Ondanks dat Gerda Keizer al merkte dat God door haar schilderijen heen werkte, veranderde dit echt toen ze meer leerde over profetisch schilderen. Ze ging haar gaven inzetten voor God en is zo – soms onverwachts – tot zegen in haar gemeente en daarbuiten. De kunstenares getuigt van hoe God haar inspireert en leidt in het maken van kunst. “Het is zo bijzonder hoe God door deze doeken heen werkt, dat is niet mijn verdienste. Dit had ik nooit kunnen bedenken toen ik het schilderde.”
In de afgelopen tien jaar is Gerda gegroeid als kunstenares. Ze is fulltime kunstenaar en past daarnaast op de kleinkinderen. Toen Gerda tien jaar geleden in God’s Embassy in Amsterdam kwam, leerde ze meer over profetisch schilderen. Inmiddels is ze fulltime kunstenares, past ze op haar kleinkinderen, leidt ze de kunstgroep in de Amsterdamse kerk en organiseert namens deze groep ook exposities in Embassy. “Daarvoor schilderde ik al wel, maar schilderen voor God was nieuw en echt een openbaring voor me”, aldus Gerda. “Eerder had ik nooit zo ervaren dat kunst serieus werd genomen in de kerk en dat je kunst kon maken voor God. Ik heb een paar keer een cursus gedaan en toen ben ik op het podium gaan schilderen. Het is zo mooi te ontdekken dat je de gaven die je van God hebt gehad kan gebruiken in de kerk. Dat je niet wordt gezien als ‘zomaar iemand die ook schildert’, maar dat je geaccepteerd en gerespecteerd wordt.”
Nu hoopt ze anderen ook te inspireren door haar schilderijen en door hen toe te rusten zelf kunst te maken voor en met God. “Ik zou mensen willen bemoedigen: Ga gewoon beginnen. Als je al schildert en creatief bent, ga beginnen. Stap erin. Zoek mensen die je kunnen helpen. Gelukkig wordt schilderen in kerken steeds gewoner. En sluit je aan bij een groep”, moedigt Gerda aan. “Het hoeft niet perfect te zijn, ik heb – vind ik – vreselijke schilderijen gemaakt die anderen geweldig vinden. Het is zegenend voor de ander, maar ook voor jezelf.”
Verschil tussen profetische kunst en ‘gewone’ kunst
Volgens de profetisch kunstenares is kunst profetisch wanneer God het heeft geïnspireerd met Zijn Geest. “Voorheen schilderde ik ook al. Ik was christen en mensen zeiden regelmatig dat ze dit terugzagen in mijn schilderijen.” Een van de manieren waarop mensen dat terugzagen en nog steeds kunnen zien is door de vele harten die terugkomen in de vooral abstracte schilderijen van Gerda, naast de portretten die ze maakt. “Ik schilder heel veel harten. Daar ben ik als eerste mee begonnen. God sprak tot mij: ‘Ik wil dat je harten schildert. Dat je aan mensen vertelt dat ik ze zie en van hen houdt.’ Dat is de inhoud van mijn hart als kunstenaar. Soms denk ik weleens als God mij vraagt ‘weer’ een hart te schilderen ‘come on’. Maar dan toe ik het toch en ontvang ik er toch weer andere woorden bij. Dat raakt dan toch weer andere mensen. Het is bijzonder hoe God daar keer op keer weer anders doorheen werkt.”
Inspiratie van God kan soms vaag klinken, geeft Gerda toe. “Het is ook voor iedereen anders. Ik ontvang vaak woorden en beelden tijdens diensten, anderen nemen de tijd om te ‘soaken’. Dat is weer niets voor mij, ik geloof dat ik daar te onrustig voor ben”, grapt ze. “Ik hoor ook weleens dat mensen al een compleet schilderij voor zich zien en dat dan schilderen. Dat heb ik nog nooit zo meegemaakt. Bij mij komt hoe het eruit moet zien geleidelijk tot stand tijdens het schilderen. Ik doe het stap voor stap, samen met God. Ik ervaar God echt als ik aan het schilderen ben. Ik overleg met Hem. Ook is het echt een tijd met Hem. In Zijn rust, vrede. Het is oké wat ik doe. Ik zal nooit in het Rijksmuseum hangen, maar dat hoeft ook niet. Ik ben van nature echt een twijfelaar, maar door Zijn aanwezigheid ervaar ik: het is goed wat je doet.”
“Soms heb ik het gevoel dat ik ‘gewoon’ aan het schilderen ben. Dat het niet per se profetisch is. Maar dan zien anderen het en worden ze toch erdoor geraakt door de Geest. Ik deel veel op Facebook, dan zie je in reacties dat mensen aan een bepaalde tekst moeten denken of dat het beeld een antwoord is op iets waar ze mee bezig zijn. Terwijl ik dat niet zo geschilderd heb. Mensen gaan het zelf invullen, en dat mag ook. Dat vind ik juist wel heel mooi. God werkt door iedereen anders.”
Persoonlijk geraakt door profetische kunst
Twee van haar schilderijen hebben in het bijzonder een diepe betekenis voor Gerda zelf. Na een periode van depressie schilderde ze de twee beelden. Ze deelt meer over deze periode: “Dertien jaar geleden heb ik een hele nare depressie gehad die drie jaar duurde. Ik had me in die tijd afgesloten van God en de kerk. Ik voelde me heel ellendig en zag op momenten het leven niet meer zitten, maar voor mijn gezin kon ik het niet maken om eruit te stappen. Voor hen heb ik heel erg mijn best gedaan. Achteraf zie ik dat God echt bij mij is gebleven in die tijd. Een van de redenen waarom ik zo lang met mijn klachten bleef lopen was dat ik niet erkende wat er speelde. Ik had een lief gezin, stabiele financiën, een mooie baan, een goede man: ik kon gewoon niet depressief zijn. Maar dat kon dus wel. Na drie jaar vond een goede vriend van mij dat ik toch hulp moest zoeken. Dat heb ik toen, ondanks dat ik het niet wilde, toch gedaan. Dit heeft mij heel erg geholpen. En God, hoe groot is Hij, bracht me via mijn man in contact met een Canadees die zo vol was van God en zo liefdevol sprak over God dat mijn hart verzachtte richting God. Zo ben ik langzaam uit die depressie gekomen.”
Om de moeilijke periode verder te verwerken en tot herstel van haar hart schilderde Gerda twee schilderijen. “Het eerste schilderij heeft veel bloemen en vlinders op de voorgrond, met een spinnenweb erachter. Dat web stond voor mij voor mijn depressie waar ik in terecht was gekomen. De titel is: Vrijheid is een dunne lijn. Als we niet oppassen vliegen we – ook als christen – regelrecht in een web van ellende en leugens van de vijand”, vertelt Gerda over het eerste stuk. “Het andere schilderij heeft ook grote bloemen, vlinders en een web, maar nu is het web stuk en zie je in de verte het kruis. Dat heeft als titel: altijd een uitweg.”
Het eerste doek hangt bij Bright Fame in Amsterdam. Deze organisatie zet zich in voor het bevrijden van vrouwen uit de prostitutie. Er volgen bijzondere getuigenissen op het zien van het schilderij door de voornamelijk (ex-)prostituees die bij de stichting komen. “Zij herkennen zich vaak in het web, omdat zij zich ook vaak zo gevangen voelen in hun situatie. Naar aanleiding van het schilderij ontstaan soms gesprekken. Naast dit schilderij hangt nog een schilderij met ook heel veel vlinders. Vrouwen zeggen dan dat ze willen zijn als de vlinders in dat schilderij: vrij. Toen ik dat voor het eerst hoorde dacht ik: wauw! Het is zo bijzonder hoe God door deze doeken heen werkt, dat is niet mijn verdienste. Dit had ik nooit kunnen bedenken toen ik het schilderde.”
Benieuwd naar de werken van Gerda Keizer? Volg haar op Facebook.