Voorganger Jurjen ten Brinke deelde onlangs een bericht over een broeder met een Koerdische achtergrond, die zich helemaal toevertrouwt aan Christus en zich samen met twee anderen heeft laten dopen. Zijn ouders zijn er nog niet van op de hoogte, maar zijn verlangen is groot om het hen op het juiste moment en met de juiste woorden te vertellen. Mensen zoals hij nemen, door hun keuze om Jezus te volgen, het risico hun familie kwijt te raken. De multiculturele kerk Hoop voor Noord maakt dit soort doopdiensten met regelmaat mee en ze zijn er heel blij mee als mensen zo radicaal achter Jezus aan gaan. Toch zijn zij als kerk enigszins terughoudender geworden om mensen meteen te dopen als zij daar een verzoek toe doen.
Hoop voor Noord biedt doordeweeks bijbelstudiegroepen aan in de eigen taal van mensen. Zo hebben ze onder andere een Iraanse, een Koerdische, een Pakistaanse, Surinaamse en Engels sprekende Afrikaanse groep. In die huisgroepen komen mensen samen om met hun eigen eten, hun eigen liedjes, eigen dans en feesten rond de Bijbel stil te staan bij het evangelie. Mensen met een moslimachtergrond komen daar ook naartoe, omdat ze dan in hun eigen taal met landgenoten samen zijn. De leiders van de huisgroepen zijn lid van Hoop voor Noord en Jurjen ten Brinke traint hen. Dat levert mooie dingen op, zoals een doopdienst.
Terughoudender
Jurjen vertelt dat zij als kerk toch terughoudender zijn geworden om mensen meteen te dopen als zij daar een verzoek toe doen. Dat heeft deels te maken met de mensen waar zij mee te maken krijgen. ‘’Er is een groep mensen die zich graag laat dopen om een doopbewijs te hebben en daarmee een nieuwe asielprocedure te starten met de boodschap: ‘Ik ben nu christen, dus ik kan echt niet meer terug naar mijn land’. We hebben in het verleden meegemaakt dat mensen zich lieten dopen en dat we hen daarna nooit meer terugzagen. Je voelt je dan een beetje gebruikt en dat doet pijn. Hoewel we daar natuurlijk uiteindelijk niet verantwoordelijk voor zijn, zijn we wel strikter geworden in ons doopbeleid.’’
Doopbeleid
Hoe ziet dat er dan uit? ‘’We willen je echt kennen, gewoon een aantal maanden of een half jaar samen met je optrekken en dat je een cursus bij ons volgt. Niet vanuit het idee ‘je doet even een cursusje en dan mag je gedoopt worden’, maar we willen verandering in je leven zien en de vrucht van geloof. Natuurlijk schuurt dat soms een beetje, en daar wijzen mensen ook wel eens op, met de gedachte van Filippus die de kamerling doopte op dezelfde dag dat hij hem het evangelie uitlegde. Ik geef graag toe dat wij door de omstandigheden gevormd zijn (zoals iedereen trouwens), maar ik denk ook: over de man die door Filippus gedoopt werd weten we niet veel; wellicht had hij al heel wat kennis, in die mate dat hij op pad was gegaan naar Jeruzalem om God te aanbidden. Wellicht was hij al meer betrokken geweest bij de God van Israël. In zijn geval heeft God Zelf het ‘discipelschap’ ook voor Zijn rekening genomen, dus ik weet dat het zo kan gaan. Maar als je constateert dat het op dit onderdeel vandaag de dag nogal eens mis gaat, moet je ook keuzes durven maken. In ons geval: help mensen écht begrijpen wat ze doen en leer hen stap voor stap met Jezus te leven.”
In zijn geval heeft God Zelf het ‘discipelschap’ ook voor Zijn rekening genomen, dus ik weet dat het zo kan gaan. Maar als je constateert dat het op dit onderdeel vandaag de dag nogal eens mis gaat, moet je ook keuzes durven maken.
Discipelschap
‘’We willen gaan voor het ‘echie’ en voor discipelschap’’, vertelt Jurjen. ‘’En daarom kijken we steviger naar wat het verzoek tot de doop voor iemand betekent.’’ Vanuit de waarde die Jurjen hecht aan discipelschap heeft hij ook feedback op wat hij om zich heen ziet gebeuren: ‘’Ik zie op social media allerlei verhalen langskomen waar ik natuurlijk op zich blij mee ben, zoals dat 100 mensen hun levens aan de Heer hebben gegeven tijdens een evangelisatie-actie. Alleen heeft Jezus gezegd: ‘Ga de wereld in, onderwijs, doop én leer de mensen leven zoals Ik jullie geboden heb’. Dat stukje discipelschap is dus echt onderdeel van de opdracht. Dus ja, ik verheug me als ik zie dat zoveel mensen hun levens aan Jezus hebben gegeven, maar ik wil ook graag weten wie dat over drie jaar nog steeds doet. Ik ken namelijk ook verhalen van mensen die tot bekering komen en vervolgens zeggen ‘ik heb nog steeds schulden en ze zeiden tegen me dat alles goed zou komen’. Door zo’n actie zijn die mensen verder van God komen te staan, omdat ze werden gestuurd door op zich mooie, maar toch niet helemaal eerlijke beloftes. Dus wij zeggen: Die tekst is 100% waar: ‘Ga de wereld in, verkondig het evangelie, en ook ja: doop hen, maar leer hen ook te onderhouden wat Ik jullie geboden heb’. Die onderdelen proberen we bij elkaar te houden en we zijn verheugd als mensen zich willen laten dopen, maar het is belangrijk om dan ook vervolgens echt de volgende stap te zetten.’’
Ik zie op social media allerlei verhalen langskomen waar ik natuurlijk op zich blij mee ben, zoals dat 100 mensen hun levens aan de Heer hebben gegeven tijdens een evangelisatie-actie. Alleen heeft Jezus gezegd: ‘Ga de wereld in, onderwijs, doop én leer de mensen leven zoals Ik jullie geboden heb’. Dat stukje discipelschap is dus echt onderdeel van de opdracht.
God aan het werk onder de Koerden
Jurjen is er getuige van hoe vele Koerden die volgende stap nemen. ‘’Na een grote groep Iraniërs die tot geloof is gekomen, zien we nu echt dat God onder de Koerden aan het werk is op allerlei plekken, waaronder hier in Nederland. We zien onder de Koerden dat ook na de IS-tijd de mensen zoveel van de negatieve kant van de radicale islam hebben gezien. Een fikse groep is daar helemaal klaar mee. Wat ik altijd bijzonder vind bij mensen met een moslimachtergrond is dat zij dan niet ook klaar zijn met God, zoals in Nederland als je bijvoorbeeld een probleem hebt gehad met de katholieke kerk. In Nederland zijn er mensen die zeggen: ‘God bestaat niet’. Voor het grootste deel van de wereldbevolking is dat echt onzin. God bestaat wel. En het christelijke geloof, waarin de liefde centraal staat en waarin het verhaal gedeeld wordt van de overspelige vrouw die bij Jezus wordt gebracht en te horen krijgt ‘wie zonder zonde is mag de eerste steen gooien’, dat is zo’n bevrijdend evangelie. Met veel dankbaarheid zien we dat heel veel mensen met een Koerdische achtergrond interesse hebben in het christelijk geloof en bereid zijn om alles los te laten om een keuze voor Jezus te maken. Het is een zegen om met hen te mogen optrekken.’’
In Nederland zijn er mensen die zeggen: ‘God bestaat niet’. Voor het grootste deel van de wereldbevolking is dat echt onzin. God bestaat wel. En het christelijke geloof, waarin de liefde centraal staat en waarin het verhaal gedeeld wordt van de overspelige vrouw die bij Jezus wordt gebracht en te horen krijgt ‘wie zonder zonde is mag de eerste steen gooien’, dat is zo’n bevrijdend evangelie.