In een radicale en vurige preek bij Mozaiek0318 gaf Wim Hoddenbagh zondag tien krachtige tips om af te rekenen met de strategieën van de duivel. Hij benadrukte hoe Daniël trouw bleef aan de bepalingen van God in de thora, ondanks het feit dat hij op alle mogelijke manieren verleid werd. “Daniël leerde te vluchten voor de verleidingen van de wereld. In welk tijdschrift bij de kapper leer je dat, om te vluchten voor de verleiding van mooie vrouwen?”
Achter de geschiedenis van Daniël zit een verhaal van ellende en verdriet. Zijn stad werd overmeesterd door een vreemde mogendheid. Als knappe man kwam hij in ballingschap terecht bij Nebukadnezar, waar hij ook gecastreerd werd. Ondanks de wereld waarin hij terechtkwam, nam Daniël zich voor om zich niet te besmetten door de wereld, maar zich te houden aan de spijswetten die staan in Leviticus 11. Ook in dit nieuwe seizoen is het goed om ons oog te richten op de allerhoogste God en ons niet te laten besmetten.”
Wim geeft tien punten die hij tegenkwam in het verhaal van Daniël, die ons helpen om de werken van de duivel te doorzien. Daarna geeft hij tien tips om ermee af te rekenen, aan de hand van het woord van God.
- De duivel valt je identiteit aan
“Toen Daniël in ballingschap was, kreeg hij van de Koning een andere naam, namelijk Belzazar. De vrienden van Daniël kregen de namen Sadrach, Mesach en Abed-necho. Dat zijn heidense namen. De duivel begint altijd bij identiteit. God is creatief, de duivel niet. Hij probeert elke herinnering aan God in onze identiteit te roven.” - Hij probeert te werken als we jong zijn
“Daniël en zijn vrienden waren jong. Het waren tieners of studenten. Al op dat moment probeerde duivel hun leven te infiltreren door de jongens weg te halen uit Jeruzalem. Zoals hij het toen deed, zo heeft hij het in de generaties altijd gedaan.” - Het waren getraumatiseerde jongens
“Ze waren ontworteld, hun ouders leefden misschien niet eens meer. Ze waren diep getraumatiseerd. Op het gebied van trauma’s springt de duivel vaak in om daar nog meer verdriet te brengen. Vandaar dat de jongens heel kwetsbaar waren. - Seks
“De slaven waren ontmand en hun seksualiteit werd ontregeld. Daniël had ook kunnen zeggen: ik heb recht op seks, een gezin, familie, maar hij liet zich niet frustreren. Hij herkende dat het de duivel was die alles probeerde te ontregelen. Hij zocht daarom de allergrootste God. In het hele boek zegt hij ook ‘Ik Daniël’, hij bevestigt zijn identiteit door het hele boek heen.” - Macht
“Zijn omgeving was dronken van macht en geld. De wereld was heel sterk gepolitiseerd. Een grote verleiding voor Daniël om hierin mee te gaan. Zo doet de duivel dat nog steeds. Gelukkig staat er in Galaten 3:13 dat we vrijgekocht zijn van de vloek, om voor ons een vloek te worden. Zo kunnen we de zegen van Abraham beërven. - Omringd door afgodsbeelden
“Daniel was omringd door afgodsbeelden. Als je scrolde door de beelden van die tijd, dan deed het je herinneren aan de valse identiteit die de vijand wilde geven. Er was een beeldcultuur, en we leven ook nu in een beeldcultuur. Als we alles wat we geloven laten afhangen door de beelden die we zien, dan wordt onze identiteit zo vervormd dat de tegenstander zijn zin kreeg. - Een radicale heropvoeding
” Daniel en zijn vrienden kregen een radicale heropvoeding van Nebukadnezar. Hij nam het onderwijs voor zijn rekening. Wat een verzorgingsstaat! Nu is het niet anders, de duivel probeert ons via onderwijs met dezelfde programma’s van nu een heropvoeding te geven. Het is de kerk en de biddende christen die deze plannen ontmaskert.” - Luxe en erkenning
“Er kwam luxe en erkenning op hun pad. Als de eerste acht punten niet werken, dan is luxe en erkenning en middel om mensen te laten vallen. De duivel houdt je zo een worst voor, of een komkommer, in het geval van vegetariërs.” - Nederig naar de wereld om je heen
“Daniël vroeg, hij verzocht vriendelijk, om niet mee te hoeven doen met de wereld. Als je radicaal voor Jezus wil gaan, wees dan net als Daniël nederig en zachtmoedig naar de mensen om je heen. Op die manier kun je vanuit God invloed hebben op je omgeving, zelf op de regering.”
10. De duivel nam de tijd
“De duivel weet als geen ander wat de wetmatigheden zijn van het koninkrijk. Hij nam zijn tijd om Daniël daar lang te houden. We willen vaak een snelle oplossing, maar de duivel had geen haast. Gelukkig zat de thora er diep in bij Daniël. Hij wilde zich niet laten besmetten. Ombesmet zijn van de wereld was zijn aanbidding. Daniël was onwankelbaar!”
Bekijk de hele preek om de tien tips te krijgen van hoe je hierin kunt overwinnen: