Eind maart verscheen via uitgeverij Boekscout het boek ‘Wie ben ik in Godsnaam?’ Dat inmiddels bij elke boekhandel online te koop is. Daarin beschrijft Javier Morata van Eimeren hoe hij zichzelf van jongs af aan verloor in verslaving, rusteloosheid en depressie. Pas begin veertig wist hij het tij te keren door verlossing te vinden in het geloof. De auteur wil met het boek iedereen die worstelt met mentale ongezondheid een hart onder de riem steken.
De buitenwereld zag iemand met veel vrienden, een vriendin, een opleiding en een baan. Iemand met een grote glimlach en een flinke dosis humor. Maar vanbinnen speelde bijna dertig jaar een keiharde strijd tegen verslaving, depressie en onzekerheid. Een jarenlange zoektocht naar mentale rust wordt uiteindelijk gevonden op een plek waar hij nooit had gedacht het te vinden: in God.
Javier: ‘Als mental health coach en re-integratiecoach zie ik dagelijks hoeveel mensen worstelen met hun mentale gezondheid. Ik weet als geen ander hoe eenzaam dit kan zijn. Met dit boek wil ik anderen die in stilte lijden laten weten dat ze daarin niet alleen zijn en dat er een uitweg mogelijk is.’
Hij had nooit gedacht een boek te schrijven en ziet zichzelf niet als schrijver. Een onverklaarbare innerlijke drang maakte na zijn doop dat hij ruim een maand elke dag zijn levensverhaal op papier ging zetten. Hij bleef maar schrijven. Het was alsof hij de laatste resten trauma opruimde, wat niet altijd makkelijk was. Nu zegt hij daarover: “Het moet de Heilige Geest zijn geweest, want uit mezelf zou ik dit niet hebben gekund of hebben bedacht.”
Bijna een kwart van de jongvolwassenen tot 24 jaar krijgt in een periode van drie jaar voor het eerst een psychische aandoening (Trimbos). ‘Wie ben ik in Godsnaam?’ is een getuigenisverhaal van iemand die ooit zo’n
jongvolwassene was en begin veertig het tij wist te keren.

