Als jongen was René de Groot verslaafd aan drugs en ging hij door een moeilijke tijd. Maar na een lange periode van worsteling riep hij het uit naar God. In zijn autobiografische boek ‘Van gebondenheid naar genade’ vertelt hij dat hij ergens besefte dat er “een Macht nodig was, groter dan alle machten en krachten die mijn leven langzaam vernietigden”. “Ik riep tot God!”, schrijft hij. Zo kwam er langzaam een omkeer in zijn leven. Op zijn twintigste kwam René op een bijzondere manier in een opvangcentrum voor drugsverslaafden terecht in de bergen van Zuid-Frankrijk. Hij liet zich dopen en ontdekte dat God een werk voor hem te doen had in het land.
Enkele jaren later ontmoette René zijn vrouw Jacqueline tijdens een vakantie in Nederland. Na een aantal jaren in Nederland gewoond te hebben, gingen ze samen bij het opvangcentrum in Frankrijk wonen waar René bleef werken. Een paar jaar later riep God hen voor een werk dat nationale omvang zou krijgen: het oprichten van de Franse tak van Derek Prince Ministries (DPM).
René en Jaqcueline pakten dit op in overleg met de Europese tak van DPM die er hart voor had om West-Europa te bereiken. Ze zochten Franse vertalers voor het onderwijs en begonnen boeken van Derek Prince in het Frans te drukken.
Gods tijd
“Het was Gods tijd”, vertelt René. “Een paar dagen voordat in 1994 de Toronto Blessing uitbrak in Canada, begon dezelfde soort beweging van God in Frankrijk: de ‘Vin Nouveau’ (‘Nieuwe Wijn’) beweging. Die brak uit in een kleine gemeente in de stad Macon in het oosten van Frankrijk. In deze tijd werd DPM Frankrijk geboren.
De gemeente in Macon richtte een uitgeverij op en werd een belangrijke verspreider van de boeken van Derek Prince. Ook begonnen ze een christelijke school. Dat was bijzonder, omdat Frankrijk eigenlijk geen christelijke scholen kent.
Doordat de ‘Vin Nouveau’ beweging veel grote samenkomsten hield in Frankrijk, konden we daar boektafels houden om het DPM onderwijs bekend te maken. Toen degene die verantwoordelijk was geweest voor de uitgeverij mij in contact bracht met zijn netwerk van duizenden mensen, konden wij flink doorgroeien met het uitgeverswerk”, vertelt René.
Fundamenten
“De kracht van het DPM-onderwijs tijdens de ‘Vin Nouveau’ beweging was dat het mensen terugbracht bij de fundamenten van Christus en het kruis. Dat was nodig tussen allerlei soorten manifestaties die plaatsvonden die niet allemaal van God kwamen. De gemeente groeide ontzettend, maar op een gegeven moment in 2009 stopte alles; de kerk sloot haar deuren, de uitgeverij stopte met boeken uitgeven en de school ging dicht.
In die tijd zijn we in goed overleg bij het opvangcentrum in de bergen weggegaan. De verspreiding van boeken was daar vanwege de locatie een extra uitdaging. Ook was er te weinig opslagruimte. We verhuisden naar Pépieux, Zuid Frankrijk, waar ik me fulltime aan het werk voor DPM Frankrijk toewijdde.”
“als je je bedenkt dat frankrijk wel het ‘kerkhof van zendelingen’ wordt genoemd, is het bijzonder dat dpm in stand is gebleven.”
Stroom van onderwijs
“Als organisatie bestaan we nu al meer dan 26 jaar en we zijn stabiel. Dat is bijzonder. Heel vaak als er in Frankrijk een werk van God begint, loopt het voor korte tijd. Daarna stopt het weer. Als je je bedenkt dat Frankrijk wel het ‘kerkhof van zendelingen’ wordt genoemd, is het des te meer bijzonder dat DPM in stand is gebleven.
Veel mensen in Frankrijk gebruiken DPM-onderwijs als geestelijk voedsel, omdat ze dat bijna nergens anders kunnen krijgen. DPM zorgt er als het ware voor dat er een voortdurende stroom van opbouwend christelijk onderwijs is in Frankrijk. Dat is belangrijk voor het land.”
Gods hart voor Israël
“Voordat DPM in beeld kwam in Frankrijk, wisten Franse christenen bijvoorbeeld weinig over zegen en vloek. Ook over Gods hart voor Israël kon je weinig vinden. Er zijn nu wel een aantal kleine, losse organisaties, maar niets wat echt landelijk wordt gedragen.
DPM is eigenlijk zo ongeveer de enige bediening op nationaal niveau in Frankrijk. Inmiddels staan we op het punt de interactieve cursus ‘Beloofde Land’ in het Frans te lanceren. De cursus is gebaseerd op het boek van Derek Prince over Israël. Zo kunnen we er een rol in spelen dat Gods hart voor Israël een grotere plek krijgt in de Franse kerk.”
Gemeentes in Frankrijk
Volgens René bestaat het grootste deel van de gemeentes in Frankrijk uit kleine gemeentes van rond de vijftig tot honderd mensen. “Parijs heeft wel grotere gemeentes, maar het percentage autochtone Fransen is laag.
Frankrijk heeft o.a. veel kolonies in Afrika gehad. Mensen daar vandaan zijn veelvuldig naar Parijs gekomen en zijn gemeentes gestart in hun eigen cultuur. Dus de grotere kerken bestaan vaak uit immigranten vanuit andere culturen.”
“Toen ik begon te schrijven, besefte ik dat eigenlijk het ene na het andere wonder heeft plaatsgevonden.”
Territoriale machten
Grotere gemeentes die overwegend uit autochtone Fransen bestaan, zouden veel minder voorkomen. “Ik weet dat er één zo’n gemeente is in Mulhouse”, zegt René. “Ik vroeg me af: hoe komt het dat daar wel een megakerk is met overwegend autochtone Fransen en niet op andere plekken?
Toen raakte ik in gesprek met de boekhouder van die kerk en hij zei: ‘Het gebied waar deze kerk staat, is van oorsprong niet Frans. Dit gedeelte van het land hoorde vroeger bij Duitsland en Zwitserland. Pas na de Tweede Wereldoorlog werd het een deel van Frankrijk. Zelfs de wetgeving voor pastors is in dat gebied anders dan in de rest van Frankrijk’.
Blijkbaar heeft het met territoriale machten te maken en is dit gebied in de geestelijke wereld minder onder invloed van dezelfde territoriale macht als de rest van Frankrijk.”
Pittige tijden
Frankrijk is officieel een humanistisch land en heeft als zodanig God de toegang ontzegd. Daarom is er veel geestelijke weerstand tegen het evangelie. Ook René en zijn gezin maakten pittige tijden mee waarin ze wel op hadden willen geven.
“Een van mijn persoonlijke frustraties was dat ik bijna nooit met iemand over het geloof kon praten, laat staan tot de Heer leiden”, vertelt René. “Ik zag zelden mensen tot de Heer komen.”
Wonder
Des te opvallender was het dat René en zijn vrouw op een bepaald moment de toenmalige vriendin (nu de vrouw) van een van hun zoons tot Jezus mochten leiden.“Toen ze voor het eerst bij ons op bezoek kwam en we in gesprek waren, begonnen demonen zich plotseling door haar heen te manifesteren. Mijn vrouw en ik baden stilletjes. Even later was ‘het’ verdwenen, ze was vrij!
We wisten dat het nu nodig was dat er Iemand voor in de plaats kwam, zodat er geen ruimte voor de demonen zou zijn om terug te komen. Ze was daar open voor en zo leidden we haar tot Jezus! Dat was een heel groot wonder.”
Doordouwer
“Voor zendingswerk in dit land is het nodig dat je een enorme doordouwer bent”, besluit René. “Door de geschiedenis heen zijn er veel zendelingen naar Frankrijk gekomen en ook weer weggegaan. Ook wij hebben veel meegemaakt: ziekte, eenzaamheid, vermoeidheid…
Het schrijven van dit boek was echt therapeutisch voor mij. Soms had ik moeite de hand van God te zien in alles. Maar toen ik begon te schrijven, besefte ik dat eigenlijk het ene na het andere wonder heeft plaatsgevonden. God heeft ons staande gehouden. Hij is ongelooflijk trouw.”
Klik hier voor meer info over ‘Van gebondenheid naar genade’ of om het boek te bestellen.
Bekijk hier een video waarin René de Groot zelf meer vertelt over het boek: