartzeer, ziekte en echtscheiding?’