Zoals altijd wanneer er een buitengewone beweging van God is, klinken er ook kritische stemmen rond wat er in Asbury gebeurt. Ondanks wat sommige critici, oa. in de VS, zeggen, hebben wij alle reden om aan te nemen dat wat in Asbury gebeurt een authentieke beweging van God is. Wat in Asbury gebeurt heeft namelijk alle tekenen heeft die wij ook in Handelingen terug vinden toen op de Pinksterdag de Heilige Geest werd uitgestort. Een goede vraag om te stellen bij zulke oplevingen, uitstortingen of opwekkingen, is wat de vrucht ervan is, wat het uitwerkt.
Tekst: Stef Schagen
Wie Handelingen erop naslaat, leest van tekenen die wij ook in Asbury zien:
- Een verhoogd besef van de Aanwezigheid van God. Meer dan normaal is er een sterk zelfbewustzijn en dat plaats maakt voor Godsbewustzijn. Dat zagen wij in Handelingen. Mensen waren in extase door het versterkte besef van Gods aanwezigheid. De atmosfeer was elektrisch geladen. Het menselijke (zoals dagelijkse beslommeringen, zorgen, e.d.) verbleekt bij het sterke Godsbewustzijn. Mensen raken hemelgericht omdat het Godsbesef toeneemt (Matt.6:33, Col.3:1-2).
- Zondebesef. Het verhoogde bewustzijn van de aanwezigheid God leidt tot zondebesef vanwege de heiligheid van God. Er is een overtuiging dat dingen in iemands leven anders moeten, niet goed zijn. We zien dat in Asbury onder de jonge mensen die naar voren komen en berouw hebben. Er vindt een ommekeer plaats en een toewijding aan God. Zelfs buiten gebeurt dat en nu ook op middelbare scholen. God trekt mensen naar Zich toe en velen belanden op hun knieën. Dat zondebesef was er in Handelingen ook. Het was zelfs de eerste uiting van Petrus’ publiek na zijn prediking. De toehoorders waren zo gegrepen dat zij direct reageren. Er staat: “En zij werden diep in hun hart getroffen en zeiden: Mannenbroeders, wat moeten wij doen?!” (Hand.2:37). Die roep kwam voort vanuit innerlijke overtuiging. Wanneer mensen zich van hun oude leven en oude gewoontes afkeren, dan komt in effect wat Johannes de Doper, Jezus en de apostelen predikten: “Bekeer u want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen” (Matt.3:2, 4:17, 10:1-6). Het woord in het Grieks is μετανοέω: spijt hebben, wroeging, en bekering. Er is een verandering van gezindheid, van denken. Petrus predikte later: Hij is gekomen om jullie van je boosheden af te wenden. Kom dan tot berouw opdat er tijden van verademing mogen komen”. Jezus zei: “Wanneer Hij komt, de Trooster, dan zal Hij de wereld overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel” (Joh.16:8). De vinger Gods, de Heilige Geest komt en schrijft Gods wetten, principes en verordeningen op de tafels van harten en verandert die van steen in ontvankelijk vlees (Eze.36:25-27).
- Aanbidding. Er kwam in Handelingen aanbidding los, lofprijs. “En zij hoorden hen van de grote daden Gods spreken (Hand.2:11). “En zij loofden God”, staat er (Hand.2:47). Wanneer Hij komt, de Geest van de waarheid, dan zal Hij Mij verheerlijken (Joh.16:13). Ook de prediking is eigenlijk een uiting van lofprijs. Wat wij in Handelingen zien, zien wij ook in Asbury. Asbury is een beweging van God. Sinds 8 februari is het nonstop! “Aanbidding is de respons met alles wat wij zijn op alles wie God is” (Peter van Essen). Er komt overgave aan God. Er rijst gebed. Er komt lofprijs los. Mensen kunnen niet zwijgen over Hem, en zingen over wie God is, dat zij hun vertrouwen op Hem stellen, dat zij van Hem houden en Hem willen, meer dan wat ook. Wie door God gegrepen zijn, kunnen niet over Hem zwijgen. Waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over (Matt.12:34). Gaat het over Jezus? Dat is het criterium. “Jesus is the only celebrity here”, zei een van de deelnemers ter plaatse. Lofprijs is de vrucht van onze lippen die Zijn Naam belijden (Heb.13:15).
- Gebed. Er rijst gebed. Er wordt voortdurend gebeden. Mensen hebben een buitengewone behoefte om erbij te zijn en de samenkomst lijkt niet lang genoeg te kunnen duren. Er is massaal, eenparig gebed tot God en voor elkaar. Ook het persoonlijk gebed neemt toe, in de stilte.
- Prediking: De bijbel gaat open. Het Woord van God klinkt. De Geest van de waarheid predikt Gods waarheid (Joh.16:13). Die waarheid is Jezus, een Persoon, meer dan een leer. Dat gebeurde in Handelingen: Petrus predikte Jezus in Handelingen 2 en daarna staat er: “En zij bleven volharden bij het onderwijs van de apostelen” (Hand.2:42). “Wanneer Hij komt, de Trooster, dan zal Hij jullie alles te binnen brengen wat Ik jullie geleerd heb”, zei Jezus (Joh.14:26). Waar de Geest van God beweegt, daar wordt het Woord van God gepredikt. Dat niet alleen, het verspreidt zich. Het evangelie blijft niet op een plaats, in Jeruzalem of Asbury, maar gaat de hele wereld over. Dat gebeurt ook in Asbury, de beweging van God: het verhaal gaat nu dat op middelbare scholen tieners hun zonden beginnen te belijden.
- Getuigenissen: Er klinken getuigenissen van wat God in levens heeft gedaan. “Look what the Lord has done! He healed my body, He touched my mind. He saved me just in time!” De getuigenissen versterken het effect: ze verwekken geloof bij anderen dat wat God in iemand heeft gedaan Hij ook in hem of haar kan doen. Als mensen getuigen dat zij nieuwe hoop hebben, dat zij met een bepaalde zonde of meerdere hebben gebroken, dat God ingreep, dan reageren ook anderen daar vaak op door zelf keuzes te maken voor heiligheid en toewijding.
- Nederigheid: Het besef van Gods aanwezigheid en heiligheid rekent af met alle ego. Mensen stellen zich nederig op naar God en naar elkaar. De Geest van God haalt alle ego neer. Een van de leiders van Asbury sprak over “radikale nederigheid”. “Jesus is the only celebrity here. Het gaat niet om ons, het gaat om Hem. Deze beweging is “nameless and faceless”.
- Echtheid: Diezelfde leider had het over een plaats van echtheid. Van authenticiteit. Kom naar voren met je issues. Maak het in orde in je relaties. Wees echt. Wees geen toeschouwer maar deelnemer.
- Saamhorigheid, eenheid en liefde: Er is onderlinge saamhorigheid en liefde. De gemeenschap van de heiligen wordt versterkt. Dat zagen wij ook in Handellingen: “En zij waren elke dag voortdurend eendrachtig bijeen…”. “Eenheid is de landingsbaan van de Heilige Geest” (Johan Selier). Dat is waar en wij zagen het in Handelingen 1: de discipelen waren “voortdurend eendrachtig bijeen” maar na de uitstorting van de Heilige Geest kon de fellowship of the saints niet meer stuk. De eenheid is de wens van de Psalmist in effect: “Kom zie hoe goed het is als broeders en zusters tezamen zijn. Daar stroomt de olie en gebiedt de Here Zijn zegen” (Psalm 133). Wanneer de Geest beweegt verdwijnen onze verschillen als onbelangrijk in het licht van de veel grotere Jezus die centraal staat. Waar de Geest van God beweegt, wordt de fellowship of the saints versterkt en verdiept.
- Mensen worden vrij en er is vreugde: Jezus kwam om de banden te verbreken van zonde en om verdriet om te zetten in vreugde; om het jaar van Gods welbehagen te verkondigen (Jes.61:1-3, Lucas 4:14-21). Waar Gods Geest beweegt worden mensen bevrijd van zichzelf, wanneer zij Hem aan den lijve ervaren. Er is een bovennatuurlijke blijdschap, door God ingeblazen. Die blijdschap is er niet omdat er een goeie moppentapper in de zaal is maar omdat Gods Geest de blijdschap van God in mensen losmaakt, omdat mensen spontaan met blijdschap vervuld worden. Sommigen vinden vreugde uitingen niet ernstig vanwege Gods heiligheid, maar wij mogen bedenken dat “de vreugde des Heren onze toevlucht, kracht is” (Neh.8:11). De vrijgekochten des Heren zullen eeuwige vreugde hebben (Jes.35:10). Dat is de vreugde ván God, niet vóór God. Sommigen hebben die vreugde nodig omdat zij een zwaar leven achter de rug hebben, diepe zorgen. Gods kracht omvat hen omdat zij door Zijn blijdschap gegrepen worden. Vreugde is overigens onderdeel van de vrucht van de Geest (Gal.5:22-23).
Er zijn ongetwijfeld nog meer tekenen, maar deze zijn de belangrijkste eerste effecten wanneer de Heilige Geest ergens begint te bewegen. Wij kunnen er in Nederland ook wel wat van gebruiken. Laten wij eerlijk onder ogen komen dat wij een opwekking van Gods Geest nodig hebben omdat wij het zelf niet kunnen.
Stef Schagen