Wat moeten we aan met bijbelgedeelten als Romeinen 1 in een maatschappij die steeds meer “woke” wordt en op haar teentjes getrapt raakt door een Bijbel met in haar ogen achterhaalde ideeën over gender en seksualiteit? Het zou mij niets verbazen als er binnenkort een woke versie van de Bijbel verschijnt waarin dergelijke bijbelgedeelten herschreven zijn voor de cultuur van vandaag. Als Roald Dahl’s boeken al herschreven worden, dan is de Bijbel helemaal een goede kandidaat! Of is helemaal verbieden misschien een nog betere optie?
Tekst: Sebastiaan van Wessem
Maar goed, wat moeten we aan met bijbelgedeelten zoals Romeinen 1, verzen 26 en 27 over seksuele zonden? Vrouwen die het met vrouwen doen en mannen met mannen. Tegenwoordig hoor ik steeds vaker, ook in evangelische kringen: “God heeft je toch zo geschapen, dus het is toch helemaal prima?”
Eén zonde in een lijst van vele
Om te begrijpen wat de kern van de boodschap is van de apostel Paulus hier in Romeinen moeten we zijn logica proberen te volgen. Hij noemt homoseksuele handelingen als een voorbeeld van zonden die blijkbaar normaal waren in de stad Rome, en een probleem vormden. Maar als we ons niet gelijk laten beledigen en stoppen met lezen, dan zien we dat hij aan het einde van het hoofdstuk nóg een hele waslijst van zonden noemt:
“Ze zijn door en door onrechtvaardig en boosaardig, hebzuchtig en slecht. Ze zijn door en door afgunstig, moordzuchtig en twistziek, doortrapt en kwaadaardig. Ze roddelen en spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, arrogant en zelfingenomen. Ze zijn vindingrijk in het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders, zijn kortzichtig en trouweloos, liefdeloos en onbarmhartig.” (Romeinen1:29-31 NBV21)
Dat is nogal wat! Blijkbaar is het probleem in Romeinen 1 veel groter dan alleen seksuele zonden, en in het bijzonder homoseksuele zonde. Een goed voorbeeld vanuit dit lijstje: roddel. Misschien is dit wel één van de populairste zonden onder christenen. Ik heb zelf als voorganger meegemaakt hoe roddel een gemeente kapot kan maken (maar prijs de Heer dat Hij iets wat door mensen kapot wordt gemaakt kan herstellen en mooier kan maken dan wat het ooit daarvoor was!)
Zonde is zonde, inclusief homoseksuele handelingen, ook al proberen we die in deze tijd goed te praten.
Terug naar die waslijst van zonden. Probeert Paulus een punt te maken dat iedereen schuldig is voor God, ongeacht van wat jouw favoriete zonde is? Al deze zonden zijn een probleem. Zonde is zonde, inclusief homoseksuele handelingen, ook al proberen we die in deze tijd goed te praten. Dat was in Rome 2000 jaar geleden net zo’n issue als dat dat nu is in West-Europa. Zonde maakt onze levens kapot, de levens van de mensen die we liefhebben, en de maatschappij als geheel. En we zijn niet alleen trots op onze eigen zonde. We juichen ook anderen toe die op vergelijkbare manieren rebelleren tegen God (v.32).
De mens is “uitgeleverd”
Maar er is nóg iets dat we niet over het hoofd mogen zien als we Paulus’ logica volgen. Drie keert zegt Paulus dat God de mens heeft “uitgeleverd”: in vers 24 (aan “zedeloze begeerten”), in vers 26 (aan “onterende verlangens”) en in vers 28 (aan hun “eigen onwaardige ideeën”).
God geeft ze over aan een heel palet aan zonden, sommige seksueel van aard, maar dus ook roddel. Waarom? Ten eerste omdat God zich geopenbaard heeft, maar dat de mens hem niet wil erkennen als God (v.19-20). Ten tweede omdat ze hem niet de eer en dank brengen die hem toekomen (v.21). En ten derde omdat “ze de majesteit van de onvergankelijke God [hebben] ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren” (v.23).
Wat is de grote Zonde van de mens?
Mag ik het zo samenvatten? De grote Zonde met hoofdletter Z zijn niet de zondige gedragingen zoals homoseksuele handelingen, hebzucht en roddel, de dingen waar we als christenen met ons wetticisme vaak zo’n probleem van maken. De grote Zonde van de mens is afgoderij. De mens wijst God af, en maakt een beeld van God dat hem goed uitkomt, en vormt een daarbij passend mensbeeld. Dat beeld van God is niet noodzakelijkerwijs een afgodsbeeldje waar je voor neervalt om die te aanbidden. Nee, het is meestal een beeld dat we in onze gedachten vormen van hoe wij denken dat God is. En dat is meestal een beeld dat totaal niet overeenstemt met hoe God zich openbaart in de Bijbel en in de persoon van Jezus.
Het punt dat Paulus probeert te maken in Romeinen 1:27-28 en vers 29-31 is dat al die andere zonden alleen maar symptomen zijn van het diepere, van het werkelijke probleem, van de echte Zonde: onze afgoderij! We moeten oorzaak en gevolg, ziekte en symptomen niet door elkaar halen!
Bekeer je!
Dus de uitdaging die God bij monde van Paulus aan jou en mij geeft is dit: zijn er nog sporen van afgoderij in jouw hart en mijn hart te vinden? Zo ja, dan is het tijd om daarmee af te rekenen en je radicaal te bekeren tot Jezus. Als je dat doet, als Jezus jouw enige focus en jouw eerste liefde wordt, dan helpt hij je om al die zondige symptomen in je leven te overwinnen. We moeten een radicale keuze maken om loyaal te zijn aan Jezus en alle andere loyaliteiten af te zweren. Hij alleen wil de Koning zijn van jouw hart en duldt geen andere koningen, of andere prioriteiten, naast hem!
Zoals Johannes de Doper (Matt.3:2) en Jezus zelf al riepen (Matt.4:17): “Bekeer je, want het Koninkrijk van de hemel is nabij.” Ware bekering is een verandering van gedachten die leidt tot een verandering van hart, die weer leidt tot een verandering van richting.
Echte opwekking begint altijd met échte bekering van christenen. “
Doen we dat? Of blijven we liever een stoel in de kerk warm houden? Echte opwekking begint altijd met échte bekering van christenen. Voordat een land genezen zal worden, zullen eerst de gelovigen zich moeten bekeren van hun eigen afgoderij, en dan op de bres gaan staan voor de anderen die nog niet geloven (zie 2Kron.7:14).
Zullen we de toon zetten voor de geestelijke toekomst van Nederland? Zullen we niet langer meer aan symptoombestrijding doen in onze eigen levens en in de levens van anderen, maar afrekenen met de oorzaak: onze afgoderij, beginnend bij die van onszelf?
Bekijk hier de hele preek van Sebastiaan van Wessem over Romeinen 1 en de benoemde (seksuele) zonden